Styret har fastsatt Gjensidiges konsernstrategi for de nærmeste årene. Konsernstrategien legger føringer for forretningsstrategier i de ulike segmentene.
Styret har også fastsatt mål for å sikre at Gjensidige tilfredsstiller sine forpliktelser overfor ulike interessenter. Styret har fastsatt mål både for bærekraft og finansielle forhold. For å støtte disse målene er det også fastsatt operasjonelle mål.
Strategisk plattform
For å sikre konkurransekraft og lykkes med langsiktig verdiskaping, må vi evne å balansere kundeorientering med effektiv drift. Begge deler må tuftes på en analytisk tilnærming gjennom hele verdikjeden, og sentrale bærebjelker for å lykkes er en sterk merkevare, teknologi/ infrastruktur som understøtter fleksibilitet og relevant kompetanse og kultur. En grunnleggende forutsetning for langsiktig verdiskaping, er bærekraftige valg og løsninger.
Sentrale elementer i vår strategiplattform, som du kan lese mer om i årsrapporten:
- Kundeorientering
- Effektiv drift
- Analysedrevne forretningsprosesser
- Merkevareplattform
- Teknologiplattform
- Ledelse, kompetanse og kultur
- Samfunnsansvar/bærekraft
Strategi frem mot 2025
I perioden frem mot 2025 forventer vi at forretningsmodellen og markedsaktørene rundt oss i hovedsak vil være de samme. Gjensidige har ulike posisjoner og forutsetninger for videre vekst og utvikling i segmentene. Vi vil utnytte beste praksis på tvers av segmenter der dette er naturlig og hensiktsmessig. Lønnsomhet prioriteres fremfor vekst.
Sentrale elementer i vår strategi frem mot 2025, som du kan lese mer om i årsrapporten:
- Kundens problemløser
- Forbedrings- og utviklingsagendaer
- Segmentstrategier
- Kapitalstrategi
- Strukturell vekst
Les mer om våre mål og vår strategi i årsrapporten for 2020.