Lars-Gøran Bjerklund står foran Gjensidiges kontor i Oslo.

I år deler han ut 1,1 milliarder kroner

Når Gjensidige går med overskudd, deler forsikringsselskapet det med kundene. De siste tolv årene har kundene fått totalt 19 milliarder i utbytte.

– Det er først og fremst et tydelig tilleggsgode som vi er alene om som forsikringsselskap i Norge, sier Lars Gøran Bjerklund, konserndirektør for næringsliv i Gjensidige.

I 2007 innførte forsikringsselskapet en ny kundefordel kalt «Kundeutbytte». Hvert år selskapet går i pluss, videreformidler Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, hele aksjeutbyttet sitt til kundene.

– Vi er glade for å kunne tilby kundene noe utover den trygghet forsikringene bidrar til, og vi ser at denne ordningen engasjerer både kundene og de ansatte i Gjensidige, sier Bjerklund.

Overraskede kunder

Konserndirektør Lars Gøran Bjerklund i Gjensidige Næringsliv
Konserndirektør Lars Gøran Bjerklund i Gjensidige Næringsliv

I år gir Gjensidigestiftelsen tilbake 14,1 prosent av det som ble betalt for skadeforsikringene i 2018.

Det utgjør totalt 2,2 milliarder til selskapets kunder, hvorav 1,1 milliarder går tilbake til næringslivskundene.

– Det skal gi verdi for kundene når de velger å plassere forsikringene sine hos oss. Og jo mer du plasserer, desto mer får du i overskudd, sier Bjerklund.

– Vi har betalt ut totalt 19 milliarder i kundeutbytte siden oppstarten og frem til i år. Vi ser at fordelen har god effekt fordi det øker lojaliteten hos kundene og de blir lengre hos oss.

Han forklarer at det eneste bedriften må gjøre for å få en del av overskuddet er å være kunde.

– Vi har kunder som er blitt overrasket over at de har fått kundeutbytte, fordi de har fått skadeutbetalinger fra oss det samme året. Hva man får i utbytte har ingenting med hvorvidt man har hatt skader eller ikke.

Konserndirektør Lars Gøran Bjerklund i Gjensidige Næringsliv
Konserndirektør Lars Gøran Bjerklund i Gjensidige Næringsliv

Dette er Gjensidigestiftelsen


  • Gjensidigestiftelsen ble etablert i 2007 og er i dag Norges største finansstiftelse.
  • Stiftelsen er den største aksjonæren i Gjensidige Forsikring ASA og eier over 60 prosent av aksjene.
  • Gjennom kundeutbytteordningen deler stiftelsen aksjeutbyttet sitt fra Gjensidige med skadeforsikringskundene til selskapet.
  • I 2018 utgjorde dette over 2,2 milliarder kroner.
  • Gjensidigestiftelsen deler også ut rundt 200 millioner kroner hvert år til allmennyttige prosjekter innen trygghet og helse.
  • Siden 2007 har stiftelsen delt ut over 2 milliarder kroner til rundt 6500 prosjekter.

Les mer om Gjensidigestiftelsen her

Kundeutbyttet er nemlig knyttet til selskapets overordnede resultat, og ikke det enkelte kundeforholdet.

– Man er fortsatt en like stor del av fellesskapet selv om man har vært uheldig og hatt en skade som er blitt dekket av forsikringen, understreker konserndirektøren.

Dette er Gjensidigestiftelsen


  • Gjensidigestiftelsen ble etablert i 2007 og er i dag Norges største finansstiftelse.
  • Stiftelsen er den største aksjonæren i Gjensidige Forsikring ASA og eier over 60 prosent av aksjene.
  • Gjennom kundeutbytteordningen deler stiftelsen aksjeutbyttet sitt fra Gjensidige med skadeforsikringskundene til selskapet.
  • I 2018 utgjorde dette over 2,2 milliarder kroner.
  • Gjensidigestiftelsen deler også ut rundt 200 millioner kroner hvert år til allmennyttige prosjekter innen trygghet og helse.
  • Siden 2007 har stiftelsen delt ut over 2 milliarder kroner til rundt 6500 prosjekter.

Les mer om Gjensidigestiftelsen her

Hvorfor ikke rimeligere forsikringer?

Bjerklund forteller at de ofte får spørsmål om hvorfor de ikke tilbyr rimeligere forsikringer i stedet for kundeutbytte.

– Mange lurer på hvorfor man ikke bare kan gjøre noe med prisen på forsikringene. Forklaringen er at Gjensidige et stort finanskonsern som driver med mye mer enn bare forsikring, og utbyttet blir generert av all driften vår fra år til år. Prisene er derfor helt uavhengige av kundeutbyttet.

Han viser til at kundeutbyttet fungerer som en tilleggsfordel og ikke en rabatt.

– Noen år går det bedre enn forventet mens andre år ikke går fullt så bra. Man må vite hva overskuddet blir før man vet hva man kan dele ut. Når det går godt for selskapet, kommer det kundene til gode, sier konserndirektøren for næringsliv, og legger til:

– Kundene får ta del i dette fra år til år og vi merker at de engasjerer seg. Vi opplever at stadig flere av kundene tar kontakt tidlig og lurer på hvordan det har gått i år.

Kan brukes fritt

Bedriftene står fritt til å bruke pengene de får i kundeutbytte på det de selv ønsker.

Bjerklund forteller til at flere bedrifter bruker midlene til sosiale aktiviteter for de ansatte. Eller har hatt økonomiske utfordringer hvor utbyttet har kommet godt med for å komme seg videre.

– Ofte ser vi også at midlene brukes til å redusere risikoen for skader man er eksponert for, enten det er brann, vannskader eller personskader.

– Som forsikringsselskap har vi et samfunnsansvar, og som den største aktøren i Norge har vi et ekstra ansvar for å sikre liv, helse og verdier. Med midlene som frigjøres hvert år er det viktig for oss at kundene i det minste har muligheten til å bruke disse pengene til å minimere risiko, sier Bjerklund.

Valget om hva og hvordan man bruker pengene ligger til syvende og sist hos den enkelte næringslivskunde.