Konserndirektør for næringsliv i Gjensidige, Lars Gøran Bjerklund

Landbrukskunder får 255 millioner kroner

For 14. året på rad får Gjensidiges skadeforsikringskunder utbetalt kundeutbytte. 255 millioner kroner fordeles på selskapets landbrukskunder.

Når Gjensidige går med overskudd, deles det med kundene - i form av kundeutbytte. I år får kundene utbetalt 11,3 prosent av det de betalte for skadeforsikringene sine i 2022. Cirka 2,4 milliarder fordeles på selskapets privat-, bedrifts- og landbrukskunder.   

Gjensidige deler gladelig overskuddet med Norges kanskje viktigste næring, og i år mottar drøye 53 000 landbrukskunder kundeutbytte fra Gjensidige.  

Delt overskudd siden 2007

Kundeutbytteordningen ble opprettet i 2007. Det er Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, som sørger for at forsikringsselskapets overskudd kommer kundene til gode. Hvert år Gjensidige går i pluss, videreformidler stiftelsen hele aksjeutbyttet sitt til Gjensidiges kunder i Norge – i form av kundeutbytte. Det har blitt utbetalt cirka 27 milliarder kroner på denne måten siden ordningen ble opprettet.  

Hvor mye hver enkelt kunde får, avhenger av to ting: hvor godt Gjensidige gjør det som selskap og hvor mye kunden betalte for skadeforsikringene sine året før.  

- Her er det med andre ord smart å legge alle eggene i en kurv, sier konserndirektør for næringsliv i Gjensidige, Lars Gøran Bjerklund, med glimt i øyet. Jo flere forsikringer man har samlet i selskapet, desto mer penger kan man få utbetalt som kundeutbytte.  

Lærer av landbruket

Norske bønder er en stor og viktig kundegruppe for Gjensidige. Partene samarbeider tett for å sikre trygg drift og forebygge skader. 

– Landbruket er en viktig del av historien vår. I tillegg er landbruket i konstant utvikling, noe vi i Gjensidige lærer av. Dette gjelder spesielt innen skadeforebygging, hvor ny kunnskap i denne bransjen kommer resten av næringslivet til gode, forklarer Bjerklund.   

Sist oppdatert: