Svindel på bruktmarkedet: – Ikke la deg lure!
Å kjøpe brukt er bra for både miljøet og lommeboka. Slik unngår du å bli svindlet.
– Svindel på bruktmarkedet er ikke noe nytt, men nå skjer det på andre måter enn før. Og de kriminelle blir stadig dyktigere, forteller Tina Jerstad. Hun er kommunikasjonsrådgiver i Mehrwerk, som jobber med å hjelpe folk som har blitt utsatt for nettkriminalitet.
Ifølge FINNs bruktmarkedsundersøkelse har 59 prosent av den voksne befolkningen kjøpt brukte klær. De under 30 år er flinkest i klassen. De fleste handler går riktig for seg, men det er alltid noen som ikke har ærlige hensikter. De utnytter blant annet at du er for tillitsfull, ifølge Jerstad.
– Vi nordmenn er vant til å stole på andre. Vi har tillit til myndighetene, til hverandre og til folk som kan navnet vårt. Derfor er det viktig at vi snakker om dette, slik at alle blir mer bevisst, mener hun.
I en hektisk hverdag er det dessuten lett å bli uppmerksom. Du går bare raskt inn på mobilen for å ferdigstille et kjøp eller et salg mens du egentlig er opptatt med noe annet. Det kan fort bli dyrt.
Svindlerne finner svakheter
Ingunn Isefjær Huus-Hansen er leder for forbrukertrygghet i FINN. Hun forteller at svindelmetodene endrer seg hele tiden, men prinsippet er det samme:
– Svindlere utnytter at folk er travle, tillitsfulle og ønsker en god handel. Nettopp derfor trenger vi å minne om hva trygg brukthandel faktisk innebærer, sier hun.
Som FINN-bruker betyr det blant annet at du holder all dialog inne i den innebygde meldingstjenesten.
– Da blir det mye vanskeligere for svindlere å manipulere deg til å besøke usikre sider hvor du kan bli lurt, sier Huus-Hansen.
Bruk alltid de etablerte betalingsmåtene
En av de mest effektive måtene å unngå svindel på, er å aldri forskuddsbetale utenfor trygge betalingsløsninger.
– Ikke vær redd for å være uhøflig. Tenk alltid på sikkerheten. Ikke godta andre betalingsmåter enn de som ligger i appen, oppfordrer Jerstad.
Både Huus-Hansen i FINN og markedssjef Sigrun Stenseth i Tise stiller seg bak dette rådet.
– Bruk de integrerte løsningene for frakt og betaling. Da blir både forsendelsen og betalingen håndtert gjennom oss, og pengene er trygge inntil kjøper har mottatt og godkjent varen. Løsningen beskytter både kjøper og selger hvis noe skulle skje, sier Stenseth. Hun fortsetter:
– Gå aldri ut av appen når du bruker Tise. Det vil si at du aldri må klikke på eventuelle linker som blir delt i forbindelse med betaling, at du ikke deler telefonnummeret ditt og at du aldri legger inn personlige opplysninger utenfor løsningen vår.
Huus-Hansen anbefaler FINN-brukere å alltid betale gjennom Fiks Ferdig.
– Da holdes pengene trygt til varen er levert og godkjent. Får du forespørsler om forskuddsbetaling, alternative betalingsmetoder eller kreative fraktløsninger, er det et tydelig rødt flagg, sier Huus-Hansen.
Du kan også bli svindlet når du selger
Også som selger kan du gå i baret. De siste årene har det kommet mange ulike svindelmetoder – som er svært målrettede, forteller Jerstad.
– Svindlerne kjenner systemene godt, og har ofte hentet inn mye informasjon om deg. De kan også bruke detaljer som de finner i sosiale medier. Slik blir du lettere manipulert til å gjøre som de vil.
– En annen vanlig metode er at selger blir lurt til å betale frakt – i tillegg til å aldri motta betaling for varen. Her er flere kreative historier ute og går. Noen forteller at de vil kjøpe bil til datteren sin som bor i Danmark, andre sier at de ikke kan bruke betalingsløsningene som finnes i appen fordi de bor i utlandetm sier Jerstad og legger til:
– Lange, kompliserte historier er et rødt flagg.
Hvis noe virker for godt til å være sant, eller historien du får begynner å bli lang og komplisert – stopp opp, supplerer Huus-Hansen. Svindlere er gode til å skape hastverk og press, nettopp for at du ikke skal rekke å tenke deg om.
– Ikke vær redd for å stille spørsmål eller trekke deg fra en handel. Det er bedre å være litt skeptisk enn å ta unødvendig risiko. Blir du usikker, så rapporter annonen eller ta kontakt med kundeservice, sier hun.
Beskytt deg mot svindlere
- Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant – så er det ofte det.
- Hold all dialog, frakt og betaling inne i plattformen/meldingstjenesten og bruk vår trygge frakt og betalingsløsning Fiks Ferdig
- Ikke forskuddsbetal og ikke godta alternative betalingsmetoder.
- Ikke tro på lange eller kompliserte historier. Blir det mye press – dropp det.
- Vær trygg på å være «uhøflig». Still spørsmål og si nei hvis noe skurrer.
- Sjekk hvor lenge brukeren har vært på plattformen og hvilke vurderinger som er gitt.
- Ikke klikk på lenker du får tilsendt – gå heller til nettstedet ved å skrive inn adressen selv.
- Vær svært forsiktig med å bruke BankID — dette skal aldri brukes for betaling mellom privatpersoner.
- Del aldri kortnummer, personnummer eller annen sensitiv informasjon.
- Ikke la deg stresse til raske valg. Stopp opp og tenk deg om.
- Opplever du mistenkelig oppførsel, rapporter det i appen eller kontakt kundeservice.
- Har du logget inn med BankID på en falsk side? Ring banken med én gang og kontakt forsikringsselskapet.
- Har du blitt svindlet? Du kan anmelde digitalt på politiet.no.
Sist oppdatert:

