Dame som pakker ned brukte klær.

Svindel på bruktmarkedet: – Ikke la deg lure!

Å kjøpe brukt er bra for både miljøet og lommeboka. Slik unngår du å bli svindlet.

Tina Jerstad i Tenerity
Tina Jerstad

– Svindel på bruktmarkedet er ikke noe nytt, men nå skjer det på andre måter enn før. Og de kriminelle blir stadig dyktigere, forteller Tina Jerstad. Hun er kommunikasjonsrådgiver i Tenerity, som jobber med å hjelpe folk som har blitt utsatt for nettkriminalitet.

– I en hektisk hverdag er det lett å bli uoppmerksom. Du går bare raskt inn på mobilen for å ferdigstille et kjøp eller et salg mens du rører i middagsgryta og ungene krangler. Det kan fort bli dyrt, sier Jerstad.

Tina Jerstad i Tenerity
Tina Jerstad

Stadig flere kjøper brukt

Linda Glomlien i FINN
Linda Glomlien

Ifølge FINNs bruktmarkedsundersøkelse har 54 prosent av den voksne befolkningen kjøpt brukte klær. Blant dem under 30 år er andelen hele 64 prosent.

– På FINN Torget får vi opp mot 300 000 nye annonser og 9–10 millioner besøk hver uke. De aller fleste handler går riktig for seg, sier kommunikasjonsrådgiver Linda Glomlien i FINN.

Men det er alltid noen som ikke har ærlige hensikter. De utnytter blant annet at du er for tillitsfull, ifølge Tina Jerstad.

– Vi nordmenn er vant til å stole på andre. Vi har tillit til myndighetene, til hverandre og til folk som kan navnet vårt. Derfor er det viktig at vi snakker om dette, slik at alle blir mer bevisst, mener hun.

Linda Glomlien i FINN
Linda Glomlien

Både kjøper og selger kan bli svindlet

Det er ikke bare som kjøper du risikerer å bli svindlet. Også som selger kan du gå i baret. De siste årene har det kommet mange ulike svindelmetoder – som  er svært målrettede, forteller Jerstad.

– Svindlerne kjenner systemene godt, og har ofte hentet inn mye informasjon om deg. De kan også bruke detaljer som de finner i sosiale medier. Slik blir du lettere manipulert til å gjøre som de vil.

Ser ut som en kjent merkevare

En vanlig svindelmåte er det som kalles smishing, eller SMS-phishing. Her forsøker svindleren å få tak i personlig informasjon gjennom SMS-meldinger med linker til falske nettsteder. Svindlerne er ofte forkledd som et kjent navn eller en merkevare som skal vekke tillit hos mottaker.

– En metode er at svindleren følger med på bilannonsene. Når de ser en ny annonse, sender de en e-post som tilsynelatende er fra Statens vegvesen med beskjed om at det oppsto en feil da du omregistrerte bilen. Meldingen kan virke helt ekte, og noen vil automatisk trykke seg videre. Men gjør du som de ber om, kan svindlerne logge inn på nettbanken og tømme hele kontoen din, forklarer Jerstad.

Lures til å betale frakt

– En annen vanlig metode er at selger blir lurt til å betale frakt – i tillegg til å aldri motta betaling for varen. Her er flere kreative historier ute og går. Noen forteller at de vil kjøpe bil til datteren sin som bor i Danmark, andre sier at de ikke kan bruke betalingsløsningene som finnes i appen fordi de bor i utlandet.

– Lange, kompliserte historier er et rødt flagg, advarer Jerstad.

Bruk alltid de etablerte betalingsmåtene

Sigrun Stenseth i Tise
Sigrun Stenseth

Selv om svindlerne er smarte, er det mye du kan gjøre selv for å beskytte deg.

– Ikke vær redd for å være uhøflig. Tenk alltid på sikkerheten. Ikke godta andre betalingsmåter enn de som ligger i appen, oppfordrer Jerstad.

Både Glomlien i FINN og markedssjef Sigrun Stenseth i Tise stiller seg bak dette rådet.

– Bruk de integrerte løsningene for frakt og betaling. Da blir både forsendelsen og betalingen håndtert gjennom oss, og pengene er trygge inntil kjøper har mottatt og godkjent varen. Løsningen beskytter både kjøper og selger hvis noe skulle skje, sier Stenseth. Hun fortsetter:

– Gå aldri ut av appen når du bruker Tise. Det vil si at du aldri må klikke på eventuelle linker som blir delt i forbindelse med betaling, at du ikke deler telefonnummeret ditt og at du aldri legger inn personlige opplysninger utenfor løsningen vår.

Sigrun Stenseth i Tise
Sigrun Stenseth

Beskytt deg mot svindlere

  • Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant, er det ofte det.
  • Ikke godta dialog eller betaling utenfor den etablerte plattformen.
  • Ikke tro på utrolige historier. Blir det komplisert? Dropp det.
  • Ikke vær redd for å være uhøflig. Finn en annen kjøper eller selger.
  • Får du mistanke til noen du handler med, så sjekk hvor lenge de har vært brukere på plattformen og hvilke vurderinger de har fått.
  • Vær på vakt når du logger deg inn på ulike nettsider med brukernavn og passord.
  • Vær veldig skeptisk til å logge inn med BankID.
  • Gi aldri kredittkortnummer, personnummer eller annen sensitiv informasjon til fremmede.
  • Stopp og tenk deg om. Ikke la deg stresse av at motparten prøver å komme raskt i mål.
  • Opplever du at noen opptrer ugreit, så rapporter det i appen eller ta kontakt med kundeservice.
  • Har du logget deg inn med BankID? Ring banken med én gang og be om hjelp. Sjekk forsikringen din.
  • Har du blitt svindlet? Anmeld forholdet.

Sist oppdatert:

Mer om:

Privatøkonomi