Punktert bildekk

Flatt dekk! Hva gjør du nå?

Det gode, gamle reservedekket mangler i bilen. Hva skal du gjøre hvis du får en punktering?

driftsleder Jan Petter Schøyen i SOS Veihjelp
Jan Petter Schøyen Foto: SOS International AS

– Punktering er årsaken til om lag ti prosent av oppdragene våre i et vanlig år, opplyser driftsleder Jan Petter Schøyen i SOS Veihjelp.

Når han ser på månedstallene, er det flest punkteringer i sommerhalvåret og litt utpå høsten.

– At sommerdekk ofte er bredere og har lavere profil enn vinterdekk, har nok betydning. I tillegg får en del dekk skader på grunn av nærkontakt med høye kantsteiner som vinterstid er pakket inn av snø og is. Skarpe gjenstander som stein, glassbiter og spiker blir dessuten ofte brøytet bort når det er vinterføre, sier den erfarne bilbergeren.

Han legger til at en del del punkteringer skjer fordi bilførere kjører med myke, piggfrie vinterhjul til langt ut på sommeren.

driftsleder Jan Petter Schøyen i SOS Veihjelp
Jan Petter Schøyen Foto: SOS International AS

På felgen i «hutiheita»

Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø

Bilmekaniker og Gjensidige-rådgiver Jan Fleinsjø peker på at de fleste bileiere har tilgang til veihjelp gjennom enten direkte medlemskap, forsikringen eller forhandleren de kjøpte bilen av. 

– Den åpenbare fordelen med en slik tjeneste er at du får hjelp når og hvor som helst. Ulempen er at du kanskje må vente en stund hvis det er mange som trenger hjelp samtidig eller hvis uhellet skjer langt fra folk. Det er klart at det finnes situasjoner der det ville vært fint å være selvhjulpen, sier Fleinsjø.

Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø

Alternativer til reservehjul

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening
Tore Lillemork

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening forteller at det er mange år siden bilprodusentene droppet det gode, gamle reservehjulet som standardutstyr. Hensikten var å spare plass, vekt og penger.

– Mange bilmodeller kommer likevel med et alternativ. Det dreier seg som regel om enten et nødhjul eller et tettesett, opplyser Lillemork.

Et nødhjul er mye mindre enn et vanlig hjul. Og som navnet tilsier, er det en nødløsning du kan benytte for å få bilen til nærmeste verksted. Hvis du må legge om til nødhjulet, trenger du en jekk og en hjulmuttertrekker eller et hjulkryss – og refleksvest.

– I tillegg kan det være greit å ha litt erfaring med hjulskift. Det er ikke særlig morsomt å skifte hjul for første gang i bitende kulde og vind, konstaterer Lillemork.

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening
Tore Lillemork

Lim på boks

Et tettesett består av en beholder med en flytende lateksmasse og en kompressor. Massen klemmes eller sprayes inn i dekket gjennom ventilen. Etterpå, når massen har tettet lekkasjen, pumpes luft inn i dekket med kompressoren. Denne kobles til strømuttaket i kupeen (sigarett-tenneren).

– Her er det en del ting å huske på. Først og fremst er det viktig å lese bruksanvisningen nøye. Deretter må operasjonen utføres korrekt for at løsningen skal fungere, sier Lillemork.

Han understreker videre at også tettesettet er en nødløsning. Selv om dekket tilsynelatende blir like helt igjen, er det viktig å ta korteste vei til verkstedet.

– Der kan de ta dekket av felgen, fjerne massen og tette hullet. Dermed slipper du unna med en kostnad på et par hundrelapper i stedet for å måtte kjøpe nytt dekk. Det vil du bli nødt til hvis du fortsetter å kjøre på et som er reparert med tettemasse, formaner Lillemork.

La spikeren stå

Jan Fleinsjø legger til at tettemassen bare kan benyttes hvis du har kjørt på en skrue eller spiker – ikke hvis dekket har fått en flenge som følge av et ublidt møte med for eksempel en fortauskant.

– Husk å la et eventuelt fremmedlegeme stå i dekket når du fyller det med tettemasse. Ellers risikerer du at massen bare renner ut av hullet og at det hele ender opp som noe ordentlig griseri, sier han.

Les bruksanvisningen

Har du riktig bilforsikring?

Ekspertene er enige om at det er viktig å sette seg inn i bilens utstyr og hvordan det fungerer.

– Å vite at man har et nødhjul eller tettesett er én ting. Å faktisk forstå hvordan det virker er noe helt annet, slår Fleinsjø fast.

I tillegg er det smart å sjekke lufttrykket jevnlig. For lite eller for mye luft vil over tid føre til at dekket blir skjevslitt, noe som gir økt fare for punktering, påpeker bilmekanikeren.

– Det er også viktig å være klar over at feil dekktrykk påvirker bilens kjøreegenskaper. Du finner informasjon om dekktrykket i instruksjonsboken og på klistremerker i døråpningen eller ved bensinlokket, sier han.

Lillemork legger til at det er fullt mulig å skaffe seg et reservehjul.

– Du kan kjøpe et nødhjul. Det tar ikke så mye plass i bilen. En annen og billigere løsning er å legge et vinterhjul i bagasjerommet. Husk bare å feste hjulet og medfølgende utstyr forsvarlig, slik at det ikke sklir rundt og utgjør en fare ved en oppbremsing eller kollisjon, understreker han.

Har du riktig bilforsikring?

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor