Det begynner med et brev i posten

En dag finner du kanskje et uventet brev i postkassen. Det kan være en bekreftelse på at du har opprettet et nytt mobilabonnement. Problemet er bare at du aldri har bestilt et nytt nummer. I stedet er du kanskje utsatt for et ID-tyveri.

Default

Norges beste ID-beskyttelse i Innbo Pluss

ID-kriminalitet er en «bransje» i vekst. Den er også blitt betydelig profesjonalisert i løpet av få år. Det betyr at kriminelle opptrer mer organisert, mer målrettet og ofte forvolder større skade.

– Tidligere dreide seg ofte om en «simpel» lommetyv, som bare hadde ressurser til å misbruke ID-papirene han fant i lommeboka di, og da i ganske liten skala. I dag er ID-kriminelle blitt flinkere. De har et større apparat og vet hvordan de skal gå fram for å stjele omfattende beløp i ditt navn, sier Stig Randsborg i Gjensidige.

Han har daglig kontakt med nye personer som mistenker eller vet at de er utsatt for ID-tyveri. Fortellingen om det overraskende mobilabonnementet er en gjenganger.

– Etter nærmere undersøkelser oppdager vi kanskje at abonnementet ikke er det eneste som har skjedd. Det nye nummeret kan være brukt til å ta opp en mengde SMS-lån. Kanskje er det utstedt flere nye kredittkort i ditt navn og kjøpt store mengder lett omsettelige varer, gjerne i elektronikkbutikker, sier Randsborg.

Venter lenge

Det er vanlig at personer som blir utsatt for denne formen for kriminalitet har mistet identifikasjonspapirer som førerkort, bankkort eller pass. Ofte har det skjedd lang tid i forveien, ID-tyver kan nemlig være svært tålmodige, forteller Randsborg.

– Og selv etter at de begynner å misbruke identiteten din, kan det ta lang tid før du oppdager det.

At noen opptrer som deg, er selvsagt svært ubehagelig. I tillegg kan det være vanskelig og tidkrevende å rydde opp etter tyvene hos kredittinstitusjoner og butikker.

Norges eneste innboforsikring med ID-hjelp

Gjensidiges beste innboforsikring, Innbo Pluss, er den eneste innboforsikringen som hjelper deg til å unngå, oppdage og rydde opp etter ID-tyver 24 timer i døgnet.

Dersom du oppdager – eller mistenker – at identiteten din er misbrukt, ringer du oss i Gjensidige så snart som mulig. Deretter overtar vi saken.

– Du skal slippe å ta ryddejobben selv, sier Randsborg.

Gjensidige starter ofte med å legge inn en kredittsperre på navnet ditt, et effektivt virkemiddel mot misbruk.

Deretter undersøker vi om identiteten din allerede er misbrukt. Hvis det viser seg at kriminelle har lyktes i å misbruke dine personlige opplysninger, starter ryddejobben overfor kreditorer.

Vi kontakter alle kreditorer og ser til at alle krav mot deg blir slettet.

– Vi anbefaler også at du politianmelder saken, enten før eller etter at du kontakter oss. Vi trenger uansett en anmeldelse hvis vi skal hjelpe deg med å få slettet økonomiske krav fra kreditorer, sier Randsborg.

Dekker hele husstanden

Med Innbo Pluss kan alle i hus­standen få:

  • Hjelp til å unngå, oppdage og rydde opp i ID-tyveri, 24 timer i døgnet
  • Opptil 100 000 kroner for å dekke juridisk assistanse før en tvist har oppstått, for å fjerne uberettigede krav og betalings­anmerkninger
  • Dekket inntil 1 million kroner til retts­hjelp ved en tvist
Default

Stopp tyven

Slik kan du beskytte deg mot ID-tyveri:

Postkassen
Lås den! Husk omadressering eller be en nabo tømme den når du reiser bort.

Vurder gjerne Postens nye tjeneste Digipost, som gir deg en personlig postkasse på nettet. Hos Posten kan du også sperre muligheten for adresseendring.

Søppel
Makuler, riv i småbiter eller brenn personlige dokumenter.

Lommebok
Ta ut ting du ikke trenger jevnlig. Meld fra til politiet straks dersom du mister eller blir frastjålet identitetspapirer. 

Bank- og kredittkort
Ikke legg dem i baren. Sjekk utskrifter og fakturaer og meld fra om noe skurrer.

Oppbevar en liste over kortnumre og utløpsdatoer, men ikke i lommeboka.

Sperr mistede kort umiddelbart og makuler gamle. Ikke røp koder til andre, selv ikke bankansatte.

Bruker du kredittkort når du handler, blir ikke beløpet trukket rett fra konto. Da kan du kontrollere at alt stemmer før du betaler. 

Datamaskin
Bruk nyeste versjoner av brannmur, viruskontroll og programmer. Vurder nøye nettsider som ber om personlig informasjon. Gi aldri slike opplysninger i e-post. Bruk ulike passord til ulike tjenester, og logg av så snart du er ferdig.

Slett all informasjon når maskinen selges eller kastes.

Netthandel
Nettsiden skal være kryptert (adressen starter med https://) og ha et hengelåssymbol i adresse- eller statusfeltet. Skriv ut kvitteringer og bekreftelser. Betal med kredittkort. 

Telefon
Oppgi aldri passord, innloggingsinformasjon, fødselsnummer eller bankkontonummer til ukjente. Ikke gjem slik informasjon i mobiltelefonen din

Logg ut av alle apper, f.eks bank.

Mister du mobilen, finnes apper som sletter innhold fra Iphone og Android-telefoner.

Kredittvurdering
Du kan legge inn en frivillig sperre hos selskapene som utfører slike vurderinger. Du kan selv oppheve sperren når du ønsker det.

Det finnes bare en av deg

Vil du vite mer om ID-tyveri? Ring oss på 03100.

Foto: Getty Images