Helge Leiro Baastad

Fikk klarsignalet han håpet på

Etter et solid resultat i 2019, så konsernsjefen frem til nok et år med milliardutbytte for bedriftskundene. Så kom korona, og alt ble satt på vent.

13. mars ble hverdagen snudd på hodet for ansatte på Gjensidiges kontorer rundt om i landet. Som for resten av befolkningen måtte alle på hjemmekontor. Samtidig opplevde de en voldsom pågang av bedriftskunder som trengte hjelp.

– Koronasituasjonen kom like brått på oss som alle andre. En slik situasjon har vi aldri vært med på før, men det var stor stå-på-vilje for å hjelpe kundene våre som vanlig, roser Gjensidiges konsernsjef Helge Leiro Baastad.
 
Selv om de som var på reise etter hvert fikk hjelp til å komme seg hjem, og situasjonen stabiliserte seg noe, hadde koronakrisen satt en midlertidig stopper for noe mange av kundene ventet på, kundeutbyttet.

– Vi har stor forståelse for at det ble gjort kraftige tiltak. Det var en nødvendig beslutning å vente til usikkerheten hadde lagt seg, sier Baastad, men legger til:

– Den finansielle situasjonen for Gjensidige er imidlertid sterk, og krisen rammet bransjen vår på en annen måte enn for eksempel banker. Så styret ønsket hele tiden å betale utbytte så snart situasjonen tillot det.

Derfor deles overskuddet

Se hva bedriften din kan få i kundeutbytte

Baastad forklarer at samfunnsengasjementet og utbyttemodellen har røtter tilbake til oppstarten i 1816.

– Det begynte med brannkasser, og allerede på midten av 1800-tallet ga disse forsikringsordningene deler av overskuddet sitt til forebyggende tiltak i lokalsamfunnet. I dag har Gjensidigestiftelsen videreført denne tradisjonen og deler ut midler fra sitt fond til samfunnsnyttige formål, i tillegg til kundeutbytte, sier han, og legger til:

– Vi har vært nær lokalsamfunnet i 200 år, og kundeorientering er svært viktig for oss, ikke bare når det gjelder kundeutbytte. Ved å jobbe målrettet med god kundebehandling, er Gjensidige i 2020 også det eneste forsikringsselskapet på Norsk Kundebarometers topp ti-liste.

Se hva bedriften din kan få i kundeutbytte

Fikk klarsignalet de ventet på

I september kom Finansdepartementet med en ny melding: Forsikringsselskapene kunne selv vurdere om det var forsvarlig å betale utbytte.

– Det var aldri tvil om at Gjensidiges økonomi tillot utbytte. Det var kun myndighetenes anbefalinger det sto på. Vi ble veldig glade for at det kom slike positive signaler, og at styret og stiftelsen endelig kunne vedta årets utbytte, sier Baastad.

Kundeutbyttet gir selskapets skadeforsikringskunder 2,2 milliarder kroner i 2020. Mer enn halvparten går til bedriftskundene.

– Flere av kundene våre ser frem til utbyttet hver år, men det er også mange som blir overrasket over denne fordelen. Derfor er det viktig for meg å understreke at alle bedrifter i Norge som er kunde av Gjensidige, uavhengig av størrelse, bransje og om man har hatt små eller store skader, er en del av kundeutbytteordningen, sier Baastad, før han avslutter:

– Noen lurer på om de heller kunne fått billigere forsikring, men forsikringsresultatet avhenger av flere ting; fra været til utviklingen i finansmarkedet. Vi må derfor skape først og dele etterpå. Vi heier på å dele, så nå er vi veldig glade for at pengene endelig er på vei til kundene våre.

→ Sjekk hva bedriften din kan få i kundeutbytte