Navigasjon, søk og logg inn

d0debb

God helse er nøkkelen til det gode liv

Invester i helsen din. Det tjener du på i dag og i det lange løp. 

Fastlege Ole Petter Hjelle inviterer pasienter med på trening, og dermed skriver han ut færre resepter.

Hold deg i form

Hvilke planer og drømmer har du for årene som kommer? Enten du fortsatt jobber eller er pensjonist, tilhører du en gruppe som jevnt over lever lenger og bedre enn tidligere generasjoner. Mange godt voksne har gode muligheter til å leve livet slik de vil.

«Jaja, bare helsen holder», sier vi ofte. Du kan ha din egen oppskrift på det gode liv, men helsen er og blir den viktigste ingrediensen. Derfor har du mye å tjene på å holde deg i form. Fysisk aktivitet er en ungdomskilde som gir energi, forebygger sykdom og gjør deg mer selvhjulpen i eldre år.

Start med aktiviteter du liker

Noen mosjonerer regelmessig, andre sliter med den berømte dørstokkmila. Et godt råd er å begynne med en aktivitet du liker. Hage- eller husarbeid, gåturer og dans er eksempler på helsebringende hverdagsaktiviteter – særlig når du får høyere puls og blir litt svett på ryggen. Og husk: Det er ikke aldersgrense på trening!

God helse ruster deg mot plager og sykdom, men ingen går gjennom livet uten å møte motgang. Vår forsikring Helse 55+ hjelper deg å forebygge sykdom, og den sikrer rask utredning og behandling samt tilgang til hjemmetjenester. Det er godt å være forberedt.

5 bud for det gode liv

  1. Ha håp og optimisme
  2. Ta vare på selvbildet
  3. Ha omtanke for andre
  4. Driv med noe som gir arbeidsglede
  5. Bruk kroppen din

Kilde: Hjort, 2010

– Aktivitet er den beste medisin

Fastlege Ole Petter Hjelle inviterer pasientene med på trening. De blir sprekere og gladere. Han skriver ut færre resepter.

Alle kan trene

– Fysisk aktivitet er det nærmeste vi kommer en vidundermedisin. Mosjon gir en enorm helsegevinst og er så å si uten bivirkninger. Alle kan trene, uansett alder, sier Ole Petter Hjelle.

Som fastlege fremførte han dette budskapet overfor hundrevis av pasienter – uten at veldig mange styrtet hjemover for å finne frem treningstøyet.

– Jeg skjønte at det ofte er motivasjonen, ikke kunnskapen, det skorter på, sier Hjelle.

Slutter med medisiner

For tre år siden snørte legen på seg joggeskoene og inviterte pasienter ved legekontoret i Åsgårdstrand med på trening. Tilbudet ble raskt populært, og resultatene er svært gode. De fleste av deltakerne, som er rundt 60 år, kan krysse av for vektnedgang og stor forbedring av kondisjon, styrke og balanse.

– I tillegg forteller de at de har mer overskudd og ser lysere på livet, sier Hjelle og understreker forholdet mellom fysisk form og livskvalitet.

Han gleder seg dessuten over at rundt halvparten av deltakerne har kunnet slutte med ett eller flere medikamenter, som blodtrykks- og kolesterolsenkende medisiner, diabetesmedisiner, smertestillende, sovemedisiner og antidepressiva.

Fra null til én gir størst effekt

Det er en kjent sak at fysisk aktivitet er god medisin mot nær sagt alt: Fra diabetes type 2 og andre hjerte- og karsykdommer til flere kreftformer, ledd- og muskelsmerter, benskjørhet og psykiske lidelser.

– Trening gir også økt styrke og bedre balanse. Det øker sjansen for at du kan klare deg selv og bo hjemme når du blir eldre, påpeker Hjelle.

Han minner om at det er aller mest å hente på å gå fra å være inaktiv til å bli litt aktiv.

– Den største gevinsten får du ved å gå fra ingenting til å mosjonere 1-3 ganger i uken. Hvorfor ikke la det være det første målet på veien mot bedre helse?

ORD BLE HANDLING: Fastlege Ole Petter Hjelle inviterer pasienter med på trening.

Foto: Peder Gjersøe

Trening er ferskvare – du kan ikke flyte på at du var aktiv som ung