Navigasjon, søk og logg inn

d0debb

Ofte stilte spørsmål om forsikringsbetaling

Få svar på hvordan du oppretter eller endrer AvtaleGiro, løser problemer med betalingen, kan betale regninger på ulike måter og få forklaring på ofte brukte ord og begreper.

Logg inn og opprett AvtaleGiro for forsikringene dine

Opprett eller endre AvtaleGiro

  • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av forsikringsregningene dine. Banken betaler regningene dine direkte fra din konto på forfallsdagen. Du beholder full oversikt og kontroll, selv om trekkene gjøres automatisk av banken din. Du kan motta et varsel i forkant av hver utbetaling og du kan også velge å endre eller stoppe en betaling.

    Med AvtaleGiro fordeles betalingen på 12 måneder, uten ekstra kostnader for deg. Hvis du ikke allerede har AvtaleGiro for forsikringene dine, kan du bestille på innloggede sider eller via nettbanken din.

  • Hvis du ikke har AvtaleGiro for forsikringene dine fra før, kan du logge inn og opprette avtale med BankID. Bestillingen gjelder for alle forsikringene dine i Gjensidige. Dette tar fra to til tre virkedager.

  • Du kan ha en gammel eFakturaavtale eller en eldre avtale som sperrer for opprettelse av nye AvtaleGiro.

    1. Slett eksisterende avtale i nettbanken din (eFaktura/AvtaleGiro)
    2. Vent 2-3 virkedager før du oppretter ny avtale
    3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro

    Hvis dette ikke går, må du gjerne kontakte oss på 915 03100.

  • Når forsikringen opprettes, vil det alltid produseres en giro for hele årsbeløpet. Har du nettopp opprettet AvtaleGiro, kan du se bort fra denne giroen. Du vil straks motta Betalingsoversikt for AvtaleGiro som viser trekkbeløp og antall trekk.

  • Vi sender giro i posten hvis et trekk med AvtaleGiro ikke er blitt gjennomført eller beløpsgrensen er for lav. Giroen gjelder for dette ene trekket. Hvis du betaler giroen, vil neste AvtaleGiro-trekk gå som normalt.

    Hvis du ikke betaler denne giroen innen fristen, vil du motta en giro med totalbeløpet for forsikringen din. Har du mottatt denne giroen må du ringe oss på 915 03100 for å gjenopprette AvtaleGiroen din.

  • Beløpsgrensen er det maksimumsbeløpet du tillater trukket fra kontoen din med AvtaleGiro per måned. Vi anbefaler at du velger beløpsgrensen banken foreslår for deg slik at du unngår at AvtaleGiro blir stoppet.

    Betalingsoversikten din finner du når du logger inn. Her vil du se en oversikt over hva vi trekker deg hver måned.

  • Hvis du har trekkdato for AvtaleGiro i slutten av måneden, vil ikke beløpet bli trukket hvis det treffer en helg eller helligdag. Da vil det skyves til neste måned.

    Har du flere avtaler hos oss vil dette vises som flere trekk i banken din.

  • Kontakt oss gjerne på 915 03100 så hjelper vi deg.

  • Kontakt oss gjerne på 915 03100 så hjelper vi deg.

  • Hvis din AvtaleGiro er blitt stoppet, sender vi deg en Giro for manglende månedsbeløp. En midlertidig stopp kan være grunnet manglende dekning på konto eller at beløpsgrensen for AvtaleGiro er for lav, 

    Dokumentet er merket Giro og teksten forteller at AvtaleGiro er midlertidig stoppet for forsikringen din.

    AvtaleGiro igangsettes automatisk ved at du betaler månedsbeløpet innen betalingsfristen.

  • Velger du å betale forsikringene dine med AvtaleGiro, vil du i stedet for å motta årsoversikt med giro til betaling få tilsendt Betalingsoversikt for trekkbeløp med AvtaleGiro.

    Betalingsoversikten viser antall trekk frem til fornyelse av forsikringen din - hovedforfallsdato. Avhengig av hvor raskt du kommer i gang med AvtaleGiro det første forsikringsåret, kan det være 9, 10, 11 eller 12 trekk. Vi vil alltid fordele totalt skyldig beløp på antall trekk som er igjen frem til neste hovedforfallsdato når forsikringen fornyer seg.

    Dokumentet ditt er tydelig merket Betalingsoversikt AvtaleGiro og inneholder blant annet følgende:

    • Antall trekk
    • Trekkdato hver måned
    • Status og beløp
    • Totalsummen og opplysninger om hvilket kontonummer vi utbetaler et eventuelt tilgodebeløp til 
  • Hvis ikke AvtaleGiro er flyttet over til den nye banken din, må du:

    1. Slette AvtaleGiro i den gamle banken din
    2. Vente 2-3 virkedager (det tar litt tid før vi får inn melding om opphør på AvtaleGiro fra din gamle bank)
    3. Logge inn og opprette ny AvtaleGiro
  • Du kan si opp AvtaleGiro i banken din.

Problemer med betalingen?

Andre betalingsmåter

  • Ønsker du ikke å betale med AvtaleGiro får du tilsendt en vanlig papirfaktura med betalingsgiro i posten.

    Beløpet kan betales årlig, halvårlig eller kvartalsvis mot et tilleggsgebyr.

  • eFaktura er en elektronisk versjon av regningen din. Istedenfor å sende til deg som papirfaktura med betalingsgiro i posten, sender vi den direkte til nettbanken din

    Etter å ha betalt regning fra oss i nettbanken, vil du få tilbud om å opprette en fast eFaktura-avtale i nettbanken din.

    På samme måte som papirfakturaen, kan eFakturaen deles i årlig, halvårlig eller kvartalsvise betalinger mot et tilleggsgebyr.

Forklaring på ord og begreper

  • Fakturaen du mottar fra oss er en årsoversikt over hva du skal betale for forsikringen din i avtaleperioden.

    Dette er ikke et betalingsdokument.

    Det er tydelig merket Faktura og identifiseres med fakturanummer og forsikringsnummer. Fakturaen din lister opp forsikringene dine, når avtalen fornyes, den totale sum du skal betale for året og eventuelt hvor mange terminer du har avtalt å dele betalingen din opp i. 

    Giroen du mottar fra oss er tydelig merket Giro og dette er et betalingsdokument som inneholder:

    • Beløp du skal betale
    • Kontonummeret du skal betale til
    • KID-nummeret
    • Betalingsfristen
    • Perioden betalingen gjelder

    Du kan velge å dele innbetalingene dine i to eller fire terminer mot tilleggsgebyr, avhengig av hva du har avtalt med oss. Velger du å betale med AvtaleGiro, slipper du gebyr og kan dele opp betalingen i månedlige terminer.

    Logg inn og opprett AvtaleGiro.

  • Forsikringsdokumentet er en oversikt over forsikringene dine. Sammen med forsikringsdokumentet sendes alltid enten faktura og giro, eller Betalingsoversikt for AvtaleGiro, avhengig av hvilken betalingsform du har avtalt med oss.

    Sammen med forsikringsdokumentet sendes det ut:

    1. Faktura. Denne viser skyldig beløp for forsikringen frem til neste hovedforfall
    2. Velger du å betale med AvtaleGiro vil du motta en Betalingsoversikt for trekkbeløp frem til forsikringen fornyer seg - neste hovedforfall
    3. Giro. Har du ikke AvtaleGiro, vil du motta en giro med et KID-nummer og en betalingsfrist
  • Forsikringen din avtales for ett år av gangen. En måned før fornyelse av avtalen - forsikringens hovedforfallsdato - sender vi ut nye forsikringsdokumenter med informasjon om fornyelse av forsikringsavtalen din.

    Sammen med forsikringsdokumentet sendes alltid enten faktura og giro, eller Betalingsoversikt for AvtaleGiro, avhengig av hvilken betalingsform du har avtalt med oss.

    Her finner du de nye vilkårene, en redegjørelse for de endringer som er gjort og en oversikt over forsikringens årspremie.

     

  • Grunnprisen er et fast beløp som beregnes en gang pr forsikringskunde, uavhengig av forsikringsavtalens omfang. Grunnprisen dekker kostnader til administrasjon og dokumentutsendelse. Gir du samtykke til elektroniske dokumenter, blir grunnprisen redusert.

    Grunnprisen finner du i hovedtabellen midt på forsikringsdokumentet som beskriver forsikringene dine og beløpet du skal betale.

  • Ja, betalingsbeløpet viser den totale summen du skal betale for forsikringene dine frem til neste hovedforfall.

    Du kan velge å dele opp denne totalsummen i halvårlige eller kvartalsvise terminer mot et termingebyr eller du kan opprette AvtaleGiro og dele opp betalingen din i månedlige trekk uten ekstra kostnad.

  • Utstedtdatoen finner du i tabellen øverst til høyre på forsikringsdokumentene dine. Den viser til datoen vi har sendt deg forsikringsdokumentene.

    Har du flere fakturaer fra oss, er det alltid den siste utstedtdatoen som gjelder pr forsikringsnummer.

  • Forsikringsnummeret er din og vår enkleste referanse til forsikringsavtalene dine hos oss. Du kan ha ett eller flere forsikringsnummer.  

    Forsikringsnummeret finner du øverst til høyre på forsikringsdokumentene dine. På denne måten kan du enkelt se hvilke dokumenter som tilhører hvilke forsikringer.

  • Termingebyr er et gebyr du må betale for å fordele årsprisen i to eller fire regninger utover året.

    Hvis du velger å betale med AvtaleGiro, slipper du disse gebyrene. Da deles betalingen i månedlige trekk uten ekstra kostnad.

    Logg inn og opprett AvtaleGiro.

  • For hver endring du gjør på forsikringen din så vil du motta dokumenter som bekrefter dette.

    • Hvis du har valgt å betale med AvtaleGiro og du gjør en endring: Vi sender deg ny Betalingsoversikt for månedsbeløpene som er satt opp, og hvor siste endring på forsikringen er trukket fra eller lagt til i månedsbeløpene
    • Hvis du har valgt å betale med giro og du gjør en endring: Du vil enten motta varsel om tilgodebeløp eller en ny giro for gjenstående skyldig beløp
  • Sesongpremie gjelder for de produktene hvor risikoen for skade opplagt er knyttet til bestemte perioder av året. Eksempler på slike produkter:

    • Motorsykkel og moped
    • Snøscooter
    • Båt

    Disse fremkostmidlene benyttes hovedsakelig enten i sommer- eller vintermånedene, og vi beregner derfor en større del av årsprisen for disse månedene, enn for resten av året.

    Hvordan årsprisen fordeles per måned, er beskrevet i vilkårene for den enkelte forsikring. Dette finner du under forsikringsdokumenter på sidene dine når du logger inn.

  • Når du har avsluttet en forsikring, vil vi sende deg dokumenter som bekrefter dette. Faktura vil vise dato for når forsikringen avsluttes.

    • Penger til gode: Har du penger til gode etter du har avsluttet forsikringen din, vil vi utbetale pengene til ditt registrerte kontonummer. Mangler vi ditt kontonummer, vil vi be deg om å gi oss beskjed for utbetaling av tilgodebeløpet ditt
    • Har du AvtaleGiro, vil vi sende deg en oversikt over gjenstående trekk. AvtaleGiro trekkes etterskuddsvis. Det vil derfor gjenstå noen uker som du skal betale for, etter vi har fått beskjed om forsikringsopphøret ditt

    Har du fortsatt penger til gode, vil vi utbetale dette eller etterspørre korrekt kontonummer.

Har du spørsmål til trafikkforsikringsavgiften?

Les mer om trafikkforsikringsavgiften som ble innført i januar 2018. Den erstatter den tidligere Årsavgiften for kjøretøy. Alle forsikringsselskaper er pålagt av staten å innhente denne avgiften. Den legges til bilforsikringen din hvert år.

Finner du ikke svar på det du lurer på, ring 915 03100 (+47 915 03100 fra utlandet). Du kan også stille generelle spørsmål på våre sider på Facebook og Twitter.