Svein-Erik Ryen står foran en gravemaskin.

På fem år har Svein-Eriks bedrift fått 400.000 kroner: – Det er blitt en “snakkis”

Uten å eie en eneste aksje har Martin Rønning AS fått hundretusener i utbytte. Kundeutbytte har resultert i fem firmaturer.

– Tidligere har vi betalt mer for forsikringene, og det var ingen som fikk gevinster eller bonuser når forsikringsselskapet tjente gode penger et år, sier Svein-Erik Ryen.

Han er driftsleder i maskinentreprenøren Martin Rønning AS, en bedrift som har spesialisert seg på grunn- og terrengarbeid i deler av Oslo og Akershus.

Siden bedriften startet opp i 1995 har den vokst fra to til 21 ansatte, og omsatte i fjor for 46 millioner kroner. Med mye stort og dyrt utstyr har gode forsikringer derfor vært ekstra viktig for selskapet.

– For fem år siden byttet vi forsikringsselskap og plasserte alle forsikringene våre i Gjensidige, sier Ryen.

Selv om det var en gunstig avtale som avgjorde byttet, var også en annen ordning viktig i vurderingen: Kundeutbytte.

– Den er blitt en snakkis i firmaet, sier han med et smil.

Her kan du se hvor mye bedriften din ville fått i kundeutbytte

Gir 1,1 milliarder til norske bedrifter i år

Konserndirektør i Gjensidige Lars Gøran Bjerklund
Konserndirektør i Gjensidige Lars Gøran Bjerklund

De siste ni årene har Gjensidige, som eneste norske forsikringsselskap, delt utbyttet med kundene sine.

Ordningen fungerer så enkelt som at Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, deler hele aksjeutbyttet sitt med selskapets kunder når Gjensidige går i pluss.

Med det trenger man ikke å eie en eneste aksje for å få en del av overskuddet. Bedriften må kun være kunde i Gjensidige.

– Det er en tilleggsfordel som kundene våre får hvis det går ekstra bra. Det å plassere størsteparten av engasjementet sitt hos oss, gir verdi for kundene. Jo mer du plasserer, jo mer får du av overskuddet, sier Lars Gøran Bjerklund, konserndirektør for næringsliv i Gjensidige.

De siste ni årene har kundene fått tilbake i snitt 13 prosent av forsikringsbeløpet som de har gått inn med.

I år betyr det at Gjensidiges næringslivskunder får utbetalt 1,1 milliarder i kundeutbytte.

– Alle bedrifter i Norge som er kunde av oss, uavhengig størrelse, bransje og om man har hatt små eller store skader, er en del av ordningen. Er du en kunde av Gjensidige, er du en del av fellesskapet, sier Bjerklund.

Dette lurer bedrifter på om kundeutbytte

Konserndirektør i Gjensidige Lars Gøran Bjerklund
Konserndirektør i Gjensidige Lars Gøran Bjerklund

– Helt klart en besparelse for bedriften

For Svein-Erik Ryens bedrift har dette resultert i 80.000 kroner i snitt ekstra inn på konto hvert år.

Etter å ha vært kunde i fem år med overskudd, har maskinentreprenøren fått drøye 398.000 kroner i kundeutbytte fra forsikringsselskapet.

Konserndirektøren i Gjensidige forteller at bedriftene står fritt til å bruke pengene på hva de vil.

– Vi ser at en stor del av kundene våre bruker midlene til investeringer og tiltak for å minimere risikoen for skader, mens andre bruker midlene til sosiale aktiviteter for de ansatte. Vi har også eksempler på bedrifter som har hatt økonomiske utfordringer hvor utbyttet har kommet godt med for å komme seg videre, sier Bjerklund.

I år skal de ansatte i Martin Rønning AS på tur til Kiel. Tidligere har de dratt til Finland og hatt et større opplegg på Gaustatoppen. Alt betalt med kundeutbyttet fra Gjensidige.

– Firmatur blir det også om vi ikke får utbytte, men det er helt klart en besparelse for oss at vi får så mye penger i året, avslutter Ryen.

Slik fungerer kundeutbytte

En fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.

  • Hvert år selskapet går i pluss, videreformidler Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, hele aksjeutbyttet sitt til kundene
  • De siste elleve årene har selskapet utbetalt 17 milliarder kroner til norske forsikringskunder
  • Det holder at bedriften er kunde i Gjensidige for å få del av overskuddet, og kundeutbyttet deles ut uavhengig av skadeoppgjør
  • Gjensidige er det eneste forsikringsselskapet i Norge som deler overskuddet med kundene

Les mer om Kundeutbytte

Sist oppdatert: