Verdenskart. Reise.

Regionsperre er effektivt mot kortsvindel

Når det er ferietid, er det som regel med minst ett betalingskort i bagasjen. Husk å sette regionsperre før avreise, råder forbrukerøkonom.

Derya Incedursun i Nordea
Derya Incedursun

– I løpet av de siste årene er det blitt mye tryggere å bruke kort i utlandet. Men svindel med stjålne kort og såkalt skimming (kopiering av informasjonen i magnetstripen i kortet) er fremdeles et problem i noen regioner, sier Derya Incedursun i Nordea.

Statistisk sett er risikoen for å bli utsatt for svindel likevel lav, mener Incedursun.

– Det kan like fullt oppleves som svært ubehagelig for den som rammes, selv om banken i etterkant dekker økonomisk tap som ikke skyldes uaktsomhet, sier hun.

To av de viktigste rådene fra banker og kredittselskaper er å passe godt på kortet og aldri røpe PIN-koden til noen. Incedursun anbefaler kontaktløs betaling med kort. Da slipper du å taste inn PIN-koden på kortterminalen.

Derya Incedursun i Nordea
Derya Incedursun

Effektivt våpen

I tillegg har forbrukerøkonomen et triks i ermet for ferieglade nordmenn.

– Regionsperre er et enkelt og effektivt våpen mot kriminelle. Ved hjelp av denne sperren er det mulig å blokkere kortet for bruk i regioner og verdensdeler du ikke oppholder deg i – og åpne for landet/verdensdelen man befinner seg i, forteller Incedursun.

Hun opplyser at det på flere kontinenter ikke lenger er mulig å betale ved hjelp av magnetstripen på kortet.

– Det er imidlertid fortsatt mulig i Asia. Vi ser at kort som blir kopiert i Europa blir brukt i for eksempel Indonesia, som ikke har gått over til chip og pinkoder ennå. Det er altså viktig å blokkere kortet i de delene av verden man ikke ferdes i, sier Incedursun.

Alt du må vite om regionsperre

1) Hva er regionsperre?

Som navnet tilsier, kan du sperre et kort for bruk i ulike deler av verden. Er du sjelden i Asia eller Afrika, er det fornuftig å sørge for at kortet er ugyldig der. Handler du aldri på nett, kan du sperre for netthandel.

2) Hvordan endrer jeg regionsperre?

Du kan enkelt administrere regionsperre i nett- og mobilbank. Det sikreste er å blokkere regionen du reiser fra når du drar, og åpne for regionen du skal til når du kommer dit. Alle andre regioner bør være sperret. Du kan endre regionsperren så ofte du vil.

Gjensidige/Goudas alarmsentral:


○ Er bemannet hele døgnet året rundt

○ Har kunderådgivere og medisinsk personell som behersker norsk

○ Har ingen ventetid (12 sekunder i gjennomsnitt)

○ Legger vekt på tett oppfølging og god informasjon – også overfor pårørende

○ Tildeler lege ved behov. Legen følger kunden gjennom sakens forløp, fra start til slutt

3) Er regionsperre og kortsperre det samme?

Nei. Kortsperre benyttes hvis du mister et betalingskort. Vanligvis kan det sperres fra mobil- eller nettbank, eller ved å ringe banken.

4) Hva om jeg glemmer å åpne for en region før avreise?

Da er det ikke for sent å endre regionsperren i nett- og mobilbank. Du mottar en SMS hvis du forsøker å bruke kortet i en region som ikke er åpen for bruk. Du kan også be bankens kundeservice om hjelp på telefon eller via mobil- og nettbank.

6) Hvordan avdekker jeg svindel?

Last ned og aktiver mobilbanken, så har du gode muligheter til å avdekke svindel raskt. I mobilbanken er det enkelt å følge med på alle kjøp og uttak – også de du eventuelt ikke står bak selv.

– For øvrig vil slike opplysninger komme frem på kontoutskriften. Men innen du får den, kan svindlere ha rukket å gjøre stor skade. Kontakt kundesenteret umiddelbart hvis du oppdager ukjente transaksjoner, er rådet fra Incedursun.

Hun understreker at det er viktig å stoppe bedrageriet så fort som mulig.

– Hvis du merker at kortet er borte, sperr det umiddelbart, sier forbrukerøkonomen og fremhever at kundene er bankenes viktigste våpen mot bedrageri og svindel.

– Hvis ingen ser PIN-koden din, er det heller ingen som stjeler kortet ditt. Hvis du er våken og passer like godt på kortet ditt som på kontanter, er risikoen for å bli utsatt for bedrageri veldig liten. Det er uansett et godt råd å ha med to kort på tur i tilfelle du blir frastjålet eller mister ett av dem, sier Incedursun.

Sjekk om du har riktig reiseforsikring før du drar på ferie

Gjensidige/Goudas alarmsentral:


○ Er bemannet hele døgnet året rundt

○ Har kunderådgivere og medisinsk personell som behersker norsk

○ Har ingen ventetid (12 sekunder i gjennomsnitt)

○ Legger vekt på tett oppfølging og god informasjon – også overfor pårørende

○ Tildeler lege ved behov. Legen følger kunden gjennom sakens forløp, fra start til slutt

Sist oppdatert: