Løpebane. Løpetur. Grus. Jogging

Velg en oppkvikkende vri på Valentines-daten

Alle hjerters dag er like om hjørnet, og 14. februar velger mange å feire kjærligheten. Hva med å få fart på endorfinene sammen med en sporty date? Eller prøve dere på en ny rett proppfull av smak og næringsstoffer?

Det er mange positive effekter ved å trene, ikke bare fysisk. Den gode følelsen under en hard treningsøkt, og ikke minst følelsen av å ha gjennomført treningen, hører også med.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø, sier det kan være en god idé å feire kjærlighetsdagen på en måte som gjør at det viktigste hjertet også blir fornøyd.

– Endorfinene som frigjøres ved fysisk aktivitet kan nesten beskrives som en lykkefølelse. Endorfiner er ofte betegnet som «kroppens eget morfin», eller «lykkehormonet», og dette skilles ut i kroppen blant annet ved fysisk aktivitet, når vi blir forelsket eller når vi ler, forteller Sundsbø, og fortsetter:

– På valentinsdagen har du muligheten til å gi deg og din kjære et skikkelig boost med endorfiner ved å invitere til en aktiv date. En slik date vil være bra for hjertet, samtidig som dere kan pleie kjærligheten og ha det hyggelig.

Her er Sundsbøs syv tips til aktiviteter dere kan gjøre sammen på Valentine’s Day:

  1. Skitur
    Smør niste, fyll opp termosen og planlegg ruta før dere setter avgårde
  2. Klatring på klatresenter
    Dette er en spennende og fin aktivitet som passer godt for to
  3. Telttur
    Med litt planlegging kan man få en fin overnatting i naturen selv om det er vinter
  4. Skøyter
    I ishall eller i naturen – men sjekk isforholdene nøye hvis dere skal gå i naturen
  5. Svømming
    Mange folkebad er åpne i helgene
  6. Kveldstur
    Gå en tur til fots i det vakre vinterlandskapet
  7. Treningsøkt sammen

Få opp pulsen med en real utholdenhets- eller styrkeøkt sammen

– Ønsker alle en fin og sporty Valentine’s, avslutter Ivar.

Spis dere i bedre humør

Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, som står bak nettstedet BraMat.no
Cathrine Borchsenius. Foto: Alberto Palladino

Et ernæringsrikt måltid vil, på tilsvarende måte som med fysisk aktivitet, ofte medføre en godfølelse i kropp og sinn. Det er nemlig slik at enkelte matvarer kan ha en positiv effekt på humøret.

– Jeg tenker egentlig at man ikke bør være så opptatt av sunnhet på dager som dette. Det er resten av året som teller. Men, sunn mat er jo også godt og hyggelig å lage, så det er absolutt ingen dum idé å slå to fluer i én smekk. Det å lage mat med massevis av sunne ingredienser er i hvert fall noe jeg kan bli ekstra glad av, sier sier Cathrine Borchsenius.

Hun er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo, og står bak nettstedet BraMat.no.

– Det finnes en rekke sunne og smakfulle retter man kan lage sammen som par. Hva valget faller på kan avhenge av hvor man vil legge terskelen når det kommer til pris og matlagingstid, sier ernæringsfysiologen og fortsetter:

– Jeg har en kombinasjon av to retter som jeg digger når det skal gå relativt kjapt, men samtidig ønsker å ha følelsen av at jeg spiser skikkelig kosemat. Da lager jeg en forrett av laks, koriander, vårløk, lime og soyasaus, og løksuppe til hovedrett. Løksuppe er godt, billig og sunt, og veldig kosemat da det tar litt tid å spise. 

Borchsenius trekker også frem fiskeretter som forslag.

– Vi er ofte altfor dårlige til å prøve ut nye fiskeretter. En dag som dette er en perfekt anledning til å teste ut noe nytt sammen. Det å lage nye retter etter oppskrift, er ofte mye hyggeligere enn å lage en av rettene man «alltid» pleier å lage, sier hun. 

En dessert trenger ikke å være kaloritung for å smake godt. Lettere alternativer kan gi deg en vel så god smaksopplevelse og samtidig bidra til å tilføre kroppen næringsstoffer.   

– Man kan for eksempel lage en ordentlig god fruktsalat med mango, ananas, granateple, pære, blåbær eller andre bær som finnes i butikken, druer og klementiner. Og, kanskje litt vaniljeis eller vaniljekesam og valnøtter på toppen, foreslår Borchsenius.

Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, som står bak nettstedet BraMat.no
Cathrine Borchsenius. Foto: Alberto Palladino

Sist oppdatert:

Mer om:

TreningHelse