Jobben som fagansvarlig for front-end i Gjensidige

Kristian Munkvold forteller om sin rolle i selskapet, og hvorfor den er så viktig.

Hva vil du si til de som tror at det å jobbe i forsikring ikke er spennende?

Vi kan starte med premisset om at en forsikring i seg selv kanskje ikke er så spennende. Men det er så samfunnskritisk at vi har nok et ufortjent rykte. Vi har alle et iboende ønske om å være trygge på at noen tar vare på oss om først ting skal gå riktig ille. Og det er nettopp dette tjenestene i forsikringsbransjen handler om. Vi er en av de første instansene når noe uforutsett inntreffer. Våre kunder er ofte i en vanskelig situasjon når de møter oss, og dette gjør at den gode brukeropplevelsen virkelig teller.

Hva er det morsomste du har jobbet med i Gjensidige?

Kristian Munkvold
Kristian Munkvold

"Digital transformasjon" er et buzzword som blir kastet rundt på konferanser – men her gjør vi det i praksis. I løpet av de siste to årene har vi i fagmiljøet sørget for at treige, delvis smertefulle verktøy blir faset ut, og erstattet med skybaserte, effektive verktøy som gir oss den kraften vi trenger for å kunne levere der det teller. Vi er nå midt i prosessen for å flytte store deler av riggen vår over til kubernetes. Det er morsomt å jobbe med ting som virkelig har effekt, ikke bare for oss utviklere – men for våre kunder, og for hele bedriften sin evne til å levere sterke digitale tjenester.

Hva er en fremtidig utfordring forsikringsbransjen står ovenfor?

Forventningene til våre digitale tjenester blir stadig høyere, og vi kan nok være ærlige om at det kommer ikke til å gi seg med det første. En av våre fremtidige utfordringer er å kunne lage fantastisk gode løsninger for kundene våre, samtidig som vi bevarer balansen mellom automatisering, og skikkelig gode og personlige kundeforhold.