Lekebil. Hånd.

Fem annonsetips når du skal selge bilen

Beslutningen er tatt, bilen skal selges. Og jobben har du bestemt deg for å gjøre selv. Men hvordan skal du fenge potensielle kjøpere? Finn.no deler sine beste annonsetips.

– Først må du sørge for at annonsen din blir sett. Deretter handler det om å ha en annonse som selger, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i Finn Motor. Ifølge sine egne tall formidler markedsplassen ca. 95 % av alle bruktbilsalg i Norge.

1) Fyll inn alle feltene

Magnus Ryhjell i Finn.no
Magnus Ryhjell i Finn.no

Det første du vil unngå, er å bli filtrert bort. Det innebærer at bilen din ikke kommer med i resultatet når folk søker på spesifikke kriterier, for eksempel årsmodell, girtype, farge og hengerfeste.

– Alle opplysningene du ikke gidder eller har tid til å fylle inn, kan føre til at potensielle kjøpere ikke finner bilen din selv om den har de egenskapene de søker, sier Ryhjell.

Han anbefaler derfor at du oppgir så mye informasjon om bilen din som mulig. På finn.no kan du legge inn registreringsnummeret og la tjenesten hente inn en rekke opplysninger automatisk. Men kilometerstand, info om ekstrautstyr og beskrivelse av bilen er noen av tingene du må fylle ut selv.

Magnus Ryhjell i Finn.no
Magnus Ryhjell i Finn.no

2) Beskriv bilen med egne ord – og hold det enkelt

I tillegg til å oppgi fakta om bilen, kan du beskrive den med egne ord. Dette er viktig. En god beskrivelse er nemlig det som gir lengst lesetid på annonser, viser tall fra finn.no.

– Her kan det være en fordel å være litt personlig. Fortell om din egen erfaring med bilen: Er den god å kjøre? Hvor mange barneseter er det plass til? Når du forteller hvordan bilen har fungert for deg, sier det mye om hvilke behov den kan dekke hos en ny eier. Tenk tilbake på da du kjøpte bilen og hvorfor du valgte nettopp den, sier Ryhjell.

Vet du hva ACC er? Hva med ESP? Er du over snittet bilinteressert, kjenner du til Adaptive Cruise Control (eller Automatic Climate Control) og Electronic Stability Program. Men ifølge Ryhjell kjenner ikke alle bilkjøpere til slike spesifikasjoner og TBF-er. Trebokstavforkortelser, altså.

– I stedet for å skrive ACC, kan du kanskje skrive at cruisekontroll automatisk holder avstand til bilen foran. Og i stedet for å fokusere på fancy navn på utstyr, kan du heller fortelle litt om hva dingsene faktisk gjør og hvor praktiske de er å bruke, foreslår Ryhjell.

3) Er det lov å skryte og tøyse litt?

Det er klart det er lov å skryte litt – du har jo en bil å selge! Hvis bilen alltid har gått som en klokke, er det greit å fortelle det. Men går du for hardt ut, risikerer du å skuffe folk som kommer for å se på bilen.

Altså: Hold skrytet på et realistisk nivå. Men hva med humor? Fra tid til annen dukker det opp annonser som blir delt på grunn av humoristiske og ærlige beskrivelser av «et gammelt vrak», «drittbil» og lignende. Og humor kan være bra, mener Ryhjell.

– Men for mye av det gode kan føre til at salgsplakaten din blir underholdning i sosiale medier, og det er jo ikke hensikten. Folk som er på utkikk etter en bil, foretrekker som regel saklig og ryddig informasjon.

Og du – vær ærlig. Å la være å opplyse om feil og mangler, er å be om trøbbel. Forbrukerrådet får 12 000 saker i året på grunn av uenigheter etter bilkjøp. Den statistikken bør du prøve å ikke bli en del av.

4) Bilder sier mer enn tusen ord

Tekst er viktig, men bildet er viktigst for førsteinntrykket. Ifølge finn.no bruker folk noen få sekunder på å vurdere om en annonse er verdt å klikke på. Har du tatt uskarpe bilder i dunkel belysning, kan det slå negativt ut.

– Legg litt arbeid i skarpe bilder i pene, nøytrale omgivelser. Vis frem bilen fra alle vinkler, og ta nærbilder av eventuelle spesielle detaljer eller utstyr. Interiørbilder bør vise oversikts- og nærbilder av førermiljøet og spesielt utstyr, i tillegg til for- og bakseter samt bagasjerom. Og ja – bilen må være gullende ren, sier Ryhjell.

Har du ikke tid eller ferdigheter til å ta gode bilder? Kanskje har du bekjente som kan stille opp? Alternativt kan du få hjelp av et firma som tilbyr vask, klargjøring og fotografering av biler før salg.

5) Skriv kontrakt

– Det siste rådet er «skriv kjøpekontrakt»! Selv om dette gjentas igjen og igjen, skifter overraskende mange biler eier uten at det foreligger en skriftlig avtale mellom kjøper og selger. Kort sagt sørger kontrakten for større trygghet for begge parter, og den bør være en selvfølgelig del av handelen, sier Ryhjell.

Husk at det er du som har ansvar for å melde om eierskifte til Statens vegvesen. Det gjelder også når du selger til profesjonelle bilforhandlere.

Sist oppdatert: