dot-kode på dekkets sidevegg.

– Alder ingen hindring for dekk

At dekk er ferskvare, er opplest og vedtatt. Men det er en sannhet du bør ta med en klype salt, ifølge dekkbransjen.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Det er et faktum at dekk blir dårligere med alderen. Det henger selvsagt sammen med at mønsteret blir slitt. I tillegg mister selve gummiblandingen gradvis egenskapene sine. 

– UV-stråling og annen belastning fører til at gummien blir hardere – og kjøreegenskapene dårligere. Derfor kan det hende at du bør kjøpe nye dekk selv om mønsterdybden skulle tilsi at de varer en stund til, sier rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Alderen finner du ved å sjekke DOT-koden på dekkets sidevegg. Koden består av fire sifre, hvor de to første angir hvilken uke og de to siste årstallet dekket ble produsert. Det er denne koden bileiere som regel blir bedt om å ta utgangspunkt i når de skal vurdere dekkenes levetid.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

«Gammelt» kan være godt som nytt

Sjur Aamodt i Vianor
Sjur Aamodt

Men er det DOT-koden som gir fasitsvaret på hvor langt dekkets aldringsprosess har kommet? Nei, ifølge dekkbransjen som fremholder at aldringsprosessen starter for alvor når dekket tas i bruk.

– Et dekk som lagres riktig, kan i stor grad beholde egenskapene sine over tid, sier Sjur Aamodt i dekkforhandleren Vianor

Dekkprodusentene tilsetter kjemikalier som bevarer gummiblandingen. Når dekket lagres mørkt og uten lufttrykk, og med liten variasjon i temperaturen, vil aldringsprosessen klart starte senere enn hvis dekket er i bruk, påpeker Aamodt.

Flere aktører i dekkbransjen viser til undersøkelser fra blant annet Sverige, Korea og Tyskland. Disse viser at dekk som var lagret riktig i tre år hadde like gode ytelser som nyproduserte.

Sjur Aamodt i Vianor
Sjur Aamodt

Gir rabatt på dekk fra i fjor

Som forbruker vil du imidlertid sjelden måtte ta stilling til spørsmålet om nytt eller «gammelt». Regelen om at dekk er ferskvare er innarbeidet i markedet, og det forholder forhandlerne seg til, forteller Aamodt. 

– Folk flest forventer at dekkene de kjøper kommer rett fra fabrikken. Vi selger normalt ikke dekk som er eldre enn cirka et halvt år. Hvis vi likevel gjør det, for eksempel i forbindelse med tømming av lageret, gir vi kunden både informasjon og rabatt, sier han. 

Aamodt legger til at dekkfabrikkene er opptatt av produktutvikling. Kjøper du dekk som er mer enn to år gamle, kan du altså gå glipp av forbedringene produsenten har gjort etterpå.

– Det er likevel ikke slik at et dekk blir håpløst dårlig over natten fordi det kommer en ny generasjon, understreker han.

– Kjøper nye dekk etter maks fire år

Jan Fleinsjø i Gjensidige mener bileiere flest med fordel kan fortsette å ta utgangspunkt i DOT-koden når de skal vurdere dekkene sine.

– For alle praktiske formål er dette en god tommelfingerregel. For øvrig bør man skifte ut dekkene etter tre til fem sesonger, avhengig av belastningen. Personlig lar jeg det aldri gå mer enn fire sesonger før jeg kjøper nye dekk til bilen min, sier bileksperten.

Samtidig er det viktig at dekkene blir riktig vedlikeholdt og lagret.

– Det øker levetiden og er bra for både trafikksikkerheten, lommeboken og miljøet, sier Fleinsjø og gir disse tipsene: 

  1. Etterfyll luft. Riktig lufttrykk er viktig med tanke på bremselengde, rullemotstand, slitasje og kjørekomfort. Kontroller trykket flere ganger i løpet av sesongen, ikke bare like etter hjulskift. Du finner info om lufttrykk i bilens instruksjonshefte, i drivstofflokket eller på stolpen ved førerdøren. Husk at en fullastet bil trenger påfyll av luft i dekkene. 
  2. Monter dekkene riktig vei. Feil rulleretning fører til dårligere gripeevne og drenering. Rullemotstanden, slitasjen, støyen og forbruket øker. De fleste dekk har én bestemt rulleretning eller en innside/utside. Se etter en pil eller et merke som sier «outside» eller lignende på siden av dekket.
  3. Blir dekkene jevnt slitt? Hvis slitasjen er større på innsiden enn på utsiden eller omvendt, er det et tegn på at hjulinnstillingene ikke er som de skal være. Be gjerne verkstedet om å sjekke dette i forbindelse med hjulskift. 
  4. Dekk bør lagres mørkt på et sted uten store svingninger i temperaturen. Dekk på felg skal ikke lagres stående. Det er bedre å stable dem liggende oppå hverandre. Å henge dem på veggen er aller best. Vask gjerne dekkene før du setter dem bort. Det er unødvendig å pirke ut småstein av mønsteret

Sist oppdatert: