Under fartsgrensen? Det kan være ulovlig

Under fartsgrensen? Det kan være ulovlig

Folk som kjører under fartsgrensen irriterer andre bilister så mye at det kan bli farlig, viser ny undersøkelse. I tillegg kan det være ulovlig å kjøre for sakte.

Bilde av: Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

– 65 prosent av norske sjåfører irriterer seg over biler som kjører under fartsgrensen. I tillegg har 7 av 10 opplevd farlige situasjoner på grunn av «søndagskjørere», sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige. Han refererer til en fersk undersøkelse Ipsos har utført for forsikringsselskapet.

Resultatene stemmer godt overens med politiets erfaring fra landeveien.

– Vi har opplevd at folk som kjører under fartsgrensen kan irritere andre bilister så mye at de foretar uvettige forbikjøringer. Vi har imidlertid ikke statistikk på dette, opplyser assisterende sjef Roar S. Larsen i Utrykningspolitiet.

Seniorrådgiver Bård M. Johansen i Trygg Trafikk tror uansett ikke at fenomenet gir store utslag i ulykkesstatistikken.

– Vi sier ofte at det skaper mer hjerte- og karproblemer enn trafikkulykker. Men det kan være ille nok – ikke minst med tanke på alle strekningene i Norge hvor det er langt mellom forbikjøringsmulighetene, understreker han.

Bilde av: Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Ulovlig å være til unødig hinder

Bilde av: Assisterende sjef Roar S. Larsen i Utrykningspolitiet
Assisterende sjef Roar S. Larsen i Utrykningspolitiet

Johansens poeng er at slik kjøring skaper dårligere dynamikk i trafikken, og at dette er problematisk. Som bilfører plikter du nemlig å vise hensyn til omgivelsene, blant annet ved å holde en fart som ikke hindrer andre trafikanter, eller ved å slippe andre frem hvis du ikke kan kjøre fortere selv.

– Slipper du ikke folk forbi, risikerer du både bot og førerkortbeslag for å ha kjørt på en måte som er til hinder for andre, forteller Larsen i UP.

Han presiserer at det er en forutsetning at den lave farten er unødvendig. For det kan selvfølgelig være mange grunner til at bilen foran kjører saktere enn du foretrekker. For eksempel kan bilenes speedometre være forskjellig kalibrert, bilen foran har kanskje henger, og da gjelder egne fartsgrenser, eller det kan også være snakk om at bilen har en skade.

Les også: Alltid vikeplikt fra venstre i rundkjøringer?

Bilde av: Assisterende sjef Roar S. Larsen i Utrykningspolitiet
Assisterende sjef Roar S. Larsen i Utrykningspolitiet

Individuell vurdering gir ulik fart

Vegtrafikk- lovens §3:


«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

Kanskje er den vanligste årsaken likevel at vi forholder oss ulikt til de rådende vei- og føreforhold.

– En grunnregel i trafikken er at du skal avpasse farten etter kjøreforholdene. Imidlertid vurderer hver og en av oss dette forskjellig, noe som vil gi seg utslag i ulik fart for ulike sjåfører i ulike biler, fremhever Johansen i Trygg Trafikk.

Vegtrafikk- lovens §3:


«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

Slik unngår du å bli proppen i trafikken

Johansen understreker samtidig at prinsippet om flyt i trafikken er viktig. Derfor bør du gjøre noen grep hvis du vet at du kommer til å kjøre under fartsgrensen.

– Hvis du føler deg utrygg på veien i normal fart, er det gjerne et tegn på liten erfaring. Da bør du kanskje rett og slett kjøre mer for øvingens skyld. Og du kan vurdere alternative veier hvis du for eksempel kjører med henger, sier han.

Johansen minner også om betydningen av å bruke speilene og det å kjøre til side hvis bilene begynner å hope seg opp bak. Oppmerksomhet er et nøkkelord, mener den erfarne bilføreren.

– Ofte ser vi biler som ligger i 65 km/t i 80-sonen, og som fortsetter med det når de kommer inn i 60-sonen. Det vitner om en uoppmerksom sjåfør. Ute på veien skylder vi andre trafikanter å følge med på veien – og på fartsgrensene.

Uansett grunn til at det går litt saktere med bilen foran: UP, Trygg Trafikk og Gjensidige er samstemte i sitt råd til irriterte bilister som ligger bak: Ta det med ro, det er bedre å komme frem litt sent enn aldri.

UPs Roar S. Larsen oppsummerer det slik:

– Vær tålmodig og ikke kjør forbi før du er helt sikker på at det er trygt. Husk også at det ikke er lov å kjøre fortere enn det fartsgrensen tillater. Det gjelder også ved en forbikjøring.

Sjekk pris og kjøp bilforsikring

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor