Mann som vasker bilen i vaskehall

Klart du kan vaske bil om vinteren

På én betingelse ...

Produkt- og markedssjef Bjørn-Aage Bredal
Bjørn-Aage Bredal

– Det går helt fint å vaske bilen når det er minusgrader ute. Betingelsen er at du gjør det innendørs, sier produkt- og markedssjef Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid.no.

Hvis du trodde at denne artikkelen skulle gi oppskrift på en vellykket bilvask i 20 «kalde», blir du nok skuffet. Men det er mulig å vaske bil når temperaturen er under null.

– Jeg har vasket bil i én minus og snøvær. Det gikk fint, det. Men den slags er nok først og fremst for hardbarkede entusiaster. De aller fleste bileiere foretrekker nok en oppvarmet garasje eller vaskehall. Sistnevnte har det blitt mange av rundt om i Norge, sier Bredal.

Produkt- og markedssjef Bjørn-Aage Bredal
Bjørn-Aage Bredal

Anbefaler ikke automatisk bilvask

Når Bredal snakker om vaskehaller, mener han steder for selvvask – altså ikke automatiske vaskemaskiner med roterende børster.

– Det er selvsagt lettvint å slappe av i bilen mens maskinen gjør jobben. Men børstene er ikke snille mot lakken, spesielt ikke om vinteren. Dessuten blir bilen langt fra like ren som når du vasker den selv. Kanskje vi kan si det slik at det i hvert fall er håndvask som gjelder hvis bilen er relativt ny og pen, foreslår Bredal.

Haller for selvvask har høytrykkspylere og egne pistoler med henholdsvis avfettingsmiddel og såpe. Noen steder er det også dyser i gulvet som spyler understellet.

– Hallen er oppvarmet, og du har god plass og bedre utstyr enn du har hjemme. Derfor kan du jobbe effektivt og få bedre resultat. Men det koster litt, så du bør bruke pauseknappen på automaten. Da unngår du at taksameteret går mens du for eksempel venter på at såpen skal virke, sier Bredal.

Derfor bør du vaske bilen om vinteren

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Hva er poenget med å vaske bilen om vinteren? Den blir jo skitten igjen nesten med én gang. Det henger i stor grad sammen med saltingen av veiene, sier bilteknisk ekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

– Veisaltet fester seg i lakken, på understellet og i bremsene, og det kan føre til rust og skader. Effekten kan forsterkes av at luften på vinterveiene er full av større eller mindre partikler – fra strøgrus til støv – som virvles opp av piggdekk. Disse kan gi små sår i lakken som igjen «åpner» bilen for saltet og den uheldige virkningen det har, sier Fleinsjø.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Kjør bilen varm og skyll først

Selve vaskejobben er i bunn og grunn den samme uansett årstid. Men om vinteren bør du forberede bilen før du går i gang.

– Kjør gjerne bilen god og varm, slik at så mye som mulig av overflaten er oppvarmet. I tillegg er det smart å bruke låsolje i eventuelle nøkkelhull før du vasker. Legg gjerne silikonstift på gummilistene rundt dørene. Kanskje ikke hver gang du vasker, to-tre ganger i året er nok, sier Bjørn-Aage Bredal.

Vanligvis skal vaskemidlene virke på tørr bil. Men om vinteren bør du spyle bort søle og snø først, råder eksperten. Han anbefaler at du vasker i fem trinn. Jobber du effektivt, er det hele gjort på cirka 20 minutter.

1. Avfetting

Avfettingsmiddelet løser opp veisalt, asfaltrester og andre partikler. Middelet påføres under vinduene/dørhåndtaket på sidene og på hele bakluken og panseret – men ikke på dekkene. Hvis felgene er veldig skitne, sprayer du på felgrens (som du må ha med hjemmefra).

2. Såpevask

Legg et godt lag med såpe på hele bilen inkludert hjulene og hjulbuene. Såpeskum er bedre enn vanlig flytende såpe fordi det blir liggende og virke i stedet for å renne av med én gang. La skummet virke i tre­–fire minutter.

3. Skylling

Spyl bort såpen og avfettingsmiddelet. Begynn nedenfra og jobb deg oppover. Hvis du tar ett panel (dør, panser, bakluke) om gangen, kan du jobbe systematisk og raskt. Husk hjulene og hjulbuene.

– Når disse tre trinnene er fullført, ser bilen ganske bra ut. Mange sier seg fornøyd nå, men dette er faktisk bare forvasken. Skal bilen bli helt ren, må du gå videre til punkt 4.

4. Håndvask

Etter trinn 3 ligger det fremdeles et tynt belegg, slør eller en hinne igjen på bilen. Dette kalles trafikkfilm, og den er godt synlig hvis du drar en finger over lakken. Trafikkfilmen får du bare bort med god, gammeldags håndvask, også kalt berøringsvask.

– Her kan du bruke godt lunkent vann sammen med vanlig bilsjampo og svamp. Jeg foretrekker alternativer som er mer effektive og skånsomme. I stedet for bilsjampo bruker jeg et vaskemiddel av typen «glanstørk» som både rengjør og legger en beskyttende, glatt hinne på lakken, sier Bredal.

I stedet for en vanlig svamp, anbefaler han en vaskehanske av mikrofiber. Hansken er lett å jobbe med, og dessuten transporterer den smuss innover i mikrofiberkluten i stedet for at det blir liggende og skure mot lakken.

5. Skylling og tørking

Etter håndvasken skal all såpe fjernes med rikelige mengder vann. Denne gangen spyler du ovenfra og nedover – og så er bilen gullende ren. Men før du kjører av gårde, må bilen tørkes. Slik unngår du vannflekker, det vil si små ringer av kalkrester som legger seg på lakken.

– Jeg bruker et mikrofiberhåndkle. Det absorberer fuktigheten bedre enn et vanlig håndkle eller en gammel T-skjorte. I tillegg loer det ikke, sier Bredal. Hvis det er kø utenfor vaskehallen, pleier han å kjøre bilen ut før han tørker den.

– Det er fint å vise hensyn til andre bilførere, også i vaskehallen, sier bilpleieeksperten med et smil. Han avslutter prosessen med en kjøretur (fossilbil) eller med å sette på varmefunksjonen (elbil). Det bidrar til å fordrive vann fra vindus- og dørlister og så videre.

Sist oppdatert: