Verdenskart. Reise.

Regionsperre er effektivt mot kortsvindel

Når det blir sommer og ferietid, drar mer enn halvparten av alle nordmenn på ferie, ifølge næringslivsorganisasjonen Virke. Mange setter kursen for andre land, og med i oppakningen er det minst ett betalingskort.

Produktsjef Risikostyring Bjørn Sørensen i Gjensidige Bank
Produktsjef Risikostyring Bjørn Sørensen i Gjensidige Bank

– I løpet av de siste årene er det blitt mye tryggere å bruke kort i utlandet. Men svindel med stjålne kort og såkalt skimming (kopiering av informasjonen i magnetstripen i kortet) er fremdeles et problem i noen regioner, sier Bjørn Sørensen i Gjensidige.

I Europa kan man føle seg relativt trygg, påpeker Sørensen. Men i for eksempel Asia er kopiering av magnetstripen på kortet fremdeles utbredt.

– Statistisk sett er risikoen for å bli utsatt for svindel likevel lav. Det kan like fullt oppleves som svært ubehagelig for den som rammes, selv om banken i etterkant dekker økonomisk tap som ikke skyldes uaktsomhet, sier han.

Produktsjef Risikostyring Bjørn Sørensen i Gjensidige Bank
Produktsjef Risikostyring Bjørn Sørensen i Gjensidige Bank

Svindlere på nye jaktmarker

Ifølge Sørensen viser det store bildet at kriminelle i stadig større grad lurer ofrene sine ved hjelp av metoden phishing. Den går ut på at man blir lurt til å oppgi personlige opplysninger via en nettside, e-post eller telefon.

– Vi ser ofte såkalt Microsoft-svindel og falske linker som tilsynelatende er sendt ut fra Skatteetaten, Netflix og andre aktører. De ber deg oppgi kortinformasjon, men seriøse selskaper ber aldri om slike opplysninger på denne måten. De ringer deg heller ikke. Det er bare et forsøk på å få tak i kortnummer, sikkerhetskode og utløpsdato, understreker Sørensen.

Svindlerne blir flinkere for hvert år, og det er lett å bli lurt. Det viktigste er å huske at du ikke klikker på en e-postlenke, men heller går inn på selskapets hjemmeside hvis du skal oppdatere noe.

– I tillegg til phishing har det den siste tiden vært utbredt med kryptovaluta- og investeringsbedragerier. Hvis noen frister med en avkastning som virker for god til å være sann, for eksempel 250 prosent, så er det heller ikke sant, konstaterer Sørensen.

Effektivt våpen

Har du riktig reiseforsikring?

To av de viktigste rådene fra banker og kredittselskaper er å passe godt på kortet og aldri røpe PIN-koden til noen. Sørensen anbefaler betalingskort med såkalt kontaktløs funksjon. Da slipper du å taste inn PIN-koden på kortterminalen.

I tillegg har eksperten et triks i ermet for ferieglade nordmenn.

– Regionsperre er et enkelt og effektivt våpen mot kriminelle. Ved hjelp av denne sperren er det mulig å blokkere kortet for bruk i regioner og verdensdeler du ikke oppholder deg i – og åpne for landet/verdensdelen man befinner seg i, forteller Sørensen.

Han opplyser at det på flere kontinenter ikke lenger er mulig å betale ved hjelp av magnetstripen på kortet.

– Det er imidlertid fortsatt mulig i Asia. Vi ser at kort som blir kopiert i Europa blir brukt i for eksempel Indonesia, som ikke har gått over til chip og pinkoder ennå. Det er altså viktig å blokkere kortet i de delene av verden man ikke ferdes i, sier Sørensen.

Har du riktig reiseforsikring?

Alt du må vite om regionsperre

1) Hva er regionsperre?

Som navnet tilsier, kan du sperre et kort for bruk i ulike deler av verden. Er du sjelden i Asia eller Afrika, er det fornuftig å sørge for at kortet er ugyldig der. Handler du aldri på nett kan du sperre for netthandel.

2) Hvordan endrer jeg regionsperre?

Du kan enkelt administrere regionsperre i nett- og mobilbank. Det sikreste er å blokkere regionen du reiser fra når du drar, og åpne for regionen du skal til når du kommer dit. Alle andre regioner bør være sperret. Du kan endre regionsperren så ofte du vil.

3) Er regionsperre og kortsperre det samme?

Nei. Kortsperre benyttes hvis du mister et betalingskort. Vanligvis kan det sperres fra mobil- eller nettbank, eller ved å ringe banken.

4) Hva om jeg glemmer å åpne for en region før avreise?

Da er det ikke for sent å endre regionsperren i nett- og mobilbank. Du mottar en SMS hvis du forsøker å bruke kortet i en region som ikke er åpen for bruk. Du kan også be kundeservice om hjelp. Gjensidige-kunder kan ringe banken på +47 915 03 100. Det er lurt å lagre nummeret i telefonen før avreise. Du kan også kontakte oss via mobil- og nettbank.

6) Hvordan avdekker jeg svindel?

Last ned og aktiver mobilbanken, så har du gode muligheter til å avdekke svindel raskt. I mobilbanken er det enkelt å følge med på alle kjøp og uttak – også de du eventuelt ikke står bak selv.

– For øvrig vil slike opplysninger komme frem på kontoutskriften. Men innen du får den, kan svindlere ha rukket å gjøre stor skade. Kontakt kundesenteret umiddelbart hvis du oppdager ukjente transaksjoner, er rådet fra Sørensen. Han understreker at det er viktig å stoppe bedrageriet så fort som mulig.

– Hvis du merker at kortet er borte, sperr det umiddelbart, sier han og fremhever at kundene er bankenes viktigste våpen mot bedrageri og svindel.

– Sørg for at ingen ser deg taste PIN-koden, så er det heller ingen som stjeler kortet ditt. Hvis du er våken og passer like godt på kortet ditt som på kontanter, er risikoen for å bli utsatt for bedrageri veldig liten. Det er uansett et godt råd å ha med to kort på tur i tilfelle du blir frastjålet eller mister ett av dem, sier Sørensen.

Sjekk om du har riktig reiseforsikring før du drar på ferie

Sist oppdatert: