Slipp gjerne rattet, men hold øynene åpne

Slipp gjerne rattet, men hold øynene åpne

Det er behagelig å slippe rattet og la parkeringsassistenten fikse lukeparkeringen. Ansvaret kan du imidlertid ikke gi fra deg.

Noen lar det gå sport i å smette perfekt inn i selv de trangeste luker. Andre får nervøse rykninger bare ved tanken på å håndtere gass, brems og ratt på ørsmå flater. De setter nok pris på at de fleste nye biler blir levert med parkeringsassistent.

En parkeringsassistent er et system som ved hjelp av radar, sensorer og kamera parkerer bilen med minimal innsats fra føreren. Noen løsninger innebærer at du må bruke gass- og bremsepedalen. Andre fikser biffen på egen hånd så snart du trykker på en knapp på dashbordet. I tillegg finnes det systemer som styres via en app på telefonen. Du trenger ikke en gang å sitte i bilen mens den ruller inn – og ut – av parkeringsplassen eller garasjen.

På vei mot selvkjørende biler

Bilde av: Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

– Det er vanskelig å se for seg noe sluttpunkt for utviklingen, men at vi rykker stadig nærmere mer selvkjørende biler synes opplagt, konstaterer bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

I hvert fall: Hos bilprodusentene arbeides det på høygir med parkeringsassistenter og andre systemer. En av løsningene som nå testes skal la deg kjøre bilen frem til inngangen av parkeringshuset, forlate den og spasere inn på for eksempel kjøpesenteret. Deretter vil bilen finne en ledig parkeringsplass av seg selv, forteller BilNorge.no.

Ifølge Volkswagen vil automatisk «valet parking» være tilgjengelig i selskapets modeller «tidlig i neste tiår», noe som ikke er spesielt lenge til.

Bilde av: Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Ditt ansvar

Hensikten med førerassistentsystemene er å gjøre det tryggere i trafikken (og mer behagelig for deg som sitter bak rattet). Men selv om du kan gi rattet til automatikken i stadig flere situasjoner, slipper du ikke unna ansvaret som bilfører.

– Vegtrafikklovens §6 slår fast at fører alltid skal ha «fullt herredømme over kjøretøyet». Denne formuleringen finner vi også i stortingsproposisjonen om selvkjørende kjøretøy fra 2017. I lovforslaget er det lagt til grunn at kjøretøyet alltid skal ha en ansvarlig fører, enten denne befinner seg i eller utenfor bilen, sier Jan.

Han opplyser at forsikringsselskapenes vilkår og praksis i skadesaker baserer seg på lovverket. Du kan altså ikke skylde på andre enn deg selv hvis det går galt når du parkerer på «autopilot».

– Bilforsikringen din dekker skader på andres biler. Skader på din egen bil dekkes av kaskoen – hvis du har det. En kaskoskade innebærer egenandel og bonustap. Men du kan også betale for reparasjonen selv hvis det lønner seg, sier Jan.

– For øvrig er det nok mye tryggere å la bilen parkere enn å gjøre det selv, legger han til.

En parkeringsassistent er feilfri i den forstand at den ikke kan «kortslutte» og løpe løpsk. I stedet vil du bli varslet hvis assistenten ikke fungerer som den skal. Det kan skje hvis sensorene eller kameraet er skadet, tildekket av søle eller is – eller hvis du opererer gass og brems på en måte systemet oppfatter som uhensiktsmessig.

Gir færre ulykker

Bilde av: Fagkonsulent Pål Andersen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)
Fagkonsulent Pål Andersen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)

Trafikkskolene er positive til parkeringsassistenter, opplyser Pål Andersen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL). Han viser til at bulking ofte skjer i forbindelse med rygging og parkering, særlig når folk skal manøvrere bilen på små flater og har dårlig tid.

– Parkeringsassistenter gjør at antallet skader reduseres og er derfor et godt bidrag til trafikksikkerheten. Dette kan også sies om andre systemer som er å finne i moderne biler. Som bilfører må du imidlertid alltid være årvåken og ikke stole blindt på at teknologien ordner opp uansett, understreker han og minner om viktige ryggeprinsipper.

– Det å alltid ha overblikk over trafikkbildet, følge med både foran og bak, sjekke blindsonen og ha «feeling» for bilens plassering i trafikkbildet er grunnleggende ferdigheter for en bilfører. I tillegg lærer trafikkelever at de kan redusere risikoen for skade ved å rygge inn i en parkeringslomme og samtidig parkere et stykke unna andre biler, sier Andersen.

Les mer om bilforsikring

Bilde av: Fagkonsulent Pål Andersen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)
Fagkonsulent Pål Andersen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)

Sist oppdatert: