5 tips til deg som er fersk styreleder

Først og fremst: Gratulerer med vervet! At naboene har valgt deg som «sjef», er en stor tillitserklæring. Fremover får du mange muligheter til å gjøre boligselskapet til et enda triveligere sted å bo.

Du har tatt på deg en viktig oppgave. Vi gir deg et knippe gode råd som kan gi deg en god start.

Som styreleder har du ansvar for naboenes trivsel og sikkerhet. Gjensidiges risikoekspert, Turid Kvaal, har rådene som hjelper deg i gang.

Jobben medfører et stort ansvar og mange plikter. Du skal blant annet håndtere boligselskapets økonomi og sørge for at styremøter og generalforsamling/sameiermøte blir avholdt etter boka. I tillegg skal styret sørge for vedlikehold av bygninger og fellesområder.

Brann og vann

– Det aller viktigste er at naboene dine føler seg trygge i hjemmet sitt, sier Turid Kvaal. Hun er risikorådgiver i Gjensidige og bistår folk som eier bolig sammen i spørsmål om vedlikehold og skadeforebygging. Og i samtaler med styreledere og -medlemmer blir det ofte snakk om  brannsikkerhet.

– Da understreker jeg betydningen av å ha et godkjent system for brannvarsling i både fellesområder og boenheter. I tillegg anbefaler jeg regelmessige brannøvelser for alle naboene, sier Kvaal.

En brann er alles mareritt. Likevel er det sprukne rør og utette tak som står for flest skader i boliger – faktisk hele 7 av 10. Det tilsvarer én skade hvert niende minutt – hver dag året rundt.

– Oppgraderinger og godt vedlikehold i dag kan spare dere for store reparasjoner og utgifter i morgen, påpeker Kvaal. Her er hennes beste tips til deg som er fersk styreleder:                             

1. Skaff deg oversikt over oppgavene

Styret skal stå for den daglige driften iht. lover og vedtekter. Det omfatter blant annet innkreving av husleie/fellesutgifter, betaling av regninger, regnskap, innkalling til generalforsamling/sameiermøte og kontakt med myndigheter.

2. Ta tak i vedlikeholdsoppgavene

Hva må fikses, og hvor mye haster det? Lag en liste over prioriterte oppgaver og løs dem etter hvert som det er midler på felleskontoen. Større vedlikeholdsoppgaver og eventuelle lån til disse må vedtas på generalforsamling/sameiemøte.

3. Gjennomfør internkontroll

HMS-runden du kjenner fra jobben skal også gjennomføres på hjemmebane. I internkontrollen går styret systematisk gjennom eiendommen på jakt etter forhold som kan true verdier, trivsel og helse. På den måten får dere oversikt og kan utføre vedlikehold og eventuelle strakstiltak før noe skjer.

I tillegg er det lurt å oppfordre naboene til å ta Boligsjekken (PDF) fra Gjensidige. Den er et godt utgangspunkt for forebygging av vann- og brannskader i egen bolig.

4. Sørg for god brannsikkerhet

Styret er naboenes brannvakt. Kravene til brannsikkerhet er strenge, men nødvendige for beboernes sikkerhet. Viktige stikkord: Varsling, slukkeutstyr, rømningsveier og avfallshåndtering. Legg til rette for god brannvarsling også i boenhetene. Årlige brannøvelser og el-kontroller i fellesarealer og boenheter er anbefalt.

5. Kommuniser godt med naboene

God informasjon og dialog kan løse mange problemer – før de blir det. Lag gjerne en egen nett- og/eller Facebook-side, og bruk SMS og e-post aktivt. Husk også at noen kan ha behov for den gode, gamle oppslagstavlen og infoskriv i postkassen. En uformell prat over hekken kan være en god kilde til informasjon om det naboene er opptatt av.

Ta boligsjekken - forebygg skader

Del Gjensidiges boligsjekk med beboerne i borettslaget eller sameiet ditt. Dere får bedre kontroll over skaderisikoene, og beboerne hjelper til med å forebygge skader.