Under panseret på en brukt elbil. Foto: Stenvold

Sjekk dette når du skal kjøpe brukt elbil

Hvor lenge holder batteriet? Hva bør du se etter under prøvekjøringen? Her er ekspertenes tips.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Folk som skal kjøpe brukt elbil er opptatt av batteriet. Har det tapt seg siden bilen var ny? Nå har vi nok erfaring til å si at elbilbatterier holder seg veldig godt. Tommelfingerregelen er at batteriet overlever bilen, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Samtidig blir kapasiteten noe mindre med årene, sånn er det med alle batterier. Hvor mye avhenger av merke og modell. Kapasiteten blir også påvirket av lademønsteret. Utstrakt hurtiglading tærer mer på batteriet enn «saktelading».

Ellers avhenger rekkevidden av en rekke faktorer, hvorav kjørestilen din kanskje er den mest avgjørende, påpeker Fleinsjø.

– Kjører du med et «egg under pedalen», kommer du naturligvis lengre enn om du slipper løs din indre racerfører. Dette er én grunn til at det er vanskelig å tallfeste rekkevidde, sier han.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Rekkevidde med aldersfradrag

Magnus Groseth i K-bil
Magnus Groseth

Daglig leder Magnus Groseth i K-bil har solgt over 1 500 brukte elbiler de siste årene. Han bekrefter at rekkevidde står øverst på folks sjekkliste.

– I tillegg til et lite aldersfradrag som avhenger av blant annet merke og modell, må du ta produsentenes tall med en klype salt. Rekkevidden som oppgis i henhold til WELP-standarden er målt under forhold som ikke gjenspeiler vanlig bruk. Og på vinterføre kan du som regel halvere den oppgitte rekkevidden. Kan du ikke leve med det, må du velge en bil med større batteri, sier Groseth.

Han mener det er smart å lese uavhengige tester av en bilmodell for å få et realistisk bilde av rekkevidden. Samtidig er det ikke alle som trenger å kunne kjøre over 500 kilometer på én lading. Har du enkel tilgang til lader og kjører du mest i nærmiljøet, kan du nøye deg med lavere aksjonsradius.

– Langtur med elbil krever litt planlegging. Heldigvis blir det stadig flere ladestasjoner i Norge, påpeker Groseth. 

Magnus Groseth i K-bil
Magnus Groseth

Anbefaler elbil med garanti

En bil som er kommet til landet via en norsk importør, har åtte års fabrikkgaranti på batteriet. På selve bilen gjelder garantien i fem år.

– Garantien er nøkkelen til et mest mulig forutsigbart og problemfritt bilhold. Hvis du ønsker å ha en nyere bil, er det smart å kjøpe en som er minst ett år gammel og så beholde den i maks tre år. Da unngår du det største verditapet ved kjøp, har garanti mens du eier bilen og kan få en grei pris når du skal selge, sier Groseth.

Han understreker at det jevnt over er få feil på elbiler, som har færre mekaniske deler enn bensin- og dieselbiler.

– Poenget er at når bilen først må repareres, blir det fort dyrt – selv om tilgangen til brukte deler har blitt veldig mye bedre de siste årene. Derfor er garantien helt nødvendig. Hvis du likevel vurderer en bil uten garanti, må du være oppmerksom på at prisen for deler varierer mye. Noen merker koster mye mer enn andre å reparere, påpeker bilforhandleren.

Bruktimport = dårligere garanti

En bruktimportert bil vil som regel ha kortere garanti enn en «norsk» bil. Åtte års garanti på batteriet gjelder over alt, men på kontinentet er det vanlig at fabrikkgarantien for resten av bolen gjelder til den er kjørt 100 000 eller 150 000 kilometer – eller i to år. Unntaket er japanske og koreanske biler, som ofte har fem eller sju års garanti i hele Europa, opplyser Groseth.

– Hovedregelen er at fabrikkgarantien blir med på lasset til Norge. Når den er utløpt, må du regne med å betale reparasjoner selv, sier han.

Sjekkliste når du prøvekjører elbil

Uansett: Jo bedre du undersøker bilen før kjøpet, jo mindre blir risikoen for ubehagelige overraskelser. Jan Fleinsjø gir denne sjekklisten.

1. Sjekk om bilen lader som den skal

Se også etter sprekker og andre skader på ladekabelen og ladeporten. Sjekk at bilen har utstyret du trenger for å kunne hurtiglade. Hvis det er praktisk mulig, bør du få selger til å vise deg hvordan du lader bilen på en hurtigladestasjon.

– Vær oppmerksom på at det er to løsninger for hurtiglading, Chademo og CCS. CCS er valgt som standard på nye biler i Norge og EU. Men foreløpig finner du begge på ladestasjonen, og det vil nok ta tid før CSS er enerådende, sier Fleinsjø.

2. Kontroller bilen hos et uavhengig verksted

En test hos NAF eller tilsvarende vil gi deg et godt bilde av bilens tilstand, inkludert understellet. For eksempel er rust på bremseskivene et kjent problem på elbiler. Innsiden av bremseskivene er mest utsatt.

3. Sjekk når bilen sist ble EU-kontrollert

4. Undersøk om det er heftelser på bilen

Er det tatt opp lån med sikkerhet i bilen?

5. Sjekk servicehistorikken

Har forrige eier fulgt serviceintervallene, er det tegn på godt vedlikehold. Nå for tiden er serviceheftet ofte digitalt. Tesla gir ikke engang denne informasjonen til ny eier. Det betyr at du må få den fra tidligere eier før du overtar bilen. Be eventuelt om en utskrift.

6. Sjekk kjørelengden

Dette kan du gjøre på Statens vegvesens nettsider. Triksing med kilometerstanden har vært et problem, særlig på bruktimporterte biler.

7. Prøvekjør bilen

Prøv bilen i både høy og lav hastighet. Fungerer alt som det skal? Sjekk at bremsene tar godt, at bilen ligger godt på veien og at rattet ikke rister. Hører du lyder som ikke skal være der, for eksempel når du kjører over fartsdumper? Test parkeringssensorer, ryggekamera, adaptiv cruisecontrol, filskiftassistent og så videre.

– Prøv alle hendler og knapper i kupeen: sete- og rattvarmeren, klimaanlegget, parkeringsassistenten, ryggekameraet, lysene, stereoanlegget, navigasjonssytemet, USB-uttak og så videre, sier Fleinsjø. Han legger til at bruktimporterte biler kan mangle utstyr vi regner som standard i Norge.

8. Få hjelp av en bilkyndig venn

– Hvis du ikke er veldig bilinteressert selv, er det smart å alliere seg med en kyndig person som kan vurdere bilen sammen med deg, sier Fleinsjø. Han legger til en liten formaning.

– Når du skal ut og se på en bil du er interessert i, er det fort gjort å havne i kjøpsmodus. Du er innstilt på kjøp nesten uansett, og da er det lett å vektlegge det positive og bagatellisere det negative. Jeg har selv stilt opp for venner på bruktbiljakt. Når jeg har påpekt feil og mangler ved en bil, er det flere som har sagt at «jo, men det kan jeg leve med eller fikse senere». I ettertid har de fleste dessverre endt opp med å angre på kjøpet.

9. Skriv kontrakt

En kontrakt dokumenterer det som er avtalt i forbindelse med kjøpet. Slik unngår du at det blir ord mot ord i en eventuell tvist senere.

Sist oppdatert: