Julehandel.

Korttabbene du må unngå på julehandel

Når kortet går varmt, er det viktig å holde hodet kaldt. Her er kortvettreglene du må kunne på juleshopping.

Produktsjef Bjørn Sørensen
Produktsjef Bjørn Sørensen

I desember kommer vi til å kjøpe mat, gaver og alt annet som hører høytiden til for til sammen 58 milliarder kroner, spår bransjeorganisasjonen Virke. Det tilsvarer nesten 11 000 kroner per person.

Mye av shoppingen vår skjer med kort, og i 2019 kan vi slette rekorden fra i fjor. Da brukte vi betalingskort til sammen 175 millioner ganger i løpet av julemåneden, ifølge Finans Norge, som viser til tall fra Nets og BankAxept.

Når du handler i butikken, er det stort sett veldig trygt å dra kortet. Skimming, at kriminelle kopierer informasjonen på magnetstripen, var før et omfattende problem. Nå utgjør svindelmetoden kun en liten andel av bedrageriene. En viktig grunn til det er at kort med chip og kode blir vanligere i flere land, ifølge produktsjef Bjørn Sørensen i Gjensidige.

– I tillegg fører kontaktløs betaling, som mange nå kan benytte seg av, til at du må taste PIN-koden din sjeldnere. Bruk av Googlepay, Applepay og Vipps reduserer også risikoen for at uvedkommende får med seg de fire tallene. Hvis kortet blir stjålet, eller hvis du mister det uten at uvedkommende får tak i koden, vil det som regel ikke få veldig store konsekvenser for deg, sier han.

Produktsjef Bjørn Sørensen
Produktsjef Bjørn Sørensen

Flere bedrageriforsøk på nettet

Stadig mer av handelen flyttes over på nettet, og generelt blir nettshopping stadig tryggere for forbrukerne. Samtidig er internett nå den foretrukne arenaen for profesjonelle kriminelle, konstaterer Sørensen.

– Det er dessverre slik at når kortbruken øker, så øker også bedrageritilfellene. Men til tross for flere forsøk på svindel, ser vi at de økonomiske tapene går ned. Det er gledelig, sier Sørensen.

– Utviklingen er forhåpentlig et resultat av at folk er blitt mer oppmerksomme. Samtidig er sikkerhetssystemene som beskytter bedriftene og kundene deres blitt bedre, sier han.

Likevel er det folk som blir lurt, speilet av forskjellige varianter av svindelmetoden phishing. Phishing går ut på å lure deg til å oppgi kort- og kontonumre samt andre personlige opplysninger. Deretter kan informasjonen misbrukes.

– Dette skjer på nettsider, via e-post og på telefon. Ofte utgir svindlere seg for å være fra kjente bedrifter og organisasjoner, som Netflix, Skatteetaten, Microsoft eller banken din. Men ingen reelle institusjoner vil noensinne kontakte deg og be om informasjon på denne måten, slår Sørensen fast.

Advarer mot «pass-svindel» etter krav om legitimasjon

Ved utgangen av 2019 advarer Sørensen spesielt mot «pass-svindel». Dette skjer i forbindelse med at bankene er pålagt å innhente ny legitimasjon fra mange kunder. De har fått beskjed om å vise frem passet sitt i banken. Hvis ikke risikerer de at kontoen deres blir stengt. Denne frykten forsøker svindlere å utnytte.

– Kriminelle sender ut e-poster der de utgir seg for å være banken. I e-posten truer de med å stenge mottakerens konto hvis hun eller han ikke oppgir den informasjonen svindlerne ønsker, forklarer Sørensen.

Han mener det er forståelig at folk kan ha problemer med å se hva som er ekte og hva som er falskt.

– Mitt tips at du ringer direkte til banken eller benyttet deg av chat-funksjonen på bankens hjemmeside hvis du er i tvil. Banken skal uansett ikke be om at du oppgir personlig informasjon ved å følge en lenke i en e-post, sier Sørensen.

Godt kortvett er fremdeles viktig

Godt kortvett er fremdels viktig. Selv om færre opplever at magnetstripen eller PIN-koden kommer på avveier, er det fremdeles snakk om store beløp når alle tapene legges sammen, påpeker Sørensen.

– Selv om banken dekker økonomisk tap som ikke skyldes grov uaktsomhet, er det like fullt svært ubehagelig å bli utsatt for tyveri og bedrageri. Bare det praktiske knyttet til ryddejobben tar mye tid og energi, understreker han.

Tenker du at det var bedre før, da vi betalte med mynter og sedler? Slett ikke, mener eksperten.

– Mye kan sies om kortbruk og sikkerhet, men én ting er sikkert: Kort er uendelig mer trygt å bruke enn kontanter. Hvis du mister kontanter, er det så godt som sikkert at du ikke får dekket tapet, sier han.

Sørensens kortvettregler

1. Følg med på kontoen din

Bruk gjerne mobilbank – da er det ekstra enkelt å sjekke status. Virker noe mistenkelig, eller du mister et kort, skal du sperre det og kontakte banken umiddelbart. Du kan sperre kortet (eller aktivere regionsperren, det fungerer også) i nett- og mobilbanken. Som kunde i Gjensidige Bank ringer du oss på (+47) 915 03100. Det er smart å lagre disse numrene på telefonen.

I dag tilbyr de fleste banker en tjeneste som sender en melding til telefonen din hver gang kortet benyttes. På denne måten kan du oppdage et eventuelt bedrageri tidlig.

2. Vern om PIN-koden

Lær den utenat, hold den for deg selv og sørg for at ingen følger med når du taster den inn. Avvis «gode hjelpere» ved minibanken og benytt deg av kontaktløs betaling når du kan.

3. Ikke slipp kortet av syne

Husk at dette er et verdipapir som du må være varsom med.

Betal alltid i lokal valuta

Skal du feire jul utenlands? Husk at det alltid er smart å betale i lokal valuta. Slår du til på tilbudet om å betale i norske kroner, får du dårligere kurs og ender opp med å betale mer enn nødvendig. Og når hverdagen kommer i januar, kan du unngå renter på kredittkort hvis du betaler alt du skylder ved forfall.

For mer informasjon om ID-tyveri, se: NettvettDatatilsynet og NorSIS

Sist oppdatert: