Så stor er forskjellen på gamle og nye dekk

I tilfelle du var i tvil om hvorvidt dekkene har betydning for bremselengden ...

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

I videoen over bremser begge sjåførene fra en hastighet på 60 kilometer i timen. På den glatte banen sklir den ene bilen hele 40 meter av gårde. Det er likevel ingenting mot den andre, som seiler nesten 80 meter før den stanser.

– Oi! At den ene bilen bruker 40 meter på å stanse, er tankevekkende i seg selv. Men 80 meter ... Ja, da er det lett å tenke seg hva som kan skje i en nødsituasjon. Bremselengden kan utgjøre forskjellen på liv og død, konstaterer dekkekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Bilene i forsøket er av samme modell, og de holdt altså samme fart da sjåførene tråkket inn bremsen. I tillegg har begge bilene dekk med mønsterdybde innenfor kravene.

– Forskjellen er at det ene dekksettet er helt nytt og det andre godt brukt. Som vi ser i videoen, har det alt å si, slår Fleinsjø fast.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Gamle dekk blir harde

Myk gummi er avgjørende for at dekket skal kunne gripe på vinterføre, understreker Fleinsjø. På gamle dekk blir gummien etter hvert stein hard. Dermed blir det liten friksjon mot underlaget. Det er tilfellet for dekkene på bilen med lengst bremselengde i forsøket.

– Videre ser vi hvor viktig mønsterdybden er. De gamle dekkene tilfredsstiller riktignok minimumskravet på tre millimeter. Likevel er bremseffekten svært liten sammenlignet med de nye dekkene som har et mønster som er flere millimeter dypere, sier han.

Mange kjører på gamle dekk

I Gjensidiges samfunnsundersøkelse fra 2018 kom det frem at fem prosent av bilene i Norge hadde vinterdekk som var seks år eller eldre. 30 000 biler var skodd med dekk som var mer enn ti år gamle. Det vil si at over 170 000 bilister kjørte på vinterdekk som ikke holdt mål. Fleinsjø tror ikke situasjonen har endret seg vesentlig de seneste årene.

– Det er lett å tro at dekk har lengre levetid hvis man kjører lite. Men kjørelengden er bare én av flere faktorer som påvirker dekkets aldringsprosess. Her har temperaturen i luften og uv-stråling fra solen faktisk mer å si enn kjørelengden. I tillegg påvirker montering, lagring og lufttrykk egenskapene til et dekk, sier han.

Nye dekk hvert femte år – minst

Hva med mønsterdybden? Selv om den tilfredsstiller minimumskravet, bør du ikke la det gå mer enn fem år før du kjøper nye dekk, fremholder Fleinsjø.

– Husk at dekkene er den eneste kontakten mellom bilen og veien. Nye vinterdekk til en vanlig personbil koster fra rundt fem tusen kroner og oppover. Det er en god investering i din egen og andres sikkerhet, understreker han.

Du er viktigst for sikkerheten

Bilen må ha gode dekk, det er opplagt. Men når det er snakk om trafikksikkerhet, er det til syvende og sist sjåføren det kommer an på, slår Fleinsjø fast.

– Årsaken til uhell og ulykker finner vi nesten alltid i førersetet. Mange ulykker kunne vært unngått hvis vi fulgte noen enkle kjøreregler: Avpass farten etter forholdene, hold avstand til bilen foran og vær oppmerksom på trafikkbildet rundt deg.

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor