Ofte stilte spørsmål om forsikringsbetaling

Få svar på hvordan du oppretter eller endrer AvtaleGiro, og løser problemer med faktura og betaling.

Logg inn og opprett AvtaleGiro for forsikringene dine

Default

AvtaleGiro

  • Opprette AvtaleGiro

  • Logg inn og opprett avtale med BankID. Da deler vi opp årsprisen i månedlige betalinger. Bestillingen gjelder for alle forsikringene dine i Gjensidige. 

  • Beløpsgrensen er maksimumsbeløpet du ønsker at blir trukket fra kontoen din med AvtaleGiro per måned. Er grensen for lav, går ikke betalingen igjennom. Avhengig av når i forsikringsåret du oppretter AvtaleGiro, kan månedsbeløpet variere med hvor mange måneder årsprisen deles på.

    Vi anbefaler at beløpsgrensen settes til 3 ganger månedsbeløpet ditt. Ønsker du å endre beløpsgrensen, må dette gjøres i banken din. Gjensidige har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense du har i avtalen med banken din.

    Logg inn og se fremtidige AvtaleGiro- trekk

  • Det kan være du har en gammel eFakturaavtale, eller en eldre avtale som sperrer for opprettelse av ny AvtaleGiro.

    1. Si opp eksisterende avtale i nettbanken din (eFaktura/AvtaleGiro)
    2. Vent 2-3 arbeidsdager 
    3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro

    Hvis dette ikke går, må du kontakte banken din.

  • Når forsikringen opprettes, vil det automatisk produseres en giro for hele årsbeløpet. Har du nettopp opprettet AvtaleGiro, kan du se bort fra denne giroen. Du vil snart motta Betalingsoversikt for AvtaleGiro som viser trekkbeløp og antall trekk per år.

    Om AvtaleGiro pleier å gå av seg selv, men du nå brått har fått giro i posten, må du ringe oss på telefon 915 03100

  • Dersom du har en trekkdato i slutten av måneden for AvtaleGiro, trekkes ikke beløpet hvis det treffer en helg eller helligdag. Da vil det skyves til neste måned. Pass på at beløpsgrensen din er høy nok til å dekke dette.

  • Endre AvtaleGiro

  • Velger du å betale forsikringene dine med AvtaleGiro, vil du få tilsendt betalingsoversikt for fremtidige trekkbeløp. Denne kan du også se på innloggede sider.

    Årskostnaden for forsikringen din vil deles på antall mnd som er igjen av forsikringsåret. Det vil si at om du kommer sent i gang med AvtaleGiro, vil det månedlige beløpet bli høyere da årsprisen deles på færre måneder. 

  • Kontakt oss gjerne på 915 03100, så hjelper vi deg.

  • Hvis ikke AvtaleGiro er flyttet over til den nye banken din, må du:

    1. Si opp AvtaleGiro i den gamle banken din
    2. Vente 2-3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank)
    3. Logge inn og opprette ny AvtaleGiro
  • Du må si opp AvtaleGiro i nettbanken din.

Andre betalingsmåter

  • Ønsker du ikke å betale med AvtaleGiro får du tilsendt en vanlig papirfaktura med betalingsgiro i posten.

    Beløpet kan betales årlig, halvårlig eller kvartalsvis mot et tilleggsgebyr.

  • eFaktura er en elektronisk versjon av regningen din. Istedenfor å sende til deg som papirfaktura med betalingsgiro i posten, sender vi den direkte til nettbanken din

    Etter å ha betalt regning fra oss i nettbanken, vil du få tilbud om å opprette en fast eFaktura-avtale i nettbanken din.

    På samme måte som papirfakturaen, kan eFakturaen deles i årlig, halvårlig eller kvartalsvise betalinger mot et tilleggsgebyr.

Problemer med betalingen

Endring eller oppsigelse

  • For hver endring du gjør på forsikringen din så vil du motta dokumenter som bekrefter dette.

    • Hvis du har valgt å betale med AvtaleGiro og du gjør en endring: Vi sender deg ny Betalingsoversikt for månedsbeløpene som er satt opp, og hvor siste endring på forsikringen er trukket fra eller lagt til i månedsbeløpene
    • Hvis du har valgt å betale med giro og du gjør en endring: Du vil enten motta varsel om tilgodebeløp eller en ny giro for gjenstående skyldig beløp
  • Du vil motta dokumenter som bekrefter opphørsdato, skyldig beløp eller tilgodebeløp.

    Forsikringen betales etterskuddsvis. Du vil motta en sluttavregning som viser hvor mye du skal betale for den perioden du har vært forsikret.

    Med AvtaleGiro vil du få en betalingsoversikt. Siste trekk vil belastes måneden etter oppsigelse av forsikringen. 

  • Du betaler kun for de dagene forsikringen har vært gjeldende, så du får igjen pengene for dagene som er igjen frem til hovedforfall.

    Hvor mye du får igjen, er avhengig av hvilken type forsikring du sier opp. Noen forsikringer, som MC- og båtforsikring, har sesongjusterte priser fordi sesongvariasjoner påvirker sannsynligheten for skade. Ta kontakt med oss på 915 03100 dersom du vil vite eksakt beløp for din forsikring.

    Du får godskrevet beløpet på neste faktura så lenge du fortsatt har forsikringer hos oss. Hvis du ikke har forsikringer hos oss, får du pengene inn på bankkontoen vi har registrert. Har du AvtaleGiro, blir de resterende trekkene justert for det beløpet du har til gode.