Se opp for glatte kjøreforhold

Se opp for glatte kjøreforhold

Selv om vinterdekkene er på, er det viktig å være obs glatte kjøreforhold. Særlig nysnø kan by på problemer, ifølge bilmekaniker.

Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild

Ved glatte kjøreforhold er tilpasning av hastighet etter forholdene det viktigste man gjør, fastslår bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Han anbefaler alle bilister til å redusere farten, særlig før svinger, og ha god avstand til bilen foran.

– Bremselengden øker kraftig på glatt underlag. Antall ulykker og uhell om vinteren øker mye i perioder med dårlig vær. Spesielt nysnø skaper ofte store problemer i trafikken, sier Jan og fortsetter:

– Det er lett å føle et press fra andre bilister om å kjøre raskere, særlig hvis man selv kjører saktere enn fartsgrensa. Men her gjelder det å sette sikkerheten i førersetet.

Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild

Ha respekt for føret

Hans erfaring er at det er mange bilister som ikke har nok respekt for vinterforholdene.

– Tenk heller at hvis du er forsiktig og har respekt for forholdene, er det du som gjør rett. Kjør heller i 70 enn 80 kilometer i timen hvis det føles tryggest, sier Jan.

Hvis presset bak blir for stort er det bedre å stoppe for å slippe trafikken forbi, er hans anbefaling.

– Mange biler har antiskrens-systemer, det er bra, men kan også gi en falsk trygghet. Selv med dette systemet bør man kjøre ekstra forsiktig.

Elbil? Skru av regenerering

Fleinsjø kjører selv en elbil, og roper tilleggsvarsko til andre elbilister der ute:

– Når det er glatt og man slipper akselerasjonspedalen, starter bilen umiddelbart nedbremsing. Det opplever jeg som ordentlig ubehagelig og ikke minst farlig på glatt føre.

På hans bil er regenereringens effekt justerbar – fra ingenting og medium til at bilen regenererer til full stans.

– Om man har på maksnivået for regenerering, får man slipp på glatt føre. Dette føles som å miste kontroll. Anbefalingen min er at man på glatt føre skrur av regenerering, så man får full kontroll over nedbremsing selv. For meg er dette en stor trygghet, sier han.

Vær obs på glatte partier

Han roper en tilleggsvarsko til bilister på Østlandet.

– Slik jeg husker det fra oppveksten hadde vi ordentlig vinter på Østlandet. Nå melder vinteren avbud oftere og oftere. Hvis det har vært kaldt og man deretter får et værskifte, vil bakken holde lenger på kulden enn luften. Regndråper som holder en temperatur på under null grader, men som likevel ikke har fryst til is, vil fryse idet de treffer bakken.

Ofte kommer partiene brått på sjåføren, fordi man ikke ser dem. I perioder med fare for underkjølt regn, råder bilmekanikeren derfor til å være ekstra påpasselig.

– Når vi har væromslag og/eller temperaturen nærmer seg null grader, bør vi forvente oss underkjølt regn og isete partier. Da er det viktig at vi er ekstra oppmerksomme i skyggeområder.

 

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien