Bakenden på en 60-talls Volkswagen Caravelle med elmotor. Foto EV West

Tusenvis av biler som tidligere brukte fossilt drivstoff går nå på elektrisitet

Det er fullt mulig å gjøre den gamle bilen miljøvennlig og samtidig bevare den klassiske sjarmen.

Parker den gamle, fossildrevne bilen på verksted på vei til jobb, og kjør hjem med den samme bilen, drevet av strømkraft, samme dag. Høres usannsynlig ut, men konvertering av fossildrevet bil til elbil er allerede utbredt i andre deler av verden. Og oppgraderingen kan gjøres på fire timer!

De minste bilene er enklest å oppgradere. Boble og andre eldre Volkswagen-modeller, eldre BMW 3-serier og andre, små middelaldrende tyskere ruller oftest ut fra verkstedene I California. Solstaten ligger langt fremme når det kommer til grønn energi. På konvertering av biler er de verdensledende.

– Det skøyt fart tidlig på 2000-tallet. Siden er tusenvis av biler konvertert fra diesel og bensindrevet motor til elektrisk.

Det sier Erik Elliot i velrennomerte EV West. De var et av de første verkstedene som startet med bilkonvertering. Ettersom de har tilholdssted i San Marcos, California, sitter de både i førersetet og episenteret for innovasjon innen EV conversions (Elbilkonvertering). Han forklarer hvorfor.

– De siste ti årene har det vært en kraftig vekst i etterspørselen av våre tjenester. Det er det flere grunner til. California er en tech-stat og en amerikansk hub for bilinnovasjon og miljøaktivisme. De stadig strengere reglene for ren transport har satt fart på utviklingen.

Understellet på en Volkswagen Thing med påmontert Teslamotor
En Volkswagen Thing fra 1974 med ny Teslamotor på verkstedet til Ev West. Foto: EV West

Politikken trekker utviklingen fremover

Årlig bruker Californias energikommisjon mer enn en milliard kroner på å utvikle «ren transport-programmet». Fokuset er blant annet å redusere bruken av fossilt drivstoff og å støtte ombygging til nullutslippsbiler, samtidig som det skal bidra til statens langsiktige økonomiske utvikling.

California har innført en regel om at innen 2030 skal 68 prosent av nybilsalget for privatbiler være nullutslippsbiler. Innen 2035 skal alle privatbiler som selges i California være elektriske. Elliot mener statens bestemmelser er den viktigste årsaken til den økende biltrenden.

– Det kan vi se på slagstallene. De aller fleste jobbene vi påtar oss, og «DIY-kittene (gjør selv-pakkene)» vi selger, går til kunder i California og på den amerikanske vestkysten. Det er det bare politiske årsaker til.

En lyseblå Volkswagen Karmann Ghia med Teslamotor i bagasjerommet
Ev West har konvertert flere Volkswagen Karmann Ghia. Denne har fått Teslamotor i baggasjerommet. Foto: EV West

Mange gjør det selv

Do it yourself-kits, eller gjør det selv pakker, er den litt rimeligere løsningen på en konvertering. Mens et amerikansk verksted gjør om en femti år gammel boble for 200.000, selger de «gjør det selv-løsning» for deg som er litt over gjennomsnittet flink til å skru, i underkant av 70.000 kroner

Finn.no ligger Joan Wagners Volkswagen Multivan ute for salg. Hun arvet en bil med omsorgsbehov av en venn, og gjorde det til et konverteringsprosjekt.

– Det stod en Multivan og ventet på meg i Berlin. Motoren var totalskadet og kunne ikke reddes, men eierne av Fleck Elektroauto og Spreewald Motors hadde lyst til å prøve noe de aldri hadde gjort før.

Wagner kjenner eierne av begge verkstedene. Hun hadde ikke dårlig tid, men lyst til å modernisere den nye bruktbilen. Derfor ga hun verkstedene klarsignal til å starte på et omfattende prosjekt.

– De fant en nesten ny Teslamotor. Batteriet på Teslaen var skadet og kunne ikke brukes, men motoren var som ny. Mange av de andre delene ble bestilt fra Kina, sier Wagner.

Ettersom dette ikke var en spesiallaget pakkeløsning for Wagners bil, var det mye som måtte tilpasses, og ett og et halvt år etter at jobben startet var bilen klar for norske veier.

– Jeg har brukt bilen mye til dags- og helgeturer. Den har blitt tung og batteriet sliter med å få bilen til å kjøre raskere enn 80 i oppoverbakker, men ellers har det blitt en veldig smidig bil å kjøre.

Joan Wagners sølvfargede Volkswagen Multivan parkert på en campingplass
Joan Wagners Volkswagen Multivan Foto: Privat

Dyrt, men fornuftig

Med deler og jobb har Wagner betalt cirka 300.000 for å få bilen kjøreklar.

– ­Den «nye» bilen er bare to år gammel så jeg håper å få igjen noe av verdien nå som den selges, men grunnen til at vi gjorde dette, var fordi vi ønsket å prøve noe nytt og å lage en bærekraftig bil. Så det har uansett vært en veldig morsom prosess.

I California er Elliot enig i prisen Wagner betalte i Tyskland, men han skjønner også at dette har vært et venneprosjekt, hvor prisen for arbeidet er kraftig redusert.

– Vi tar mellom 20- og 30.000 dollar for motoren og alle delene. I tillegg kommer prisen for jobben. Den prisen kommer an på størrelsen av bilen og hvilken jobb som kreves. En stor bil krever mer jobb og koster mer å konvertere enn mindre biler.

En stadig aldrende bilpark bør få helsehjelp

Ifølge Norges bilbransjeforbund er kjøretøyparken i Norge gammel sammenlignet med mange europeiske land. Statistisk sentralbyrå oppgir at det er 1,3 millioner biler i den norske bilparken som er 12 år eller eldre. 283.000 biler er 20 år eller eldre.

21 prosent av alle norskregistrerte biler er elektriske, og det ble vraket 113.000 biler i Norge i 2022.

Wagners motivasjon til å selge bilen er økonomisk. Hun reiser jevnlig til Tyskland for å besøke venner og familie. Multivanen har sommerrekkevidde på 240 kilometer, mens det står 180 i papirene. Det blir uansett for langt for den konverterte elbilen, som ikke har hurtiglader.

En Porsche 912 fra 1966 med påkoblet ladekabel.
En Porsche 912 fra 1966 har fått nytt liv. Foto EV West

– Vi er to voksne, tre barn og en hund som ofte reiser til Berlin, og det har blitt veldig dyrt å reise med fly. Derfor må jeg ha en bil som kan frakte oss frem og tilbake. En ny, stor elbil blir for dyrt, derfor blir det en eldre fossildrevet bil.

Wagner er opptatt av å reise så miljøvennlig som mulig. Hun sier at hvis de skulle reist med tog, ville det satt et like stort CO2-avtrykk som en fossildrevet bil.

Synes du det bør tilrettelegges bedre for bilkonvertering i Norge?

– ­Etter at jeg la ut bilen til salgs på Finn, har jeg fått mange henvendelser fra folk som lurer på hvordan jeg i all verden har fått den godkjent i Norge. Flere har forsøkt å få biler godkjent, men fått nei. Svaret på hvorfor jeg fikk den godkjent er nok at min bil allerede var godkjent i Tyskland. Så ja. Hvis vi ønsker å ivareta og bruke biler lengre i Norge, er kanskje den mest bærekraftige løsningen å åpne for konvertering fra fossil til elektrisk motor.

Eldre, små biler blir hyppigst konvertert

Ut av garasjen til Erik Elliot og resten av gjengen på EV West har det rullet få VW Mulitivaner. De mest populære bilene er gjerne eldre og små samlerobjekter.

– Vi har en stor bilsamlerkultur her I California. For at disse bilene skal kunne fortsette og brukes, må de bli utslippsløse. Ettersom det krever mye tid, jobb og penger, er det ikke økonomisk lønnsomt å gjøre bilen elektrisk, så motivasjonen må være en annen. Ofte er det veteranbiler som er verdifulle for eieren som konverteres.

Elliot sier videre at alle biler I utgangspunktet kan konverteres, men at effekten og enkelheten med moderniseringen påvirkes av bilens egenskaper.

– Bilens størrelse, vekt, aerodynamiske egenskaper, bruksområde og tilgjengelige deler er med på å avgjøre om det er mulig og fornuftig å bytte forbrenningsmotoren med en elektrisk motor. Også er kunnskap avgjørende. Flinke folk får til mye.

Wagner forteller at vennene i Fleck motor tar biler som ikke kan reddes og bygger de om til elbiler, men de gjør flere unntak enn hennes Multivan.

– De har også bygget om fire minibusser. Bussen brukes til å frakte pensjonister. Etter konverteringen har transportutgiftene gått ned for minibusselskapet. Derfor har de også redusert billettprisen, sier Wagner.

En ombygdsvart, oransje, rød og gul Volkswagen Boble "Baja Bug" med Teslamotor.
En ombygd Volkswagen Boble "Baja Bug" med Teslamotor. Foto: EV West

Skandinavia versus California

Hva er OEM?


OEM-industrien produserer egne deler som selges videre til andre teknologiselskaper. Som for eksempel selskaper i bilindustrien.

Kulde har som kjent stor innvirkning på bilbatterienes ytelse. Derfor kan det virke mer fornuftig å bytte diesel- med strømkraft i California enn i Norge. Elliot påpeker dog at nå skjer utviklingen raskt i OEM (Original Equipment Manufacturer) industrien.

– Kulden har fortsatt en negativ virkning på de elektriske bilene, så man må legge mer jobb i en bil som skal brukes i kaldt klima. Men termiske styringssystemer og en stadig forbedret batteriteknologi, mildner effekten kulden har på batteriene. Så kaldet klima er ikke lenger en hindring for å konvertere til fornybar bilenergi.

EV West har en global kundeliste, men han mener det er én viktig faktor som gjør dette tile en spesielt vellykket industri i California.

Det må bli satt et politisk fokus på fordelene med konvertering. Foreløpig er det forbrukerdrevet. Fordelene med konvertering blir mer og mer verdsatt, og dette kommer sannsynligvis til å bli et globalt fenomen.

Hva er OEM?


OEM-industrien produserer egne deler som selges videre til andre teknologiselskaper. Som for eksempel selskaper i bilindustrien.

Sist oppdatert: