Rekordhøyt kundeutbytte

Rekordhøyt kundeutbytte

Skadeforsikringskundene i Norge får til sammen 2,2 milliarder kroner når Gjensidige utbetaler årets kundeutbytte. – En unik ordning, sier konserndirektør. 

Når Gjensidige går med overskudd, deler forsikringsselskapet det med kundene. De siste tolv årene har kundene fått totalt 19 milliarder kroner i utbytte.

Konserndirektør for privatmarkedet i Gjensidige Sigurd Austin beskriver Kundeutbytte som en unik ordning, og påpeker at det kun er Gjensidige-kunder som får en slik utbetaling her i landet.

– Vi er glade for å kunne tilby kundene noe utover den tryggheten forsikringene bidrar til. Og det ser det ut til at kundene setter stor pris på, sier Austin.

En av dem som får nyte godt av den unike forsikringsordningen er Anine B. Thoresen fra Hosle i Bærum.

– Jeg driver med dressurridning og har hatt hestene mine forsikret i Gjensidige i godt over 20 år. Jeg er meget fornøyd med Gjensidige som forsikringsselskap, og ikke minst utbetalingen av kundeutbytte. Nå har jeg samlet alle forsikringene mine hos Gjensidige, forklarer Anine.

Les også: Blir det kundeutbytte i år også?

Slik fungerer Kundeutbytte

• Kundeutbytte er en fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.

• Hvert år selskapet går i pluss, videreformidler Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, aksjeutbyttet sitt til kundene.

• De siste tolv årene har selskapet utbetalt 19 milliarder kroner til norske forsikringskunder.

• I 2019 får Gjensidige-kunder tilbake 14,1 % av det de betalte for skadeforsikringene sine i 2018.

• Man trenger ikke å eie en eneste aksje for å få en del av Gjensidiges overskudd. Det holder at du er kunde i selskapet. Kundeutbyttet deles ut uavhengig av skadeoppgjør.

• Gjensidige er det eneste forsikringsselskapet i Norge som deler overskuddet med kundene.

Les mer om Kundeutbytte

– Best på hest

40-åringen, som til daglig jobber som markedssjef i Haribo Lakris, påpeker at ingen andre forsikringsselskaper kan måle seg med tilbudet til Gjensidige når det kommer til hesteforsikring.

Anine Privat bilde
Anine B. Thoresen

– Gjensidige er norgesmester når det kommer til hesteforsikring. I tillegg til en god pris er Gjensidige raske og ryddige i oppgjørene og jeg opplever alltid god kundeservice. At Gjensidigestiftelsen i tillegg deler overskuddet sitt i form av kundeutbytte er et fantastisk gode. Det er penger jeg ikke regner med og som derfor blir en gledelig bonus hvert år, forklarer Anine.

Siden kundeutbytte-ordningen ble opprettet i 2007, har kundene fått tilbakebetalt over 19 milliarder kroner i kundeutbytte. Å dele overskuddet er et aktivt valg, og i år får kundene tilbake 14,1 prosent av det de betalte for skadeforsikringene sine i 2018, noe som i snitt utgjør 1 620 kroner hver. Anine har flere tanker om hva hun vil bruke pengene på.

– Jeg ser på kundeutbytte som en form for sparing, og har ofte satt pengene inn på sparekonto. Siden jeg er en aktiv rytter er det mye mulig pengene i år vil gå til konkurranser med hesten min Rasputin III. Jeg har ambisjoner om å holde meg innenfor topp fem på Grand Prix nivå i Norge, da kommer noen ekstra kroner veldig godt med, avslutter Anine.

Sjekk hva du ville fått utbetalt i kundeutbytte her 

Rekordår

Selskapet har delt ut kundeutbytte i elleve av de siste tolv årene. Konserndirektøren forklarer at det flere forhold som avgjør hvor mye penger kundene får tilbake.

– Ordningen fungerer slik at Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, videreformidler aksjeutbyttet sitt til skadeforsikringskundene de årene Gjensidige går i pluss. Om du får tilbakebetalt penger avhenger derfor av hvordan det går med selskapet og hvordan finansmarkedet ser ut, sier Austin, før han legger til:

– I år endte summen på hele 2,2 milliarder kroner, og nå vi gleder oss til å nok en gang dele ut et rekordhøyt kundeutbytte til kundene våre.

Les mer om kundeutbytte her

Bildet øverst: Sigurd Austin. Foto: Gjensidige. 

Sist oppdatert: