Punktert dekk.

En punktering kan koste deg fire nye dekk

Nå kan et flatt dekk bli et mareritt, både der og da og for lommeboken i etterkant.

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, har selv punktert flere ganger. Da gjaldt det å finne frem jekk og reservehjul. Ingen fornøyelse, men jobben ble gjort og man kom seg av gårde, minnes han. I dag er de færreste biler utstyrt med reservehjul, som gjør at flere blir nødt til å ringe etter veihjelp.

– Man skulle tro at også punktering ville bli enklere med årene, med dagens biler og ny teknologi. Sånn ble det ikke, snarere tvert imot. Uten reservehjul er du temmelig helt fortapt hvis uhellet er ute, spesielt om det er kveld eller du befinner deg litt utenfor allfarvei, sier Voll.

I tillegg til å få tak i nytt dekk dukker det opp flere og kostbare utfordringer.

– På eldre biler holdt det av og til med et nytt dekk. I dag er det ofte nødvendig å bytte begge foran eller bak, slik at begge dekkene er av samme type og har jevn slitasje på begge sider. Den store overraskelsen kommer om man har bil med firehjulstrekk. Da må ofte alle fire dekkene skiftes ved en punktering, hvis ikke dekket kan repareres.

– Mange av de nye bilene leveres dessuten med store felger og svært brede dekk. Da blir det virkelig dyrt.

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll

Hyggelig beskjed til elbilister

Selv om flere hundre tusen firehjulsdrevne biler med fossilt drivstoff fremdeles triller rundt på norske veier, selges det i dag mer eller mindre kun elbiler. Disse har gjerne drivlinje med en motor foran og en motor på akslingen bak.

– Det gjør at det ofte holder å bytte to dekk, foran eller bak. Dyrt blir det uansett, men man slipper unna med halve kostnaden. Det er også lurt å merke seg at mange «helt normale» familiemodeller kan ha en dimensjon på dekkene foran og en annen bak, sier Voll.

Dersom dekket som har blitt skadet er av nyere dato og svært lite slitt, kan det i noen tilfeller holde med å skifte ett dekk.

– Derfor er det viktig å lese instruksjonsboken og kontakte forhandler eller de som forhandler slike dekk, for å forhøre seg om hva som er riktig å gjøre på din bilmodell.

Skyhøye priser på dekk

I likhet med mye annet har prisen på dekk gått i været. Det er ikke uvanlig at et komplett sett med dekk til en helt normal familiebil koster rundt 20 000 kroner.

– Det finnes pumper, tetteskum og andre hjelpemidler, men jeg tror de fleste kjenner på maktesløshet idet smellet kommer eller at felgen skraper i asfalten. Den eneste løsningen er som regel å ringe redningstjenesten, som vil taue bilen til nærmeste verksted eller dekksenter. Så må man bare håpe på at det er åpent og at kredittkortet er fylt, sier Voll.

Han legger til at det finnes dekninger som gjør at man kan få dekket nye dekk etter en punktering, men at dette er et valg knyttet opp til bilforsikringen.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien