Dekktips til vinteren

Nå blir det snart kjøring på vinterføre igjen. Skal du til fjells i høstferien, er det absolutt lurt å legge om til vinterdekk før du drar.

Men hvilke dekk bør du velge, og hvordan tar du best vare på de gamle? Gunnar Gjermundsen ved Gjermundsen Auto i Tønsberg svarer.

Godt veigrep redder liv

– Det er mange ting å passe på, det er ikke uten grunn at dekk er blitt et eget fag på yrkesutdanningen. Der tar elevene «Fagbrev i Hjulutrustningsfaget», sier Gunnar Gjermundsen.

Han slår fast det mange har innsett: Bilhold er blitt mer komplisert, også når det gjelder alt som har med dekk å gjøre. Han ser det i møtet med tusener av bilkunder hvert år. Flere og flere trenger råd og hjelp.

– Mange klager på at bilen er «dårlig på vinterføre», men de sier ikke med et ord at de kjører på gamle, nedslitte vinterdekk, sier han oppgitt.

Han tar også livet av myten om at firehjulstrekkere gir bedre veigrep.

– Det er helt galt. Du får bedre fremkommelighet, men som sagt: Bare gode dekk gir godt veigrep!

Viktig vedlikehold

Gjermundsen mener at mange bileiere kunne unngått dyre reparasjoner og stygge ulykker hvis de sørget for bedre dekkvedlikehold. Og dekkene sladrer – om kjørestilen din, men også om feil det kan gjøres noe med.

– Dekk som slites ujevnt kan være en indikasjon på at noe er galt med hjulopphenget. Et øvet øye kan videre se på slitasjen om det er noe feil på forstillingen. Jo lenger du venter med å reparere, desto dyrere blir det.

Lufttrykk

På nyere biler med elektronisk automatisk firehjuls-system kan man ødelegge hele 4x4-systemet med feil lufttrykk eller ujevnt slitte dekk. Det kan bli dramatisk, ikke minst for lommeboka!

Stram boltene

Etter at dekkene er skiftet, skal boltene dras til etter noen kilometers kjøring. Boltene i alufelger bør også etterstrammes etter cirka 1 000 km.

Vær spesielt oppmerksom på at det kan være forskjell på mutterne til vinter- og sommerfelgene. Ofte er det også «avstandskiver» som skal stå kun på vinterfelgene, ikke på sommerfelgene. Feil kan få alvorlige følger: Hjulet kan rett slett løsne.

– Det er ikke bilen som gir veigrep, det er det dekkene som gjør.

Gunnar Gjermundsen, 
Gjermundsen Auto i Tønsberg

Foto: Edit/Tormod Myrland Aadnesen

Spørsmål og svar om dekk

Her får du Gunnar Gjermundsens svar på ofte stilte spørsmål om dekk og dekkskifte:

  • Dekkenes varighet avhenger blant annet av kjørelengde, riktig lagring og vedlikehold og ikke minst din egen kjørestil. Benytt bare dekk som er godkjent for bilen.

  • Piggdekk er best på våt is, mens piggfritt ofte er best på snø. Velg de dekkene som passer best der du kjører mest i løpet av vinteren.

  • Bransjen har gått helt vekk fra helårsdekk fordi det er fysisk umulig å finne en dekkblanding som fungerer både i 35 grader pluss og i 20 grader minus.

  • Vinterdekk er tilpasset vinterføre og ditto temperatur. Kjøring på sommerføre påfører myk vintergummi unormalt sterk slitasje, i tillegg til at vinterdekk gir for lang bremselengde på sommerføre

  • Det lønner seg å vaske dekkene ofte. Du kan oppleve mye bedre veigrep dersom du renser dekkene for trafikkfilm og veisalt. Rengjør også dekk og felger godt før du setter dem bort for sesongen.

  • Tørt, mørkt og kjølig. Dekk med felg bør helst henges opp – eller de kan eventuelt stables liggende. Dekk uten felg bør lagres stående og roteres cirka hver 4. uke.

  • Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3 mm. Dekkbransjen anbefaler 4 mm for vinterdekk og 3 mm for sommerdekk. Skift dekk i god tid før du når minimumsdybden.

    Slitte dekk gjør at bremselengden øker. Ved mønsterdybde på 3 mm vil sannsynligheten for vannplaning firedobles sammenlignet med nye dekk

  • Riktig lufttrykk er svært viktig både for sikkerheten og for slitasjen på dekkene. Feil trykk sliter på dekkene og gir dårlige kjøreegenskaper. Det kan også føre til høyere drivstofforbruk, opptil 0,15 liter på mila.

    Den første turen etter at du har lagt om dekkene skal gå til nærmeste bensinstasjon for å sjekke lufttrykket. Deretter er det lurt å sjekke det jevnlig – du finner informasjon i bilens instruksjonsbok. Ikke glem reservehjulet. Husk at ved tung last bør trykket økes noe.

  • Sjekk dekkene for skader og kontrollér mønsterdybden. Gå over piggene. Fjern småstein og andre gjenstander i gummien. Ikke prøv å fjerne spiker som sitter i dekket. Dette må et verksted ta seg av.

    Flere og flere dekk (mest sommerdekk) har retningsmønster, som betyr at de kun skal rulle en vei. Pass derfor på å sette dekkene på riktig hjul. Sjekk boltene når du har fjernet jekken.