
Gamle russebiler bekymrer
Gjennomsnittsalderen på russebiler og -busser er hele 25 år, viser tall fra Gjensidige. Bruk noen få tusenlapper på en verkstedkontroll, oppfordrer forsikringsselskapet.
– Flere russebusser har budsjetter på kanskje flere hundre tusener av kroner, og da er det vel verdt å bruke et par tusenlapper på en ekstra kontroll, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.
Han påpeker at selv om alle bilene er godkjente av Statens vegvesen, vil det likevel være stor forskjell på en 25 år gammel bil og en nyere bil.
– Alle kjøretøy slites med årene, og har behov for tettere oppfølging på særlig det tekniske, sier Thoresen.
Han nevner økt brannfare knyttet til elektriske/tekniske innretninger og ledninger som en potensiell risiko.
– Det er også viktig å få gjennomført en kontroll av kokepunkt for bremsevæske, sier han, og fortsetter:

– En verkstedkontroll kan avsløre feil og mangler, og er en billig investering i trygghet.
Økt risiko for personskader
Forsikringsselskapets tall viser at risikoen for personskader øker i takt med alderen på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler.
– Når snittalderen er så mye som 25 år, er det åpenbart at faren er betydelig større, fastslår Thoresen.
Han viser til at det også er muligheter for å få tatt en kontroll uten kostnad.
– Statens vegvesen tilbyr gratis teknisk kontroll av russekjøretøy på gitte datoer, sier han.
Hva dekker forsikringen?
Russebilforsikring er en lovpålagt ansvarsforsikring, forklarer Thoresen.
– Forsikringen gjelder alle på russebilen eller russebussen. Det er ingen egenandel ved skade.
Skulle man være uheldige i russetiden, er det greit å vite at russebilforsikringen blant annet dekker inntil 10 millioner kroner ved skade på andres eiendeler.
– Det er ubegrenset beløp for personskader, som gjelder alle involverte i ulykken. Det er også inntil 100.000 kroner til rettshjelp. Om man blir part i en tvist, dekkes utgifter til advokat, retten, sakkyndige og vitner. Egenandelen er 4000 kroner + 20 prosent av omkostningene, avslutter kommunikasjonsdirektøren.