
Derfor har elbilen to batterier
Hovedbatteriet i elbilen avgjør hvor langt du kommer. Men uten bilens andre batteri, kommer du ikke av flekken.
I en elbil drives den elektriske motoren av strøm fra et stort litium-ionbatteri (den samme teknologien som blant annet benyttes i mobilbatterier). Men vet du at det store batteriet har en lillebror?
«Han» er liten av størrelse, har lav spenning (12 volt) og er nokså skitten. Dette er nemlig en lite miljøvennlig krabat basert på bly, akkurat som batteriene i fossile bensin- og dieselbiler.
– Til gjengjeld er 12-voltbatteriet helt uunnværlig for elbilen. Når du skrur av (deaktiverer) elbilen, kobles hovedbatteriet helt ut. Bilen trenger imidlertid strøm, også når den står parkert, opplyser kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF.
Batteriet holder liv i bilen når den er parkert
12-voltsbatteriet leverer spenning til en rekke funksjoner og systemer, opplyser produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.
– Kort sagt håndterer 12-voltsystemet alle funksjoner foruten fremdrift og regenerering, oppvarming, aircondition og servostyring. Det gjelder blant annet sentrallås, startsperre, bremsesystem, elektrisk håndbrekk og stereoanlegg, sier han.
Batteriet gir også strøm til kupélys, dashbord, knapper og nødblinklys. I tillegg skal det starte styreenheter, som igjen skal koble på det høyspente systemet og kontrollere alle sikkerhetsfunksjoner før innkobling av høyvoltbatteriet.
Batteriet leverer strøm som aktiverer hovedbatteriet
Elbiler har ikke startmotor som trenger strøm for å kunne sparke i gang en haug bevegelige deler. I disse kjøretøyene aktiveres hovedbatteriet rett og slett med en bryter.
– Derfor er det korrekte uttrykket ikke at man starter bilen, men at man aktiverer den, forteller Sødal i NAF. Han legger til at det må mye mindre strøm til for å skru på en bryter sammenlignet med det å drive en startmotor.
– Derfor er 12-voltsbatteriet i en elbil en god del mindre enn i en fossil bil. Størrelsen tilsvarer omtrent startbatteriet på en motorsykkel, sier Sødal.
Får strøm fra hovedbatteriet
I likhet med litium-ionbatteriet må også 12-voltsbatteriet lades. Teknisk bilkonsulent Jan Fleinsjø i Gjensidige forteller at dette skjer under kjøring. Elbiler har imidlertid ikke en dynamo, slik fossile biler har. I stedet får 12-voltsbatteriet strøm fra hovebatteriet via en en omformer når det må lades.
– I tillegg blir batteriets tilstand overvåket av en sensor, som kan koble inn hovedbatteriet i korte perioder, for eksempel når bilen står parkert over flere dager, sier Fleinsjø.
Blir dårligere med tiden
Alle batterier mister effekt med tiden. Det gjelder både bly- og litium-ionvarianter.
– Ifølge produsentene må førstnevnte i snitt erstattes etter seks til åtte år, sier Fleinsjø. Han legger til at du normalt ikke trenger å vedlikeholde 12-voltsbatteriet. Opplading av batterier inngår i verkstedenes serviceprogram.
Likevel kan man risikere at batteriet svikter. Det kan for eksempel skje hvis det er svekket på grunn av alder eller kulde.
– Flatt batteri kan også skyldes at man går fra lys som er slått på eller feil på styreenheter, som ikke går i dvale slik de skal, påpeker Nils Sødal.
Flatt batteri
Hvis du en hustrig morgen opplever at 12-voltsbatteriet er flatt (hint: Du får ikke åpnet dørene), kan du tilføre spenning gjennom en vanlig batterilader eller en såkalt booster.
– Denne er spesielt kjekk å ha hvis du ikke er i nærheten av en stikkontakt, tipser NAF-eksperten.
Han forteller at problemet også kan løses ved hjelp av helt vanlige startkabler, som du kobler til en hvilken som helst annen bil. Forutsetningen for at operasjonen skal lykkes, er at du kobler riktig. Her er det viktig å lese instruksjonsboken.
Jan Fleinsjø minner om et siste alternativ, som er å tilkalle hjelp hos et bilredningsselskap.
– Mange er medlem av en slik organisasjon eller har veihjelpstjenester innbakt i bilforsikringen, sier han.
Hva med fremtiden?
Elbiler markedsføres som miljøvennlige og fremtidsrettede. Det lille, men akk så viktige 12-voltsbatteriet representerer et unntak. Her er det da noe som skurrer?
– Blybatterier kan knapt kalles fremtidsrettede, konstaterer Nils Sødal.
– Før eller siden vil bilprodusentene erstatte dem med en annen teknologi, som for eksempel superkondensatorer. Når det ikke allerede har skjedd, henger det nok sammen med at et litium-ionbatteri er dyrere enn et blyholdig. Bruk av blybatterier bidrar med andre ord til å holde produksjonskostnadene nede, sier han.
Øyvind L. Knudsen i Hyundai er enig i at produsentene i stor grad tar hensyn til kostnader.
– Et tradisjonelt batteri krever verken celleovervåkning eller styring. I tillegg er det hensiktsmessig at et 12-voltbatteri er enkelt å bytte. Derfor er det ikke så dumt å benytte seg av etablert teknologi som fungerer i alle biler, sier han.
Likevel: Det er bevegelse på batterifronten.
– Siden 2018 har vi benyttet batterier basert på den samme teknologien som i de store batteripakkene i flere av modellene våre. Så det skjer ting også på dette området, sier Knudsen.