-
Hvorfor tar saksbehandlingen noen ganger lang tid?
Noen ganger har vi behov for mer informasjon enn det vi har fått fra deg i helseerklæringen. Hvis det er tilfelle, skriver vi til deg direkte, eller til leger/andre behandlere du har opplyst om i helseerklæringen. Erfaringen er at dette kan ta tid, men vi holder deg orientert underveis.
-
Må jeg oppgi alle sykmeldinger/legebesøk i den aktuelle perioden?
Ja, men du trenger ikke opplyse om kortvarige sykmeldinger (1 uke og mindre) som skyldes influensa, forkjølelse, omgangssyke, matforgiftning eller forbigående svangerskapsplager dersom du nå er friskmeldt. Husker du ikke datoen så oppgi tidspunktet for sykemeldingen så nøyaktig som mulig. Som tips så kan du ringe legekontoret ditt for hjelp.
Du kan også logge deg inn på "Ditt NAV" og sjekke informasjon under "Ditt sykefravær".
-
Hva skjer hvis legen min ikke svarer på henvendelsen fra dere?
Hvis vi ikke mottar svar fra legen din innen en måned, sender vi en ny, skriftlig henvendelse. Har vi ikke fått svar etter enda en måned, vurderer vi om vi må henlegge hele eller deler av søknaden din. Hvis saken henlegges fordi legen din ikke svarer, får du pengene dine tilbake.
Hvis vi henlegger saken din, og du fortsatt ønsker forsikringen, må du kjøpe personforsikringen på nytt. Da må du også fylle ut en ny helseerklæring.
-
Hva kan jeg selv gjøre hvis legen min ikke svarer på brev fra dere?
Hvis du får brev fra oss om at legen din ikke har svart, kan det hjelpe om du ringer legekontoret. Hvis dette ikke fører frem, kan du velge å bestille en time hos legen din for å få ferdigstilt svarbrevet. Vi betaler legen for å svare på spørsmålene våre, men vi betaler ikke for legetimen din.
-
Jeg har sendt inn helseerklæringen, men har glemt enkelte opplysninger. Hva gjør jeg?
Du kan
- logge inn og sende oss tilleggsopplysningene. Velg tema "Helsevurdering"
- sende oss tilleggsopplysningene per post til Helsevurdering, Gjensidige Forsikring ASA, Postboks 700 Sentrum, 0106 Oslo
-
Hvordan varsles jeg om dere trenger mer informasjon fra meg?
Forsikring for barn
Du mottar brev i posten.
Forsikring for voksen
Du mottar brevet både i posten og i postkassen din på innloggede sider, dersom du har samtykket til elektroniske dokumenter.Selv om du har mottatt brev i posten, kan du besvare henvendelsen ved å logge inn og skrive til oss. Velg tema "Helsevurdering".
-
Hvem kan kjøpe forsikring til barn?
Det er kun barnets foreldre eller offentlig oppnevnte verge som kan kjøpe forsikring til barn. Er du barnets steforelder, kan du ikke kjøpe forsikring. Er du barnets fosterforelder må du ta kontakt med oss på 915 03100 før du kjøper forsikring.
-
Er du mellom 16 og 18 år og skal fylle ut helseerklæring?
Du som har fylt 16 år er helserettslig myndig og bestemmer over egen helse. Du må derfor selv fylle ut helseerklæringen. Fullmakten må likevel signeres av både deg og foreldre/foresatt på grunn av den økonomiske avtalen som inngås med forsikringsselskapet.
Spørsmål og svar om helsevurderingen
Her finner du ofte stilte spørsmål om helsevurderingen som gjennomføres etter at vi har mottatt helseerklæringen din.