Derfor bør du trene når du blir eldre

Etter hvert som du blir eldre, blir trening stadig viktigere. For mange eldre er til og med gevinsten ved trening større enn for yngre. Her er våre beste tips til hvordan trening kan bidra til økt livskvalitet og bedre helse.

Default

Mange fordeler

I dag lever vi lengre enn noen gang, og allerede i 30-årene begynner vi å miste muskelmasse, og fra 50-60 årene øker tapet. Derfor kan trening være viktig for å redusere det aldersbestemte forfallet, og bidra til en lettere hverdag og en bedre selvfølelse.

Og de konkrete fordelene med trening er mange. Fysisk aktivitet har en god forebyggende og behandlende effekt ved en rekke livsstilssykdommer som bl.a. høyt blodtrykk, hjertesykdom, diabetes, muskel og skjelettlidelser, visse kreftformer som brystkreft og prostatakreft, demens, angst og depresjon. I tillegg forebygger styrketrening falltendens og dermed reduseres faren for brudd.

− Det er mange argumenter for å trene, også når du blir eldre. Alle kan trene, og det beste er at det aldri er for sent å begynne. Gevinstene er store også for dem som ikke har trent tidligere. Vi ser at de fleste eldre som trener hos oss opplever fremgang og får mer energi og glede , sier Terje Halvorsen, direktør for folkehelse i helsehuset Stamina.

Bra for deg, og bra for samfunnet

I tillegg til personlige gevinster, har økt aktivitet og trening også store samfunnsmessige konsekvenser. Det kan redusere medikamentbruk og helsekostnader. Det kan også gjøre at eldre klarer seg selv lengre og får en høyere livskvalitet. Når vi vet at den eldre generasjonen vil vokse kraftig i årene som kommer øker betydningen av aktivitet i denne gruppen.

− Vi har valgt å satse på den stadig større andelen eldre med vårt forsikrings- og fordelsprodukt Helse 55+. Her kombineres gode tilbud innen forebygging med en forsikring for rask behandling og rehabilitering. For oss som forsikringsselskap er særlig den forebyggende delen viktig, siden god forebygging gir kundene våre bedre liv, og vi reduserer våre utbetalinger. En opplagt vinn-vinn effekt, sier Jørgen Taalesen, produktsjef i Gjensidige.

Viktig med variert og riktig trening

Forskning viser at styrketrening er det som isolert sett gir den største gevinsten for eldre. Likevel er det viktig å variere treningen. Utfordringen er ofte at man ikke har nok kunnskap om hva slags og hvor mye trening man trenger. Gjensidige har derfor innledet et samarbeid med helsehuset Stamina, som kan bidra til å sette opp tilpassede treningsprogram for Gjensidiges kunder i Helse 55+.

Overordnet bør imidlertid treningen bestå av en kombinasjon av kondisjonstrening, bevegelighetstrening, styrketrening og balansetrening. Og selv om mange har fokus på kondisjonstreningen, er det altså styrketreningen som er den viktigste ifølge forskningen.

− Mange er engstelige for skader, men denne frykten er overdrevet. Selv for de aller eldste og skrøpeligste er gevinstene store, så lenge treningen er riktig sammensatt. Altfor mange bruker egen helse som unnskyldning for ikke å trene, mens det egentlig er det viktigste argumentet for trening, sier Halvorsen i Stamina.

Det enkle er ofte det beste

Det viktigste er å komme i gang. Det skal lite til for å oppnå effekt, og når man ser de første effektene kommer motivasjonen og de gode vanene. Her får du 7 gode råd, som kan hjelpe deg å komme i gang:

1. Øk det daglige aktivitetsnivået

Inaktivitet er den største faren, og ved å øke de daglige aktivitetene kan du oppnå mye. Gå flere turer, bytt ut bilen med å gå eller sykle, bær handleposene til bilen fremfor å trille varene i vogn. Mange bekker små gjør stor å.

2. Få hjelp av en fagperson

Fagpersonen kan sette opp et tilpasset treningsprogram.

3. Variér treningen

Sørg for å trene både kondisjon, styrke, bevegelighet og balanse.

4. Fokuser på egne resultater

Ikke sammenlikn deg med andre eller deg selv da du var yngre.

5. Ikke vær redd for å trene for mye eller for tungt

Kroppen din sier ifra, og god intensitet og progresjon i treningen skaper den beste effekten.

6. Gjør treningen sosial

Besøk gjerne et treningssenter, eller tren sammen med gode venner. Det gjør treningen morsommere, og skaper ekstra motivasjon.

7. Er du usikker snakk med legen

Dersom du er usikker på om du kan trene, hvordan du skal trene eller hvor mye kan det være smart å snakke med fastlegen din om dette.

Har du lyst til å komme i gang allerede i dag? Da kan du få konkrete treningstips og et enkelt treningsprogram på helsenorge.no.

Lykke til med treningen!

Les mer om Helse 55+

Det å bli eldre er bedre enn hva folk flest tror. Helse 55+ er en ny, skreddersydd helseforsikring som inneholder en rekke fordeler som kan bidra til det aktive livet du ønsker deg. 

Kort om Helse 55+

Helse 55+ er Norges beste helseforsikring for deg mellom 55 og 80 år.

Forsikringen

  • sikrer trygg og rask behandling 
  • dekker kostnader knyttet til undersøkelse, behandling og rehabilitering
  • gir deg rabatt på private hjemmetjenester fra Prima Omsorg og Seniorstøtten

Les mer om Helse 55+

Default