Nærbilde momentnøkkel.

Nå trenger du en momentnøkkel

En momentnøkkel er gull verdt – uansett om du skifter hjul selv eller setter bort jobben.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Hjulboltene skal ikke sitte for løst. Da kan hjulet løsne. De skal heller ikke sitte for hardt. Da kan de bli neste umulige å få av ved neste hjulskift. I tillegg kan gjengene bli skadet. Men hvordan kan du vite at boltene er skrudd akkurat passe hardt til?

– Bruk momentnøkkel! Den gjør jobben med å stramme hjulboltene til en lek. Noen bileiere har allerede en sånn i verktøykassen, men inntrykket er at veldig mange ikke er kjent med dette verktøyet, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Hvis du er vant til å skifte dekk selv, mener du kanskje at du har momentet «inne». Basert på erfaring og fingerspissfølelse skrur du inn hjulboltene med akkurat nok kraft. Fleinsjø er skeptisk.

– Jeg ble i hvert fall overrasket da jeg brukte momentnøkkel for første gang. Det viste seg at «feelingen» min var helt på jordet. Det samme gjelder mange andre som jeg har diskutert dette med, sier Fleinsjø med et smil.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Viktig selv om verkstedet bytter hjulene

Hvis du lar et verksted skifte hjulene er det også viktig at dekkene etterstrammes.

– Når bilen er kjørt cirka 50 kilometer etter hjulskiftet, er det viktig å sjekke boltene. Den daglige belastningen kan føre til at én eller flere bolter løsner litt. I verste fall kan det ende med at et hjul faller av under kjøring, sier Fleinsjø.

Mange dekkforhandlere og verksteder etterstrammer boltene gratis etter et hjulskift. Men dette kan du også gjøre enkelt hjemme ved hjelp av momentnøkkelen.

– Moralen er at dette er et veldig smart og nyttig verktøy – enten du skifter hjulene selv eller setter bort jobben, konkluderer Fleinsjø.

Detaljbilde momentnøkkel
Enten du skifter hjulene selv eller setter bort jobben er dette et nyttig verktøy.

Slik virker momentnøkkelen

Momentnøkkelen har to viktige egenskaper: Den ene er at det lange skaftet sikrer god kraftoverføring. Formelen er kraft x arm = moment.

Den andre (som skiller momentnøkkelen fra andre «latmannsarmer») er funksjonen som lar deg stille inn ønsket moment på håndtaket. Når du bruker momentnøkkelen, vil du høre et klikk når du har oppnådd riktig moment.

– Det finnes andre utgaver, der momentet blir indikert på en viser på selve nøkkelen eller på en digital skjerm. Førstnevnte kan fort bli upresis, mens sistnevnte er litt «overkill» for folk flest, mener Fleinsjø.

Verktøyet finnes i flere prisklasser. En billig utgave kan fungere godt, men du risikerer at den ikke er helt presis. Bruk heller litt mer penger på et kvalitetsverktøy, er ekspertens råd.

Dimensjonen på selve pipenøkkelen skal som regel være en halv tomme. I instruksjonsboken finner du informasjon om hvilket moment som er riktig for din bil. Det vanlige er rundt 100 newtonmeter.

– Vær oppmerksom på at momentnøkkelen ikke er godt egnet til å løsne bolter. Bruk heller en vanlig latmannsarm til dette, sier Fleinsjø. Han har ikke mye til overs for det tradisjonelle hjulkrysset.

– For det første er det så godt som umulig å vite om boltene blir skrudd inn med riktig moment. For det andre medfører den korte armlengden at det kan være vanskelig å skru løs hjulbolter eller muttere.

Sist oppdatert: