Informasjon i forbindelse med ekstremværet Hans
Her har vi samlet nyttig informasjon om erstatning til deg som har meldt skade etter ekstremværet.
Manglende tilgang på innbo og personlig utstyr
Dersom boligen din er utilgjengelig etter skade, eller på grunn av evakuering som er beordret av myndighetene, vil du kunne få overført penger til innkjøp av nødvendige personlige bruksting (som klesskift, toalettartikler og annet). Beløpet tilpasses etter varigheten på evakueringen og avtales direkte med skadebehandleren din. Du må ha innboforsikring hos oss for å få dette.
Ekstra boutgifter ved evakuering
Kan du ikke flytte tilbake eller mangler tilgang til bolgen din?
Om du får ekstra bokostnader som følge av ekstremværet «Hans» erstatter vi disse ekstrakostnadene gjennom innboforsikringen du har hos oss. Disse kostnadene fordeles mellom forsikringen på bygningen og innbo. Meld ifra om ekstrautgifter når du melder skade på innboforsikringen eller i etterkant ved å skrive på skadesaken. Deretter tar vi en vurdering sammen med deg.
Viktig: Dette trenger vi fra deg dersom du eller dere har behov for å bo et annet sted midlertidig
Dersom du har innbo forsikret i Gjensidige kan vi bekrefte at utgifter til å bo annet sted er dekket av forsikringen din. For å vurdere hva som skal erstattes trenger vi svar på disse spørsmålene:
- Hva betaler du i leie dersom du nå leier en bolig eller leilighet?
- Hva betaler du for å bo på det alternative bostedet?
- Hvor mange dager har kommunen betalt for det alternativet bostedet?
- Fortell oss hva du mangler av nødvendige ting på nytt bosted
Du svarer på dette ved å logge inn og skrive direkte på den pågående skadesaken.
Manglende tilgang på bil
Dersom du ikke får tilgang til bilen din, som følge av ekstremværet, vil vi erstatte kostnader til leiebil i inntil 10 dager hvis du har kaskoforsikring med leiebil, eller inntil 30 dager hvis du har Bil Pluss-forsikring.
Hva skjer ved tap/skader på bygninger?
Vi engasjerer skadesaneringsfirma når skaden er registrert hos oss. Du blir normalt kontaktet samme dag som skaden registreres. Skadebegrensende tiltak avklares og igangsettes umiddelbart, bygningen besiktiges i løpet av en til tre dager, og kostnader med plan for reparasjon er klar i løpet av en til to uker. Vi regner dessverre med at det kan ta lengre tid enn normalt å håndtere skader etter «Hans», spesielt fordi
- det er stor pågang av skader som er meldt samtidig
- stengte veier eller omkjøring hindrer skadesaneringsfirmaer og takstkonsulenter i å komme frem til skadesteder
- det vil bli mangel på håndverkerkapasitet
Når leverandør og/ eller takst har vært hos dere vil de sende inn en rapport til oss. Vi tar kontakt med alle fortløpende, men det vil ta litt ekstra tid å kontakte alle som er berørt av ekstremværet.
Vi vil uansett gjøre vårt beste for å begrense ulempene skadene har medført.
Borettslag og sameier
I borettslag og sameier er alle bygninger forsikret samlet. Vår dialog om erstatninger for bygningsskader skjer derfor med styret eller den som er ansvarlig for forsikring.
Eventuelle spørsmål til forsikring kan du kontakte styret og de vil formidle videre til oss. Så snart skaderapporten er klar og vi har oversikt over skaden vil styret bli kontaktet av oss.
Kontaktinformasjon
Vi forstår om du har spørsmål og svarer gjerne på alt vi kan, men vi ber om forståelse for at vi må avvente utviklingen når det gjelder nedbør og flom, avstengninger og tilbakemeldinger fra skadesaneringsselskapene før vi kan besvare alt.
Ta gjerne kontakt med oss om noe er uklart.
- Logg inn og skriv på skadesaken din (privatkunde)
- Logg inn og skriv på skadesaken din (bedriftskunde)
- Logg inn og skriv på skadesaken din (landbrukskunde)
Telefon: 915 03 100