Dame skraper nediset frontrute på bil

Skrap bilrutene – ellers kan du miste lappen

Du kjører vel ikke bil i blinde? Her er regler og gode råd om isfri sikt.

Kjetil Midtkandal i UP
Kjetil Midtkandal

En førjulskveld i fjor traff politiet i Oslo på en bil med nesten null sikt gjennom frontruten. Bilføreren fikk førerkortet inndratt på stedet og måtte fortsette turen til fots. Noen dager senere ble en bilfører stoppet mens han kjørte med nediset frontrute gjennom et tettbebygd område i Tromsø. Også denne personen måtte la bilen stå fordi politiet beslagla førerkortet.

Hver vinter blir flere hundre bilister stoppet mens de kjører med for dårlig sikt, ifølge TV 2. 

– Har du skrapt for dårlig, kan du få et forelegg på 3 700 kroner. I alvorlige tilfeller kan politiet vurdere anmeldelse og tap av førerett i minst tre måneder, opplyser politioverbetjent Kjetil Midtkandal til Gjensidige.

Som sjåfør har du plikt til å skrape is og snø over hele ruten. Det skal være tilstrekkelig utsyn fremover og til hver side. 

– Minstekravet for frontruten er at du har fri sikt gjennom arealet som dekkes av vindusviskerne, sier Midtkandal.

Kjetil Midtkandal i UP
Kjetil Midtkandal

Som å kjøre i blinde

Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Bilekspert Jan Fleinsjø mener kjøring med dårlig sikt kan sammenlignes med å kjøre i blinde. 

– Du risikerer ikke bare et forelegg eller å bli fotgjenger. Du setter ditt eget og andres liv i fare, understreker han.

Før kjøreturen fjerner du is og snø fra vinduene, lyktene og sidespeilene. Inkluder bakruten, selv om den faktisk ikke er omfattet av kravet om fri sikt.

– Og husk taket! Hvis du kjører av gårde med en «snøhatt», kan den plutselig skli ned på frontruten din eller treffe bilen bak, sier Fleinsjø.

Kjetil Midtkandal minner om den generelle regelen, som ikke er mindre viktig på vinterføre:

– Kjør etter forholdene. Vær en oppmerksom og tålmodig trafikant, sier han.

Jan Fleinsjø gir disse tipsene for fri sikt:

Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

1) Ha utstyret i orden

– Godt utstyr er halve jobben. Isskraper kommer i mange utgaver. Jeg bruker en variant med langt skaft og kost i den ene enden. Da har jeg et to i ett-verktøy med god rekkevidde. I tillegg unngår jeg å bli like kald på hendene som hvis jeg må bruke en skrape med kort skaft, et «skrapebrett» eller i verste fall et bankkort, sier Fleinsjø.

Han er ekstra forsiktig når han skraper ut mot kantene av bilrutene. Det gjelder å unngå skader på gummilister og lakk.

I bilrekvisitabutikken kan du kjøpe anti-is på boks. Sprayen tiner isen raskt. Men dette blir dyrt i lengden, påpeker Gjensidiges ekspert.

En annen løsning er å dekke frontruta med et teppe eller en spesialskjerm. Dette er effektivt, men Fleinsjø er likevel skeptisk.

– Et dekken må festes i dørkarmen. Det åpner for at det kan renne vann inn i bilen hvis været snur fra minus- til plussgrader, sier han.

2) Varm opp bilen

Har bilen kupévarmer? Sett den på en stund før du skal ut og kjøre, så slipper du hele skrapejobben. De fleste biler har varmetråder i bakruten. Mange moderne biler har tilsvarende løsning i frontruten.

3) Hold bilvinduene rene

Pass på at bilen har nok spylervæske. Den bør være beregnet for lave temperaturer. I tillegg bør du vaske frontruten jevnlig for å fjerne skitt og smuss som sliper og gjør glasset matt når vindusviskerne er i bruk. Rengjør pussebladene ofte, så forlenger du levetiden på både glasset og viskerne – som du uansett bør skifte ut minst én gang i året.

– Hvis is fester seg på pussebladene før eller under kjøring, må den fjernes. Pass på at du parkerer bilen trygt og tar på deg refleksvesten når du skal ut av bilen langs veien, sier Fleinsjø.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien