
Se opp for glatte kjøreforhold
Selv om vinterdekkene er på, er det viktig å være obs glatte kjøreforhold. Særlig nysnø kan by på problemer, ifølge bilmekaniker.
Ved glatte kjøreforhold er tilpasning av hastighet etter forholdene det viktigste man gjør, fastslår bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.
Han anbefaler alle bilister til å redusere farten, særlig før svinger, og ha god avstand til bilen foran.
– Bremselengden øker kraftig på glatt underlag. Antall ulykker og uhell om vinteren øker mye i perioder med dårlig vær. Spesielt nysnø skaper ofte store problemer i trafikken, sier Jan og fortsetter:
– Det er lett å føle et press fra andre bilister om å kjøre raskere, særlig hvis man selv kjører saktere enn fartsgrensa. Men her gjelder det å sette sikkerheten i førersetet.
Ha respekt for føret
Hans erfaring er at det er mange bilister som ikke har nok respekt for vinterforholdene.
– Tenk heller at hvis du er forsiktig og har respekt for forholdene, er det du som gjør rett. Kjør heller i 70 enn 80 kilometer i timen hvis det føles tryggest, sier Jan.
Hvis presset bak blir for stort er det bedre å stoppe for å slippe trafikken forbi, er hans anbefaling.
– Mange biler har antiskrens-systemer, det er bra, men kan også gi en falsk trygghet. Selv med dette systemet bør man kjøre ekstra forsiktig, avslutter bilmekanikeren.
Vær obs på glatte partier
Spesielt for de som bor på Østlandet, er underkjølt regn og isete partier noe som fra tid til annen preger veiene under vintermånedene.
– Slik jeg husker det fra oppveksten, hadde vi ordentlig vinter på Østlandet. Nå melder vinteren avbud oftere og oftere. Hvis det har vært kaldt og man deretter får et værskifte, vil bakken holde lenger på kulden enn luften. Regndråper som holder en temperatur på under null grader, men som likevel ikke har fryst til is, vil fryse idet de treffer bakken. Dette kan medføre at det blir fryktelig glatt på veien, sier Fleinsjø.
Kjører man på snø og is, vil man være forberedt og tilpasse hastighet og kjørestil deretter. En slik tilpasning er vanskelig å få til på såpeglatte veier som følge av underkjølt regn.
– Du ser det ikke, fordi det kommer så brått på. Man kan kjøre på normalt føre og plutselig treffe på slike partier. Det gir mer uforutsigbarhet, sier Fleinsjø.
I perioder med fare for underkjølt regn, råder bilmekanikeren til å være påpasselig.
– Når vi har væromslag og/eller temperaturen nærmer seg null grader, bør vi forvente oss underkjølt regn og isete partier. Da er det viktig at vi er ekstra oppmerksomme i skyggeområder, avslutter Fleinsjø.