Hvor ble det av de sorte gummilappene?
Tidligere var det påbudt å bruke skvettlapper på personbiler. Nå er de et sjeldnere syn på norske veier.
I 1955 ble det innført påbud om skvettlapper for lastebiler. I 1960 for alle motorvogner med hastighet over 30 kilometer i timen, ifølge Norsk Vegtidsskrift, Bind 41.
Hvor ble de egentlig av? Det forsøker Benny Christensen, bilekspert i TV 2 Broom, å gi svar på:
– Jeg mener å huske at man gikk bort fra dette påbudet i 1976. Allerede på den tid var jeg bilinteressert, og forklaringen jeg fikk var at behovet for skvettlapper ikke lenger var til stede. Veiene hadde blitt bedre, og grusveiene ble stadig færre etter hvert som de ble asfaltert, sier Christensen.
Burde man beholdt påbudet, kanskje?
Kjøretøy med vekt over 3,5 tonn må av sikkerhetsmessige årsaker fortsatt bruke skvettlapper. De sorte gummilappene er med andre ord fortsatt å se, bare ikke på de mange personbilene. Hadde det imidlertid vært tilfellet, ville man trolig vært spart for en god del steinsprutskader hvert eneste år.
– Skvettlapper finnes ikke kun til bakhjul, men også forhjul. I tillegg til å beskytte kjørende bak for søle- og steinsprutskader i glass og lakk kan lappene beskytte egen bil mot skader på understell og karosseri. Kjører du mye på grusstrødde veier, kan det være en idé å montere disse, sier Christensen.
For ja; de er fortsatt å få tak i. Oppsøk merkeforhandler for bilmerket ditt, så vil du nok få tak i et par, tipser bileksperten.
– Jeg har sett skvettlapper på både nyere Tesla’er og Volvo’er. Det er slutt på de blafrende gummilappene som hang rett ned. I dag får du formstøpte plastvarianter tilpasset hver enkelt bilmodell. Klarer du å sette opp en flatpakke fra IKEA, så klarer du å montere skvettlapper på bilen din – en ganske enkel jobb.
Lurt å bruke
Rent estetisk er kanskje bilene penere uten skvettlapper, men det skader overhodet ikke å bruke dem. Tvert imot, minner Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø.
– Som nevnt er veiene blitt bedre og bilene har dessuten blitt videreutviklet. Dagens biler er mer robuste enn tilbake på 60-tallet, og søl og smågrus forårsaker ikke like stor slitasje som de en gang gjorde, sier han og legger til:
– Når det er sagt: Noe slitasje kommer man ikke unna. Skvettlapper har en beskyttende effekt på både eget og andres kjøretøy, og kan derfor være fordelaktig å bruke.
Foto øverst i saken: Gytis Autek AS