En mann kjører bil og får sol på frontruta

Slik unngår du å bli blendet av den lave høstsolen

Lav sol og skitt på ruta kan gjøre deg «blind» i flere sekunder. Men det finnes midler som gjør sikten bedre.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Nils Sødal

Noen sekunders kjøring i blinde er i beste fall ubehagelig, i verste fall livsfarlig, men den lave høstsolen er vanskelig å beskytte seg mot.

Solbriller og solskjerm gir verdifull beskyttelse, men for å være best mulig forberedt på den lavthengende sola, bør du gi frontruten skikkelig behandling.

— Frontruten må være ren, og husk å vaske innsiden, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Mens utsiden av frontruten blir vasket samtidig som man vasker resten av bilen utvendig, er det lett å glemme at innsiden også trenger rengjøring. Dette er det enkleste du kan gjøre for å redusere risikoen for å bli blendet.  

— Med tiden legger det seg en tynn grå film på innsiden av ruten. Dette belegget sprer sollyset og gjør det vanskeligere å se, derfor anbefaler vi å vaske innsiden av ruten hver gang man rengjør bilen innvendig, sier Sødal.

Sødal anbefaler salmiakk for å fjerne laget på innsiden av ruten.

—Ta litt salmiakk i en bøtte med vann. Vask og tørk over med en mikrofiberklut eller lignende. Det er alt som trengs for å fjerne hinnen på innsiden av ruten, billig og effektivt.

Les også: Dårlig syn er farlig i trafikken

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Nils Sødal

Mer enn øye kan se

Bjørn-Aage Bredal, produkt- og markedssjef i Garasjetid.no
Bjørn-Aage Bredal

Bjørn-Aage Bredal er produkt- og markedssjef i Garasjetid.no. Han forteller at den grå filmen på innsiden av ruta ikke bare består av støv og skitt.

— I moderne biler er dashbordet laget av plast. På varme sommerdager varmer solen opp dashbordet og oljen i plasten fordamper og legger seg som et slør på innsiden av frontruta. Derfor er det lurt å rengjøre innsiden av ruta hver høst, etter at oljen har sluttet å dampe.

Har du lest denne: Det kan bli over 80 grader i bilen.

I tillegg til at olje fester seg på innsiden av ruta, vil det feste seg salt på utsiden. Vanlige rengjøringsmidler klarer ikke å bryte ned saltet.

— Det saltes mye i Norge og spylevæske og vindusviskere klarer ikke å fjerne salt alene. Derfor blir det også liggende en grå hinne på utsiden av ruta som gjør det vanskeligere å se i motlys, sier Bredal.

Han anbefaler å blande et produkt i spylevæsken som løser opp salt.

— Det finnes et produkt som heter Salty. Heller du en liten kork av det i spylevæska, vil det løse opp saltet på vinduet og gi deg klar sikt. Uten å skade ruta eller lakken.

Mens bilbleieksperten tyr til kjemiske løsninger på saltproblemet, kommer NAF med et mer miljøvennlig kjærringtips.

— Det virker også å gni sitron over ruten, la det virke noen minutter og skylle med vann. Da fester ikke skitten seg og ruta holder seg lengre ren, sier Sødal.

Bjørn-Aage Bredal, produkt- og markedssjef i Garasjetid.no
Bjørn-Aage Bredal

Vann like forstyrrende som møkk

Før kulden og saltingen har rukket å bli et problem, kan vann på frontruta føre til dårligere sikt. Både med og uten motlys, men det finnes det også hjelpemidler mot.

­— Når jeg kjører på motorveien bruker jeg ikke vindusviskerne. Selv om det styrtregner, sier Bredal før han fortsetter:

— Påfør rain repellent, eller en glatt coating på frontruta. Da fester ikke vannet seg. Vannet vil istedenfor samle seg i små dråper og blåse bort hvis du kjører i 70 kilometer i timen eller mer. Dette er et vanedannende hjelpemiddel som kommer til å gi deg en «aha-opplevelse» første gangen du prøver det, og mye bedre sikt.

I tillegg til å gi deg bedre sikt når det regner, har rain repellent og glatt coating også en effekt når det er minusgrader.

— Ettersom fukten former seg som dråper slipper man også dugg, noe som igjen gjør at det ikke blir is på ruta, sier Bredal.

Kjemikalier løser ikke alt

Selv om gode hjelpemidler forbedrer sikten, vil alder og slitasje føre til at noen deler må skiftes for å opprettholde den gode sikten.

— Slitte vindusviskere er et klassisk problem, sier Sødal i NAF.

— Vann og skitt legger seg i striper som viskeren ikke klarer å fjerne, disse blir veldig forstyrrende når sola treffer frontruta.

Slitte vindusviskere som drar skitt frem og tilbake vil også føre til slitasje på frontruta. Slitte viskere er et problem som er enkelt å fikse, men på sikt kommer det også til å dukke opp større og dyrere problemer.­

­— Du ser bedre ut av en ny rute enn en gammel og slitt. Det er kostbart, men vi anbefaler at man bytter frontrute etter at bilen har kjørt mellom 80.000 og 90.000 kilometer, avslutter Sødal.

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor