Spørsmål og svar om helsevurderingen

Her finner du ofte stilte spørsmål om helsevurderingen som gjennomføres etter at vi har mottatt helseerklæringen din.

Saksbehandling

  • Noen ganger har vi behov for mer informasjon enn det vi har fått fra deg i helseerklæringen. Hvis det er tilfelle, skriver vi til deg direkte, eller til leger/andre behandlere du har opplyst om i helseerklæringen. Erfaringen er at dette kan ta tid, men vi holder deg orientert underveis.

  • Ja, men du trenger ikke opplyse om kortvarige sykmeldinger (1 uke og mindre) som skyldes influensa, forkjølelse, omgangssyke, matforgiftning eller forbigående svangerskapsplager dersom du nå er friskmeldt. Husker du ikke datoen så oppgi tidspunktet for sykemeldingen så nøyaktig som mulig. Som tips så kan du ringe legekontoret ditt for hjelp.

    Du kan også logge deg inn på "Ditt NAV" og sjekke informasjon under "Ditt sykefravær".

  • Hvis vi ikke mottar svar fra legen din innen en måned, sender vi en ny, skriftlig henvendelse. Har vi ikke fått svar etter enda en måned, vurderer vi om vi må henlegge hele eller deler av søknaden din. Hvis saken henlegges fordi legen din ikke svarer, får du pengene dine tilbake.

    Hvis vi henlegger saken din, og du fortsatt ønsker forsikringen, må du kjøpe forsikringen på nytt. Da må du også fylle ut en ny helseerklæring.

  • Hvis du får brev fra oss om at legen din ikke har svart, kan det hjelpe om du ringer legekontoret. Hvis dette ikke fører frem, kan du velge å bestille en time hos legen din for å få ferdigstilt svarbrevet. Vi betaler legen for å svare på spørsmålene våre, men vi betaler ikke for legetimen din.

  • Send oss tilleggsopplysningene på e-post til helsevurdering@gjensidige.no eller i chatten nederst på denne siden. Sensitive personopplysninger/helseopplysninger bør ikke sendes i e-post. Vi anbefaler derfor at du sender slike opplysninger via chatten vår eller per post til: Helsevurdering, Gjensidige Forsikring ASA, Postboks 700 Sentrum, 0106 Oslo. 

    Chatten er tilgjengelig hverdager 8-16 (15. mai - 31. august fra 8-15:30). 

  • Forsikring for barn
    Du mottar brev i posten. 
     
    Forsikring for voksen
    Du mottar brevet både i posten og i postkassen din på innloggede sider, dersom du har samtykket til elektroniske dokumenter. 

    Selv om du har mottatt brev i posten, kan du besvare henvendelsen via chatten vår nederst på denne siden. Chatten er tilgjengelig hverdager 8-16 (15. mai - 31. august fra 8-15:30).

  • Det er kun barnets foreldre eller offentlig oppnevnte verge som kan kjøpe forsikring til barn. Er du barnets steforelder, kan du ikke kjøpe forsikring. Er du barnets fosterforelder må du ta kontakt med oss på 915 03100 før du kjøper forsikring.

  • Du som har fylt 16 år er helserettslig myndig og bestemmer over egen helse. Du må derfor selv fylle ut helseerklæringen. Fullmakten må likevel signeres av både deg og foreldre/foresatt på grunn av den økonomiske avtalen som inngås med forsikringsselskapet.
     

Unntak, pristillegg eller avslag

Klageadgang og oppsigelse

Tilbakebetaling av penger

Brev og forsikringsbevis

Har du spørsmål til helsevurderingen?

Lurer du på fremdeles på noe, kan du

  • ringe oss på 98 70 11 16 på hverdager fra kl. 10-15.
  • chatte med oss på hverdager fra kl. 8-16 (8-15.30 fra 15.mai - 15.august). Chatten finner du nederst på denne siden.
  • sende en e-post til helsevurdering@gjensidige.no. Av sikkerhetsmessige årsaker bør spørsmål som inneholder sensitive personopplysninger/helseopplysninger ikke sendes per e-post.