Tommel opp

Blir det kundeutbytte i år?

I ti år på rad har Gjensidige delt overskuddet med privat- og bedriftskundene sine. Hvordan ligger det an i år?

Lars Gøran Bjerklund
Lars Gøran Bjerklund i Gjensidige

Utpå vinteren kommer henvendelsene: Blir det kundeutbytte i år? 

– Svaret er ennå ikke helt klart, sier konserndirektør for Næringsliv, Lars Gøran Bjerklund.

– Jeg kan si så mye som at vi har lagt et godt år bak oss. Selve beslutningen om kundeutbytte blir imidlertid tatt av Gjensidigestiftelsens generalforsamling i mai, sier han.

I 2019 utbetalte Gjensidige 1,1 milliarder kroner i kundeutbytte til norske bedrifter, og 2,2 milliarder kroner totalt.

Lars Gøran Bjerklund
Lars Gøran Bjerklund i Gjensidige

Ikke en rabatt

Hvorfor utbetales kundeutbytte?

Bjerklund opplyser at størrelsen på et eventuelt utbytte avhenger av to forhold: Det totale overskuddet i Gjensidige og beløpet bedriften betalte for skadeforsikringene sine i fjor.

Konserndirektøren understreker at utbyttet ikke er en rabatt. Hvis bedriften hadde en skade i året som gikk, har heller ikke det noen betydning for utbyttet.

– Kundeutbyttet er ganske enkelt en tilleggsfordel som følge av eiermodellen. Gjennom Gjensidigestiftelsen kan vi dele overskuddet vårt med kundene. Den muligheten benytter vi oss av med glede, sier han, og fortsetter:

– Ambisjonen er å betale ut kundeutbytte hvert år. Om vi klarer det, får tiden vise.

Kundeutbyttet må meldes inn til skattemyndighetene. Bilaget finner du på innloggede sider. 

Hvorfor utbetales kundeutbytte?

Til Edinburgh for utbyttepengene

Driftsleder Svein-Erik Ryen i Martin Rønning AS
Svein-Erik Ryen

Bjerklund forteller at mange bedrifter velger å dele kundeutbyttet sitt videre.

– Vi har hørt om kunder som bruker pengene på trivselstiltak i bedriften, sier han.

Én av disse er maskinentreprenøren Martin Rønning AS, som utfører grunn- og terrengarbeid i Oslo og Akershus. Driftsleder Svein-Erik Ryen forteller at bedriften siden 2013 har brukt kundeutbyttet på seks firmaturer for alle ansatte med følge.

– I fjor høst ble det tur til Edinburgh for hele gjengen, 21 ansatte, med kulturelle innslag og god mat. Vi hadde nok fått til noe sosialt med mindre penger også, men kundeutbyttet gir helt andre rammer, sier Ryen.

Han legger til at gode forsikringer er viktig for selskapet, som har mye utstyr og maskiner.

– For oss er det selve forsikringene, altså prisen og tjenesten, som er avgjørende for kundeforholdet. Kundeutbyttet betrakter vi nesten som en bonus, noe vi ikke budsjetterer med, sier Ryen.

Hva et eventuelt utbytte skal gå til i år, vil han ikke røpe.

– Vi må først få pengene på konto, så får vi se hva det blir til. Men vi pleier å få et ganske godt tilskudd til reisekassa, sier driftslederen med et smil.

Driftsleder Svein-Erik Ryen i Martin Rønning AS
Svein-Erik Ryen

Opp til den enkelte bedrift å bestemme

Lars Gøran Bjerklund synes det er fint å høre at pengene ikke nødvendigvis går inn i hverdagsdriften. Han understreker likevel at bedrifter, akkurat som privatkunder, står fritt til å bruke utbyttet på hva de vil.

– Vi ser for eksempel at mange bruker midlene på investeringer og skadeforebyggende tiltak. Det er fornuftig og noe vi selvsagt oppmuntrer – og som vi gjerne gir råd om. Snakk med forsikringsrådgiveren din eller kontakt oss, oppfordrer Bjerklund.

Ifølge konserndirektøren finnes det også eksempler på at utbyttet har kommet godt med på driftsbudsjettet for bedrifter som har hatt økonomiske utfordringer.

– Uansett hva pengene går til, er vi glade for å kunne tilby kundene noe utover tryggheten som forsikringene gir. Det ser også ut til at kundene våre verdsetter ordningen, avslutter han.