Konserndirektør for næringsliv i Gjensidige, Lars Gøran Bjerklund.

Nå kommer kundeutbyttet!

For tolvte året på rad kan Gjensidiges skadeforsikringskunder se frem til å få utbetalt penger.

Når Gjensidige går med overskudd, deles det med kundene – i form av kundeutbytte. I år er potten på nesten 2,3 milliarder kroner totalt. 928 millioner kroner fordeles på selskapets drøye 86.000 bedriftskunder. Utbetalingen starter 19. mai.

Jo flere forsikringer, desto større kundeutbytte

Det er Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, som sørger for at forsikringsselskapets overskudd kommer kundene til gode. Hvert år Gjensidige går i pluss, videreformidler stiftelsen hele aksjeutbyttet sitt til Gjensidiges kunder i Norge – i form av kundeutbytte. Det har blitt utbetalt hele 23 milliarder kroner i kundeutbytte siden ordningen ble opprettet i 2007.

Hvor mye hver enkelt kunde får, avhenger av to ting: hvor godt Gjensidige gjør det som selskap og hvor mye kunden betalte for skadeforsikringene sine året før.

– Her er det med andre ord smart å legge alle eggene i en kurv, sier konserndirektør for næringsliv i Gjensidige, Lars Gøran Bjerklund, med et glimt i øyet.

– Jo flere forsikringer man har samlet i selskapet, desto mer penger kan man få utbetalt som kundeutbytte.

I år tilsvarer kundeutbyttet 13 prosent av det kundene betalte for skadeforsikringene sine i 2020. Det gir en gjennomsnittlig utbetaling på 10.783 kroner per bedriftskunde.

Godt å dele etter et utfordrende år

Norske bedrifter utgjør en viktig kundegruppe for Gjensidige, og står for en stor del av forsikringsselskapets virksomhet. Det føles ekstra riktig for konserndirektøren å dele overskuddet etter et år som har vært tungt for mange. 

– Pandemien har rammet norsk næringsliv hardt, og det er imponerende å se hvordan bedrifter har omstilt seg for å fungere under nye rammer, sier Bjerklund og fortsetter:  

– Mange kjemper for videre eksistens. Derfor er det ekstra hyggelig at så mye av overskuddet går til bedriftskundene våre.

Forsikringsbransjen har så langt ikke blitt vesentlig påvirket av pandemien.

­– Det er godt å dele overskuddet med bransjer som har hatt mye større utfordringer enn oss. Kundeutbyttet er også en unik fordel ved Gjensidige, og noe vi vet kundene generelt setter stor pris på, avslutter Bjerklund. 

Hvis du er Gjensidigekunde, kan du sjekke hvor mye du får i kundeutbytte på Gjensidige.no fra 19. mai.

Kundeutbytte

  • Kundeutbytte er en unik fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.
  • Gjensidigestiftelsen, som er den største eieren i Gjensidige, videreformidler aksjeutbyttet sitt til kundene, som kundeutbytte.
  • Jo flere skadeforsikringer du har i Gjensidige, desto mer får du utbetalt.
  • Du trenger ikke eie en eneste aksje for å få en del av Gjensidiges overskudd. Det holder at du er kunde i selskapet.
  • Størrelsen på kundeutbyttet ditt vil ikke påvirkes av om du har opplevd skader og mottatt erstatninger.
  • Prisene på forsikringene fastsettes helt uavhengig av kundeutbyttet.              
  • Gjensidige er det eneste forsikringsselskapet i Norge som deler overskuddet med kundene på denne måten.             

Sist oppdatert: