Elbil på vinterføre lades

Hele veien frem med elbil på vinterføre

Har du rekkeviddeangst før vinterens langtur med elbil? Her får du vite hvordan du kommer helt frem – og kan spare tid og penger på veien.

Hvor lang rekkevidde har elbilen? Mange modeller kan legge bak seg mellom 400 og 600 kilometer før batteriet er tomt. Under ideelle forhold, vel å merke. For når det er langtur i minusgrader som gjelder, kan rekkeviddeangsten slå inn for fullt hos elbileiere som innser at de ikke engang kommer halvveis til hytta på én lading.

Derfor, før du starter ferden ut i vinterlandskapet, blir spørsmålene:

1) Hvordan påvirker kulden bilens batteri?
2) Hvordan bør elbil lades før og under en langtur?
3) Hvordan kan kjørestilen øke bilens rekkevidde?

1) Den fryktede «50-prosenten»

Nils Sødal i NAF
Nils Sødal

Tommelfingerregelen er at i 20 minusgrader kan en fulladet batteripakke få redusert kapasiteten med 50 prosent hvis bilen har stått frakoblet og batteriet er kaldt. 

– Batteriet mister kapasitet fordi de elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det fører til at batteriet kan levere mindre energi, sier Gjensidiges bilekspert, Jan Fleinsjø.

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF sammenligner batteriet i en elbil med et mobilbatteri.

– Har du telefonen i en lomme nær kroppen, beholder den kurant batteritid. Hvis telefonen derimot ligger kald i sekken, tar det ikke lang tid før batteriet er tomt. På samme måte mister batteriet i elbilen effekt når det er kaldt. I tillegg går ladingen saktere, sier han.

Det kan med andre ord virke som at du må belage deg på atskillige ladestopp på langturen gjennom vinterlandskapet. Jan Fleinsjø gir likevel håp:

– Hvis du tenker gjennom kjørestilen og er oppmerksom på dette med lading og forvarming av batteriet, kan du redusere rekkeviddetapet i det kaldt vær fra 50 prosent til 15–20 prosent, sier han.

Nils Sødal i NAF
Nils Sødal

2) Hold batteriet varmt

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Et bilbatteri har en optimal arbeidstemperatur på rundt 30 grader (driftstemperatur). Da avgir det mest energi. Derfor er det smart å sørge for at batteriet har optimal temperatur allerede når du setter deg i bilen. Fleinsjø anbefaler at ladekabelen står i så lenge som mulig.

– Når bilen står til lading, vil batteriet bli varmet gradvis opp. Flere modeller kan også forvarme kupeen via strømnettet. Hvis både batteri og kupé er varmet opp på forhånd, går det mindre energi når du begynner å kjøre, opplyser han.

Informasjon om (en eventuell) forvarming av modellen din finnes i bilens bruksanvisning.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Siste stopp-lading

Underveis lader du ved behov. Men selv om du skulle ha en del å gå på når du nærmer deg reisemålet, er det smart å legge inn en ladestopp. Slik kan du sørge for at batteriet har tilnærmet full kapasitet neste gang du skal bruke bilen.

– I tillegg er det effektivt å lade batteriet mens det har driftstemperatur. Det går raskere, og prisforskjellen på «varmlading» kontra «kaldlading» kan være flere hundre prosent. Du sparer altså både tid og penger, påpeker Fleinsjø.

Dette er mindre aktuelt hvis du har lademuligheter når du kommer frem. Da kan bilen stå til lading over natten, akkurat som hjemme.

Flatt batteri tar ikke skade

Er du maks uheldig, kan du oppleve å gå tom for strøm før du rekker frem til nærmeste ladestasjon. Hva gjør du?

– Det enkleste er å be om veihjelp. Det har du tilgang til gjennom forsikringen eller som medlem i NAF eller tilsvarende. Bilbergingsselskapet vil transportere deg til nærmeste hurtiglader, sier Nils Sødal.

Et flatt batteri er selvsagt høyst ubeleilig, men heldigvis ikke skadelig. Hadde det vært mulig å tømme batteriet for absolutt alt av spenning, kunne det tatt skade. Men moderne elbiler har systemer som forhindrer at du kjører «tanken» helt tom.

– Dette kalles ofte «brick» og er en slags reservetank du ikke får brukt. Hensikten med denne restspenningen er å beskytte batteriet. Blir du stående i veikanten, trenger du i hvert fall ikke å bekymre deg for om batteriet er ødelagt, sier Sødal.

3) Legg et egg på pedalen

Kjørestilen har betydning for både trafikksikkerheten og rekkevidden i fossile så som i elektriske biler. På vinterføre vil en tilpasset kjørestil kunne øke elbilens rekkevidde betydelig, ifølge Fleinsjø.

– Hvis du er bevisst på hvordan du kjører og sørger for optimal opplading av batteriet, kan du redusere tapet av rekkevidde fra 50 prosent til 15–20 prosent i 20 minusgrader, sier han.

Bilens eco-program kan kutte energiforbruket med om lag 10 prosent.

– Innstillingen sørger for «et egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder litt igjen, slik at du ikke kan gi full gass, sier Gjensidiges ekspert.

Produserer ny strøm

Ved å holde lavere hastighet og unngå bremsepedalen (selvsagt ikke når du er nødt til å bruke den), kan du spare ytterligere energi, opplyser Nils Sødal.

– Husk også at bilen regenererer strøm når du slipper gassen. Kan du justere regenereringen, bør du sette den på fullt. Hvis du skal ned fra fjellet og har kilometervis med nedoverbakker foran deg, kan du oppleve at batteriet faktisk lader seg og øker bilens rekkevidde, sier han.

Les også: Brannfare ved feil lading av elbil

Energityver i elbiler

På vinterføre blir bilen utsatt for en rekke energityver. Bilen bruker mer energi på å skyve bort kald luft enn varm luft. I tillegg øker rullemotstanden som følge av snø, slaps og is i veibanen. Derfor bør du velge dekk med lav motstand og sørge for riktig lufttrykk, fremhever Jan Fleinsjø.

– Klimaanlegget og andre funksjoner som bruker strøm må også nevnes, fremhever eksperten. Han presiserer at du skal kunne ha det komfortabelt på tur i en moderne elbil. Samtidig er det greit å vite at hver «nye» varmegrad i kupeen spiser rekkevidde.

– Rattvarme, setevarme og radio bruker derimot svært lite strøm. På en kald dag kan du spare strøm ved å gå en grad eller to ned på kupevarmen og heller øke temperaturen i seter og ratt, sier Fleinsjø.

Nyttig å ha i bilen på langtur om vinteren

– Isskrape og jekk
– Ekstra spylervæske
– Snøkost
– Varseltrekant (obligatorisk)
– Låsespray/-olje
– Slepetau
– Mobillader
– Startkabler (kan brukes hvis 12V-batteriet er flatt. Sjekk bilens bruksanvisning)
– Førstehjelpsskrin
– Nødhammer
– Feltspade
– Refleksvest (obligatorisk)
– Lommelykt med ekstra batterier
– Hansker, varme klær og pledd
– Mat og drikke
– Liten pose med grus eller sand og ev. kjetting
– Reservedekk (en del nye biler har andre løsninger)
– Spill eller annen tidtrøyte til barn i baksetet

Sist oppdatert: