Oversvømmelse. Bil. Bilvei. Vannsprut

Biler “drukner” på oversvømte høstveier

– Mange sjåfører kan få seg en ubehagelig overraskelse under kjøring i høst, advarer kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo.
Pål Rune Eklo

Eklo forteller at store mengder vann kan “drukne bilen din" og forårsake store skader. Han sier forsikringsselskapet merker en økning i antallet bilskader i perioder med mye nedbør.

– En god del biler får store vannskader etter oversvømmelser der de har stått parkert. Men også mange sjåfører får seg en overraskelse under kjøring. Bilen tåler mye mindre vann enn de fleste er klar over. Resultatet av å kjøre gjennom dypt vann er i verste fall bilhavari, advarer Eklo.

Han forteller at det ikke er uvanlig at skadene blir så store at bilen må vrakes.

Kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo.
Pål Rune Eklo

Sårbar elektronikk

Nyere biler er full av sårbar elektronikk, som kan ødelegges om det utsettes for mye vann.

– Elektronikk er noe av det mest kostbare og kompliserte å reparere, sier Eklo, og fortsetter:

– I tillegg, sitter luftinntaket til motoren ofte lavt på nyere biler. Kjører man fort gjennom vanndammer, presses vannet oppover i motorrommet og motoren vil suge til seg vannet gjennom luftinntaket. Det er ikke store mengdene som skal til før det blir bråstopp, sier han.

Kan gi redusert erstatning

Skader som følge av inntrengning av vann i motoren dekkes av kaskoforsikringen. Men, har du kjørt ut i veipartier med høy vannstand kan du risikere å få mindre i erstatning ved en skade, advarer Eklo.

– Hvert tilfelle blir nøye vurdert, men har du kjørt ut i et område med åpenbart for mye vann, kan du risikere avkortning på forsikringen. Det samme gjelder hvis du som følge av vannet mister styringen og kjører ut av veien, sier Eklo.

Han sier at det for en vanlig personbil ikke er anbefalt å kjøre i vanndybder på mer enn 20 cm. For en SUV, eller en annen større bil, anbefales ikke mer enn maksimal dybde på 30-35 cm.

Eklo råder folk til å om mulig unngå oversvømte veier og dype vanndammer.

– Hvis du likevel må kjøre i vann, gjelder det å kjøre sakte. Jo høyere fart, jo større fare for vanninntrenging i motoren, sier Eklo, før han avslutter med fire råd til bilister som måtte befinne seg på veier med mye vann:

  1. Får du motorstopp ute i vannet – ikke start bilen igjen, da vil den suge til seg mer vann.
  2. Test at bremsene virker etter du har kjørt gjennom mye vann.
  3. Kjør så sakte, da vil mindre vann bli presset opp i motorrommet. Lav fart minsker også sjansen for vannplaning.
  4. Tørk opp vann som har kommet inn i kupeen så raskt som mulig, og sørg for god utlufting.

Mer om bilforsikring

Sist oppdatert: