Reiseforsikring i detaljer

Reiseforsikringen Reise Pluss er en av markedets beste og gjelder hele året på alle små og store turer, både i inn- og utland.

Du må kjøpe forsikringen før du drar for at den skal være gyldig på turen.

Sjekk pris og kjøp reiseforsikring

Se hva reiseforsikringen dekker i forbindelse med koronasituasjonen

Default

Reise Pluss er en av markedets beste reiseforsikringer

Reiseforsikringen gjelder på alle turer som varer i inntil 10 uker. Du kan kjøpe forsikringen for kun deg selv, eller for deg og familien. Forsikringen gjelder i ett år, og fornyes automatisk.

Fordeler med forsikringen

  • personlig assistanse hvis du blir syk eller skades på reise
  • tilgang til Online lege når du er på ferie i utlandet
  • dekket kostnader til reise og opphold, inkludert billetter til arrangementer, dersom du må avbestille reise din
  • ingen egenandel ved skade (med unntak av skade eller tyveri av mobiltelefon)
  • dekket egenandelen utleieselskapet krever av deg, hvis bilen du leier på en feriereise blir stjålet eller skadet

Sjekk pris og kjøp reiseforsikring

Reiseforsikringene våre

Vi tilbyr to reiseforsikringer. Reise Pluss er vår beste reiseforsikring og inkluderer blant annet en heltids ulykkesforsikring, og med unntak av skade eller tyveri av mobiltelefon, betaler du ingen egenandel ved skade.

Egenandel

Reise pluss

Du betaler ingen egenandel, annet enn ved tap eller skade på mobiltelefon.

Reise

Du betaler 1 000 kroner i egenandel.

Videokonsultasjon med Online lege

Er du på reise utenfor Norge og opplever mindre alvorlige tilfeller av sykdom eller skade, får du rask tilgang til videokonsultasjon med norsktalende lege via appen – uten å betale egenandel.

Online lege kan for eksempel hjelpe deg med råd eller veiledning for

  • egenbehandling ved soleksem 
  • stell av mindre sår
  • utslett og allergi
  • forkjølelse og influensa

Les mer om Online lege.

Ikke dekket av reiseforsikringen

  • Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly
  • Enkeltreiser som varer lengre enn 10 uker, dersom du ikke utvider forsikringen
  • Skader som skjer i eget hjem eller på arbeids- eller studiested, i barnehage eller lignende.
  • Reiser som har begynt før du har kjøpt reiseforsikringen
  • Ekspedisjoner i Arktis, Antarktis, Himalaya (opphold i over 4 500 meters høyde) eller Grønland (kryssing av grønlandsisen)
  • Reiser til krigsområder
  • Skader som skyldes luftsport, dersom du ikke utvider forsikringen
  • Skader som skyldes boksing, dykking dypere enn 40 meter, eller basehopp

Hvem er dekket av reiseforsikringen?

Du kan velge å kjøpe reiseforsikring for deg alene eller for deg og familien din.

Familieforsikringen dekker deg og ektefelle eller samboer. Deres barn og fosterbarn er omfattet av forsikringen til den dagen de fyller 21 år. Samboer og fosterbarn må ha samme folkeregistrerte adresse som forsikringstaker.​

Barna er dekket uavhengig av hvem de reiser med. Det er ingen begrensning for antall barn, men barna må bo i Norge. En reiseforsikring for familie gjelder også for barnebarn og oldebarn (under 21 år) som reiser alene sammen med forsikrede.​

Vi tilbyr også reiseforsikringer som er spesialtilpasset unge:

  • Reise Ung som tilsvarer Reise Pluss, vår beste årsreiseforsikring.
  • Student i utlandet som blant annet inkluderer reiseforsikring, innbo- og heltids ulykkesforsikring.
Er du mellom 18 og 34 år kan du kjøpe Reise Ung til 119 kr i måneden, enten du betaler hver måned eller forhånds­betaler total­beløpet for ett år

Vilkår

Informasjonen på denne siden er forenklet og forkortet. Det er alltid de fullstendige vilkårene som gjelder.

Fullstendige vilkår

Fullstendige vilkår er personlige og baserer seg på informasjon du oppgir i forkant av et kjøp.

Alminnelige vilkår

Alminnelige vilkår er like for alle og er ikke basert på informasjon du har oppgitt. De er ikke en del av forsikringsavtalen din.

Slik påvirker du prisen for reiseforsikring

Reiseforsikringskort

Husk å ta med reiseforsikringskortet på reisen. Slik har du telefonnumre og all nødvendig informasjon lett tilgjengelig.

Har du samtykket til å motta elektroniske dokumenter fra oss, kan du logge inn og laste ned ditt digitale reisekort, eller hente det i Gjensidige-appen . Når du har gjort dette, vil reisekortet og all nødvendig informasjon knyttet til reiseforsikringen være tilgjengelig i Gjensidige-appen, eller innlogget på gjensidige.no. Har du reiseforsikring for hele familien, kan du videresende reisekortet til familiemedlemmene. Foretrekker du papirversjonen, finner du den i dokumentarkivet ditt.

Har du reiseforsikring gjennom jobben og kjenner forsikringsnummeret, kan du logge inn via appen eller som privatkunde på gjensidige.no og hente reisekortet ditt. Du kan også legge til familiemedlemmer om de også er dekket av forsikringen.

Har du ikke samtykket til å motta elektroniske dokumenter, får du tilsendt reiseforsikringskortet i posten som en sort-hvitt utskrift sammen med forsikringsdokumentene dine når du kjøper reiseforsikringen eller fornyer den. Har du reiseforsikring for hele familien kan du selv kopiere kortet til de andre familiemedlemmene.

Utvidelser og ekstra dekninger

Reiseforsikringen Reise Pluss har omfattende dekninger som passer de aller fleste. Har du likevel behov for mer, kan du utvide forsikringen med:

  • Dekning for enkeltreiser som varer lenger enn 10 uker.
  • Dekning av skader som skjer under utøvelse av luftsport.

Ønsker du å endre reiseforsikringen må du logge inn, klikke på reiseforsikring under "Forsikringene dine" og velge "Endre forsikring".

Logg inn og endre forsikringen.

Alarmen vår

Hjelp ved skade

Alarmen vår er bemannet med språkkyndig personale, som sikrer deg rask og effektiv assistanse når uhellet er ute, døgnet rundt, 365 dager i året. Dette gjøres blant annet i samarbeid med vårt legekorps, og uansett hvor i verden det er behov for hjelp. Vi har kontorer i alle de nordiske landene, og vår alarmsentral ligger i København.

Trygghet på reisen

Alarmsentralen fokuserer på kompetent og personlig betjening. I størst mulig grad er det den samme servicekoordinatoren som følger saken fra begynnelse til slutt. Dette gir stor trygghet for den tilskadekomne, og for familien hjemme, som også kan behøve støtte og hjelp.

I tillegg til servicemedarbeiderne på alarmsentralen, har vi egne leger og sykepleiere som er klare til å hjelpe deg dersom det skulle oppstå behov for det. De kan rådgi både deg som kunde og dine nærmeste pårørende.

Kontakt

Ring vår døgnåpne alarmsentral på telefon +45 88 24 73 00 hvis du trenger umiddelbar hjelp. Ellers kan du enkelt og raskt melde saken på nett. Les mer om å melde skade.