HMS kan være vesentlig for bunnlinjen

Fokus på HMS kan spare bedrifter for store summer

HMS-arbeid er mer enn en plan for hva som skjer om uhellet er ute. I noen bransjer kan systematisk HMS-arbeid gi vesentlig utslag på bunnlinjen, ifølge ekspert.

Marthe Eilertsen Fylling. Foto: Ben Fylling
Marthe Eilertsen Fylling. Arkivfoto fra 2019: Ben Fylling

Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) publiserte i september 2024 en ny faktabok om arbeidsmiljø og -helse, som viser at én av tre sysselsatte oppgir at forhold ved jobben er direkte årsak til sykefraværet. Blant de mest utsatte er arbeidstakere som utfører fysisk krevende oppgaver, som å jobbe med armene hevet over skulderhøyde, stå i belastende stillinger over tid eller håndtere tunge løft. Disse eksponeringene gir økt risiko for muskel- og skjelettplager, særlig i nakke, skuldre og rygg. Dette har betydelige økonomiske konsekvenser for virksomheter, og understreker behovet for målrettet HMS-arbeid.

STAMI anslår at slike eksponeringer er utbredt blant en stor andel av arbeidsstyrken. Her finner vi yrkesgrupper så forskjellige som hjelpepleiere, renholdere, snekkere, murere og malere – og ikke minst frisører. I Langevåg utenfor Ålesund kjenner frisør Marthe Eilertsen Fylling i Hårkompaniet AS seg godt igjen.

– Vi kjenner det alle på kroppen, ja – særlig etter lange og travle dager, sier hun. Men enn så lenge har det gått ganske bra, sannsynligvis fordi vi alltid har vært klar over problemene og derfor hatt fokus på å forebygge skadene.

Marthe Eilertsen Fylling. Foto: Ben Fylling
Marthe Eilertsen Fylling. Arkivfoto fra 2019: Ben Fylling

HMS-fokus fra starten av holder plagene unna

Fylling har drevet salongen Hårkompaniet siden oppstarten i 2000 og forteller at de alltid har jobbet med forebygging og HMS. Noe har de fått krav om av NHO, som for eksempel behandling av kjemikalier og skadelige stoffer, men det meste har de tatt initiativ til selv.

– Vi kjenner jo alle noen som har hatt problemer, derfor har vi gjort forebygging til en del av den daglige rutinen. Det betyr for det første å ha fokus på riktig utstyr, alt fra gode stoler og sko til lette nok hårfønere. Men det hjelper ikke om vi ikke bruker det riktig.

Fylling forteller at det i en hektisk hverdag er lett å glemme å stå riktig, holde riktig, alt det som over tid kan gi problemer.

– Derfor er det viktig å ha øyne for hverandre og si fra når noen blir stresset og glemmer seg.

Trening er hovedtiltaket

Alexander Smedås
Alexander Smedås

Styrketrening er likevel det viktigste forebyggende tiltaket. Den erfarne frisøren forteller at de har hatt en fysioterapeut inne og fått øvelser de kan gjøre for seg selv, på jobb eller hjemme.

– I tillegg har vi jo fjellet å gå på, smiler hun og ser på Sula-fjellet som tettstedet lener seg opp mot. – Det er utrolig mye god helse i å gå tur, og det gjør vi alle jevnlig.

Fysioterapeut Alexander Smedås ved Nordre Aker bydel i Oslo nikker anerkjennende til hva frisøren fra Sunnmøre forteller.

– Grunnen til problemet er at mye muskelarbeid og lite bevegelse i leddet krever at muskulaturen og stabiliteten rundt leddet er god. Hvis ikke må kroppen kompensere på annet vis, noe som kan gi økt belastning på muskler og sener, som igjen kan føre til for eksempel betennelser. Løsningen er å prøve å variere stilling og å trene muskulaturen rundt de aktuelle leddene.

Sykefraværstatistikken forteller at det er lettere sagt enn gjort. Tall fra NAV viser at muskel- og skjelettlidelser står for 32,7 prosent av alle sykefraværsdager i Norge, og utgjør dermed den største diagnosegruppen. Innen denne kategorien er symptomer og plager i muskel- og skjelettsystemet alene 14 prosent av det totale fraværet. Ifølge NHO koster en ukes sykefravær rundt 20 000 kroner bare i produksjonstap, noe som er en betydelig økonomisk belastning for en liten bedrift.

Alexander Smedås
Alexander Smedås

Gir bedre arbeidsmiljø – og kundebehandling

Marthe Eilertsen Fylling er samtidig tydelig på at fokuset på HMS og forebygging har en gunstig virkning på arbeidsmiljøet og på hvordan de tar imot og behandler kunder. Hun mener det har betydning for hele kundeopplevelsen.

I en hektisk hverdag er det lett å glemme å stå riktig, men disse tre passer på hverandre. Fra venstre Marthe Eilertsen Fylling, Johanna Aasen og Helene Aarvåg. Foto: Ben Fylling
I en hektisk hverdag er det lett å glemme å stå riktig, men disse tre passer på hverandre. Fra venstre Marthe Eilertsen Fylling, Johanna Aasen og Helene Aarvåg. Arkivfoto fra 2019: Ben Fylling

– Vi lever i en produksjonsbasert bransje: mest mulig, fortest mulig. Det er hektisk og stresset, og samtidig kommer vi ganske nært innpå kunden. Av og til må vi være litt hobbypsykologer, og det er mye lettere når du har en god dag. Og det er lettere å ha en god dag hvis du ikke har vondt i kroppen, resonnerer hun.

Risikovurdering avdekker mulige tiltak

Petter Hole
Petter Hole

Petter Hole har lang erfaring med å snakke med bedriftskunder om sykefravær og skadeforebygging. Han har sett hvordan et aktivt arbeid med arbeidsmiljøet kan gi store gevinster – både for ansatte og bedriften.

– Sykefravær kan skyldes mange ulike forhold, og ikke alt handler om selve arbeidsplassen. Men som leder har du faktisk mulighet til å påvirke mye. Små grep kan gi store ringvirkninger, sier Hole.

Hole anbefaler i den forbindelse å gjøre en risikovurdering sammen med de ansatte. Slik får dere en oversikt over hva som kan forårsake skader eller sykdom på arbeidsplassen, noe som i neste omgang danner grunnlag for rutinene som skal hindre dette.

– Ved å koble rutinene til konkrete funn på denne måten, får de ansatte større eierskap og forståelse for tiltakene. Det er viktig å forankre dette arbeidet hos ledelsen så vel som hos de ansatte for å sikre at det ikke bare blir en perm i hylla, understreker han.

Petter Hole
Petter Hole

Fra problemfokus til løsningsfokus

Tradisjonelt har man tenkt at man først må kartlegge og analysere mellommenneskelige arbeidsmiljøproblemer til bunns før man kan gjøre noe med dem.

– Men denne tilnærmingen kan fort forsterke konflikter og skape pekefingre – i verste fall syndebukker, understreker Hole.

En mer konstruktiv vei er å snu perspektivet:

  • Fokuser på hva dere ønsker å oppnå – ikke hva dere vil unngå.
  • Se etter det som fungerer – og gjør mer av det.
  • Snakk om det dere vil ha mer av – ikke det dere vil ha mindre av.

– Når ledere og ansatte samarbeider og spiller hverandre gode, blir endring både enklere og mer effektiv, sier han.

Forebygging gjennom forsikringen

Selv med god forebygging kan uhell skje. Derfor er det viktig å ha forsikringer som dekker både bedriften og medarbeiderne.

– Vi tilbyr de klassiske forsikringene som blant annet dekker bilskader, yrkesskaderuførhet og dødsfall. Det gir trygghet når det virkelig gjeldet, sier Hole.

Gjensidige tilbyr også behandlingsforsikring som sikrer ansatte rask tilgang til utredning, spesialistbehandling eller operasjon – innen 10 virkedager.

– Denne forsikringen kan redusere fraværet som følge av ikke-livstruende sykdommer som har lang ventetid i det offentlige helsevesenet, påpeker han.

I tillegg har bedriftskundene våre tilgang til tjenesten «Tilbake i jobb», levert av Unicare. Her får man praktisk hjelp til å følge opp ansatte som har vært sykemeldt i over tre uker – eller som har hyppig fravær.

– Med riktig støtte og tiltak kan veien tilbake til jobb bli både enklere, raskere og rimeligere, avslutter Hole.