Et par inni en bil.

Spår endrede kjøpsvaner ved bilkjøp

Ekstreme priser og lang ventetid på deler kan endre folks måte å tenke på ved anskaffelse av ny bil.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Arne Voll

Når garanti og reklamasjon tar slutt etter 5 år, venter saftige regninger etter hvert som utstyr slutter å fungere eller deler blir defekte.

– Dette merker Gjensidige godt. Snittkostnaden på bildeler har økt med over 12 prosent når vi sammenligner etter 3. kvartal i år og i fjor, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i selskapet.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Arne Voll

Så mye koster delene – uten montering

Han tror at dette bare er starten når det gjelder prisgaloppen på kostbare reparasjoner.

– Nyere biler er som kjent stappfulle av moderne teknologi, og de fleste delene er laget for å vare ut bilens levetid. Avanserte frontlykter til over 50 000 kroner, baklys til 15 000 kroner, sidespeil til 50 000 kroner, panser til 20 000 og informasjonsskjermer til 40 000 kroner – bare for å nevne noe, sier Voll.

Dette er per stykk, og montering kommer ofte kommer i tillegg, legger kommunikasjonssjefen til. Han tror og håper at det vil skje noe i folkes hoder når de innser hva som kan vente seg av fremtidige driftskostnader.

– Når vi også vet at batteripakker kan koste mer enn bilens verdi etter noen år, sier det seg selv at man må følge med ved ønske om å kjøpe nybil.

Kan oppleve lang ventetid ved reparasjon

I tillegg sliter enkelte bilfabrikanter med å skaffe reservedeler, ifølge Voll. Han peker videre på verkstedskunder som må vente i over et halvt år på viktige deler.

– Når man nylig har kjøpt ny- eller brukt bil, er det krevende at bilen blir stående i månedsvis i påvente av deler. Stadig leser vi om bileiere som venter i en evighet på helt vanlige reparasjoner.

Sammen med ekstreme delkostnader kan dette på lengre sikt påvirke hvilke typer biler folk kjøper, tror han.

– Det er heller ingen hemmelighet at dette kan føre til at forsikringen kan bli svært dyrt for enkelte bilmerker, avslutter Voll.

Her er noen eksempler:

  • Bilforhandler sliter med å skaffe deler til en mye solgt bilmodell. De velger da å demontere en helt ny bil som de har på lager, og bruke denne som «delbil».
  • I forbindelse med reparasjon av en varebil sliter verkstedet med å skaffe til veie helt nødvendige deler. Til slutt blir bilen fraktet til en helt annen landsdel der man forsøker å lage et ledningsnett, som i dette tilfellet er helt nødvendig for å få bilen på veien igjen.
  • En nyere bil får problemer med batteriet, men bilfabrikanten sliter med å få tak i nye deler. Bilen står i fare for å ikke kunne brukes på et halvt år.
  • Bilmodeller med skadet «night vision camera», avstandsvarsler med mer. Kunde får beskjed om at ventetiden er flere måneder. Siden disse delene også har innvirkning på andre deler av teknologien, dukker det opp alarmer og feilmeldinger – som ikke forsvinner før problemet er løst.
  • Skade på pyntelist på en bildør. Dette er en populær modell der kunder må vente i mange måneder på ny list. I tillegg er prisen på cirka 8000 kroner pluss moms, lakkering og arbeid.
  • Det finnes mange eksempler på brukte elbiler der batteriet slutter å fungere. Bilen kan se helt strøken ut, likevel er prisen på ny batteripakke høyere enn bilens verdi.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien