Koronasituasjonen – dette dekker reiseforsikringen

Her finner du oppdatert informasjon om hva reiseforsikringen dekker i forbindelse med koronasituasjonen. 

Informasjonen ble sist oppdatert 4. oktober 2021.

Viktig informasjon til deg som har planlagt en reise

Er du reiseklar? - Det globale reiserådet er opphevet

1. oktober opphevet Utenriksdepartementet det globale reiserådet i forbindelse med pandemien. Per i dag har ingen land pandemirelaterte reiseråd. Det betyr at reiseforsikringen din gjelder som normalt i hele verden, og at koronasykdom dekkes på samme måte som annen akutt sykdom. Vær likevel oppmerksom på at forsikringen din ikke dekker fremskyndet hjemreise, eller tapte feriedager, dersom du ønsker å avbryte ferien på grunn av endring i smittesituasjonen. 

Selv om det globale reiserådet er opphevet, er det flere land i verden som har reiseråd på grunn av krig og uro. I disse landene gjelder ikke reiseforsikringen uten at utvidelse er spesielt avtalt. Se oversikt over hvilke land som har reiseråd.

Innenlandsreiser

Reiseforsikringen vår er utvidet til å også dekke avbestillinger dersom reisen ikke er påbegynt og du havner i karantene på grunn av smittesporing, eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter. Dette gjelder for innenlandsreiser med avreise fra og med 1. januar 2021 til og med 31. desember 2021. Les mer om avbestilling.

Avbestilling

  • Utenlandsreiser

    For reiser til alle land:

    • Dersom reisemålet var uten reiseråd da bestillingen ble foretatt og det igjen blir innført reiseråd som er gyldig på tidspunktet for din avreise, dekkes avbestilling.
    • Avbestilling dekkes ikke hvis du bestilte en reise mens reisemålet hadde reiseråd, selv om avreise er frem i tid.

    For reiser til EØS/Schengen og Storbritannia:

    • Dersom reisen ble bestilt tidligst 18. Juni 2021, og det igjen blir innført reiseråd på din avreisedato, dekkes avbestilling.
  • Forsikringen dekker ikke reiser som avbestilles på grunn av frykt for smitte eller endring i smittesituasjonen på reisemålet uten at det blir utstedt et reiseråd.

  • Forsikringen dekker ikke reiser som avbestilles på grunn av innreisenekt på reisemålet.

  • Innenlandsreiser

  • Vi har utvidet reiseforsikringen vår til å også dekke avbestillinger dersom reisen ikke er påbegynt og du havner i karantene på grunn av smittesporing eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter. Dette gjelder for innenlandsreiser med avreise fra og med 1. januar 2021 til og med 31. desember 2021.

    Når dekkes avbestilling?

    • når du eller noen i medforsikret familie, blir pålagt karantene av smittesporingsteam eller offentlige helsemyndigheter
    • når du er syk eller har symptomer som er forenlig med koronasykdom og skal i karantene i henhold til retningslinjene til FHI
    • når din eneste medreisende blir pålagt karantene av smittesporingsteam eller offentlige helsemyndigheter

    Du må kunne dokumentere at du har blitt testet og at du må være i karantene.

    Avbestilling dekkes ikke

    • ved frykt for smitte, mistanke om smitte eller selvvalgt karantene
    • ved innreisekarantene etter et utenlandsopphold 
    • om du må være hjemme på grunn av restriksjoner fra arbeidsgiver
  • Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser på grunn av smitteverntiltak. Avbestilling dekkes heller ikke om det har blitt innført nye tiltak for å begrense smitten der du befinner deg, eller dit du skal reise.

    Forsikringen dekker avbestillinger ved akutt oppstått sykdom som er attestert av lege, og avbestillinger grunnet karantene. Les mer om hva som gjelder ved karantene i punktet ovenfor.

  • Nei, arrangementer, skoleturer og lignende som blir avlyst som følge av frykt for smitte og karantene, dekkes dessverre ikke.

  • Nei, reiseforsikringen dekker sykdom på reise, ikke at du har blitt pålagt karantene underveis. 

Slik melder du en sak

Du kan melde saken til oss på nett så snart avreisedato er passert, og du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker.

Ha dette klart når du melder saken

  • Informasjon om hva du får refundert av flyselskap/reisearrangør/hotell.
  • Skriftlig bekreftelse på om reisen er kansellert eller om du selv har avbestilt. Denne dokumentasjonen må sendes inn når du melder saken.

Slik går du frem for å melde saken

1. Ta først kontakt med reisearrangør, flyselskap, leiebilfirma eller lignende for å undersøke hva du eventuelt får refundert av dem.

– Dersom reisen ble kansellert har du krav på full refusjon fra reisearrangør/ flyselskapet

– Dersom reisen ikke ble kansellert må du innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet, hotellet og lignende, dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv.

2. Logg inn og meld saken

Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen.

Sakene behandles fortløpende. Du kan følge saken din på innlogget side

Fremtidige reiser

Konkurs

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kortselskapet for å få refundert beløpet.

Student i utlandet

Forsikringspakken Student i utlandet- som tilbys utvekslings- og gradsstudenter ved høyskole eller universitet, gjelder som normalt i alle land.
 

Annen nyttig informasjon

Opplysningene du finner her er forenklet og forkortet. Du finner de fullstendige vilkårene som gjelder for deg på innloggede sider.

Utenriksdepartementet: Informasjon om reiser og koronavirus

Helsenorge: Informasjon om smittetiltak

Er du reiseklar?

Med Reiseklar appen fra Utenriksdepartementet kan du blant annet holde deg oppdatert på sikkerhetssituasjon, reiseråd og andre relevante opplysninger for nær 200 land. Du kan også registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg dersom det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.

Hjelp og informasjon fra UD for deg som er i utlandet

Hvis du trenger hjelp i utlandet og ikke får tak i reise- eller flyselskapet ditt, kontakt Utenriksdepartementet (UD) på telefon +47 23 95 00 00 eller pr e-post UDops@mfa.no.

Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på UDs reiseinformasjon og registrerer deg på reiseregistrering.no