Slik kjører du trygt på vinterføre

Er du redd for å kjøre bil om vinteren? Kvitt deg med uvanene, sørg for å være riktig skodd og lær bilen din å kjenne, så blir du en tryggere sjåfør.

Default

Tåler kjørestilen din vinterføre?

Halvparten av norske sjåfører kvier seg for å kjøre på vinterføre, kom det frem i en undersøkelse utført for NAF-magasinet Motor.

Nordmenn er muligens født med ski på beina, men på fire hjul havner altså mange utenfor komfortsonen – og veien. På vinterstid bulker vi mer, havner oftere i grøfta og pådrar oss flere personskader.

Slipper unna med slurv

I Motors undersøkelse svarte nær 9 av 10 spurte at de reduserer farten på vinterføre. Det er veldig bra, men likevel har norske bilister mer å gå på, ifølge fagsjef Morten Fransrud i NAF Trafikktrening. Han mener mange legger seg til en kjørestil som fungerer på sommerføre, men som ikke egner seg når veien blir hvit og glatt.

– Når veigrepet er godt, er det lettere å slippe unna med slurv, feilvurderinger og en aggressiv kjørestil. Problemene oppstår fordi det er vanskelig å legge bort slike uvaner på vinterføre. Vi er for harde på gassen, bremser for sent, kjører for fort inn mot kryss og foretar risikable forbikjøringer. Og vi blir i mye større grad straffet for det, slår han fast.

– En trygg sjåfør er en som tilpasser farten til veistrekningen, føret, dekkene og egne ferdigheter.

Les også: Den store bulkedagen

Slik kan det se ut på norske vinterveier, og da er det viktig å tilpasse fart og kjørestil etter forholdene.

Føret

Norske vinterveier kan by på ekstreme forhold som forandrer seg raskt. Lokale værforhold og sol/skygge kan føre til store endringer i veigrepet innenfor korte avstander. Husk også at veigrepet er dårligst der folk bremser og akselererer, for eksempel inn og ut av kryss og rundkjøringer.

– I tillegg påvirkes veigrepet av temperaturen. Ved minus 15 kan bilen sitte som klistret på snø og is. Ved nullføre, med slaps og blank is, er veigrepet selvsagt et helt annet, sier Fransrud.

Pleier du å bremse hardt for å sjekke veigrepet? Fransrud foreslår en annen taktikk.

– Gi gassen et ekstra trykk på vei ut av et kryss eller rundkjøring. Du har større kontroll ved akselerasjon enn ved nedbremsing, og du får testet veigrepet på et mer relevant sted.

Veistrekningen

Vi har mange brede og fine veier her til lands, men også mange smale og svingete strekninger. Tilpass kjørestilen deretter, og vær ekstra oppmerksom på kombinasjonen av tung last og veier du ikke kjenner så godt.

Les også: Slik pakker du feriebilen

– I tillegg er det viktig å ta hensyn til sikten. Vintermørket er en god grunn til å sette ned farten, og sikten reduseres ytterligere i regn eller tett snødrev, sier Fransrud.

– Husk også at synet svekkes med alderen. Hvis en 25-åring oppdager en person i mørket på 100 meters avstand, ser en 55-åring personen først når hun er 50 meter unna.

Dekkene

Vinterdekk skal ha godkjent mønsterdybde og riktig trykk, og de bør ikke være for gamle. Gummien blir hardere med tiden, og det fører til vesentlig dårligere gripeevne.

Dekk, med eller uten pigger, skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. I Nord-Norge gjelder kravet mellom 16. oktober og 30. april. På dekk til biler over 3 500 kilo skal mønsterdybden være minst 5 millimeter.

Riktig lufttrykk er ekstra viktig på glatt/vått føre, i svinger og ved harde nedbremsinger.

– Kontroller trykket jevnlig, og husk å fylle ekstra luft når bilen er tungt lastet. For øvrig kan du med fordel fylle rundt 10 % mer luft i dekkene enn det instruksjonsboken oppgir, anbefaler Fransrud.

Riktig lufttrykk er dessuten bra for lommeboka og miljøet. Dekkene varer lenger, mens forbruket og utslippene går ned.

– Et godt tips for økt fremkommelighet: Når føret skifter fra saltet vei til ren snø, kan du øke veigrepet dramatisk med en sprayboks med dekkvask. Den fjerner den speilblanke hinnen som veisaltet skaper, sier Fransrud.

Deg selv

Ingen er like, heller ikke når vi setter oss bak rattet. Kjørestilen og evnen til å takle utfordringer i trafikken henger sammen med erfaring og andre egenskaper som det er viktig å ta hensyn til. Fransrud fraråder for eksempel å kjøre i følge på lengre bilturer.

– Det er de flinkeste, eventuelt de med høyest selvtillit, som setter standarden. Det kan gjøre de andre ukomfortable. Bli heller enige om å møtes på avtalte steder, uten tidsfrister. Da kan hver og en kjøre i sitt eget tempo.

ABS, ESP etc.

Bilen din er med stor sannsynlighet spekket med såkalte førerassistentsystemer. Disse griper automatisk inn når bilen mister veigrepet, og er gode bidrag til trafikksikkerheten – så lenge du spiller på lag med dem.

– I gamledager lærte vi å trå inn kløtsjen. Det er neppe en god reaksjon hvis du mister veigrepet i en moderne bil. Trolig bør du heller slippe gassen og holde forhjulene i den ønskede kjøreretningen for at de automatiske systemene skal fungere optimalt, sier Fransrud.

Du bør gjøre deg godt kjent med de automatiske sikkerhetssystemene i bilen din. NAF Øvingsbane er bygget for formålet, men du kan også bruke en tom parkeringsplass eller andre åpne plasser.

– Det kan være skummelt å miste kontrollen over bilen. Men det er mye bedre at det skjer under kontrollerte forhold enn i trafikken, minner Fransrud om. Og han ber førere av firehjulsdrevne biler være ekstra oppmerksomme.

– Firehjulsdrift er gull verdt på vei opp bratte bakker, men også disse bilene kjører av veien på vinterføre. Det er fort gjort å overvurdere kjøreegenskapene, for firehjulstrekk opphever på ingen måte naturlovene. Til syvende og sist er det personen bak rattet det kommer an på.

Vi hjelper når uhellet er ute

Våre kaskoforsikringer gir veihjelp når bilen blir utsatt for skade, tyveri eller tekniske problemer, eller om fører og/eller passasjer blir syk, skadet eller dør.

Vi hjelper deg med

  • berging og tauing 
  • hjemtransport 
  • hotellopphold i stedet for hjemreise 
  • transport av reservedeler i og utenfor Norden 
  • leiebil ved feriereiser med egen bil

Les mer om bilforsikring

Ring 915 03100 når du trenger veihjelp
Icon-tip

Ut på tur? Slik bør du pakke bilen

  • Ikke legg tunge ting i skiboksen – legg de tyngste gjenstandene innerst i bagasjerommet
  • Ikke legg gjenstander løst i baksetet eller slik at de kan komme i stor fart fra bagasjerommet hvis du må bremse hardt 
  • Ikke overstig bilens og skiboksens maksimale lastevekt
  • Ha nok spylevæske – ting som veistøv, regn og sølesprut hindrer sikten
  • Ha nok drivstoff samt mat og drikke til å takle uforutsette hendelser på veien
  • Vurder behovet for å ha med kjetting
  • Ha varmt tøy lett tilgengelig
Default

Nyttige veivettregler

  • Hold god avstand til bilen foran: «1001–1002–1003»-regelen gjelder fortsatt og kan gjerne økes til «1005» når veibanen ikke er tørr
  • Avpass farten til om asfalten er bar, våt eller islagt – i 70 km/t vil bremselengden være cirka 50 meter på våt vei, rundt dobbelt så lang som på tørr asfalt
  • Hold din plass i køen – tiden du sparer på forbikjøringer er liten sammenliknet med den økte risikoen
  • Vær våken og oppmerksom, løft blikket opp og frem for bedre oversikt
  • Ikke bruk mobiltelefonen og la andre styre musikkanlegget og ta seg av barna i baksetet
  • Sørg for at du kjører på dekk som har tilstrekkelig mønsterdybde (loven sier minst 3 millimeter om vinteren, men du bør ha mer)
  • Sjekk lufttrykk (se vognkortet eller innsiden av drivstofflokket) og husk å ta hensyn til tung last
  • Moderne biler har mye utstyr som bidrar til økt sikkerhet, men dette erstatter verken fysiske lover eller sunn fornuft
  • Hold frontruten ren, ha godt med spylevæske og bruk solbriller ved behov