
Ny tjeneste gjør det enklere for arvinger
Midt i sorgen må arvingene skaffe seg oversikt over den avdødes formue og gjeld. Den nye tjenesten digitalt dødsbo gjør oppgaven lettere.
Etter et dødsfall er det mange praktiske oppgaver som skal løses. For eksempel må de etterlatte skaffe seg oversikt over dødsboet, det vil si avdødes formue, gjeld, pensjon, forsikringer, eiendommer, kjøretøy og andre tinglyste dokumenter – og en eventuell ektepakt eller et testament.
Dette er ofte en komplisert prosess, som innebærer kontakt med mange ulike instanser – som regel uten særlig bistand fra rettsapparatet eller andre. Nå skal en ny løsning, digitalt dødsbo, gjøre oppgaven enklere for de etterlatte.
Digitalt dødsbo samler informasjon om avdødes formue og gjeld fra en rekke offentlige og private aktører på ett sted. Tjenesten inneholder dessuten mye informasjon og sjekklister som forenkler informasjonsinnhentingen og saksgangen. I tillegg blir det lettere å ta et informert valg om hvordan boet skal skiftes – privat, ved uskifte eller ved offentlig skifte.
– Dette vil lette byrden for dem som allerede har det vanskelig. Det å skulle skaffe seg oversikt over den økonomiske situasjonen, har skapt unødig hodebry for mange. Jeg er lettet og stolt over at vi kan realisere digitalt dødsbo, sier Bredo Swanberg, som leder arbeidet med dødsfall og arv i Digitaliseringsdirektoratet.
Dette hjelper digitalt dødsbo med
Digitalt dødsbo skal
- gjøre det enklere og raskere å få oversikt over avdødes formue og gjeld
- redusere behovet for manuelt papirarbeid
- gi mer effektiv kommunikasjon mellom og med offentlige instanser
- forenkle arveoppgjøret
- bidra til mindre stress og usikkerhet for de etterlatte
Det er tingretten som oppretter digitalt dødsbo i Altinn – og som gir arvingene tilgang. Det er kun rettmessige arvinger som får tilgang, og de vil få melding i innboksen sin i Altinn.
Tingrettene i Søndre Østfold og Buskerud var først ute med å ta tjenesten i bruk. Etter planen skal digitalt dødsbo være tilgjengelig i hele Norge innen utgangen av 2025, opplyser Digitaliseringsdirektoratet.
Digitalt dødsbo er under utvikling. På sikt vil tjenesten inneholde stadig mer informasjon fra flere instanser. Foreløpig må du regne med å både bruke den digitale tjenesten og innhente informasjon manuelt. Det er uansett frivillig å bruke digitalt dødsbo. Arvinger som ikke kan eller vil bruke tjenesten, kan fortsatt skaffe seg oversikt over avdødes bo på gamlemåten.
Informasjon fra Gjensidige i digitalt dødsbo
Digitalt dødsbo er et samarbeid mellom en rekke offentlige og private virksomheter: domstoladministrasjonen/tingrettene, Skatteetaten, Statens vegvesen, Landbruksdirektoratet, forsikringsselskapene Gjensidige, DNB og Storebrand, bankene Nordea, DNB og Sparebank 1, Bits, Norsk pensjon, Landbruksdirektoratet, Brønnøysundregistrene og Kartverket.
– Hvis den avdøde var pensjonskunde i Gjensidige, vil arvingene få beskjed om dette i digitalt dødsbo. Deretter må de kontakte Gjensidige for å få detaljert informasjon. Da vil de også kunne få informasjon om andre forsikringer som avdøde eventuelt hadde i Gjensidige, sier Helene Bjørkholt, direktør for produkt og analyse i Gjensidige.
Foreløpig er det altså informasjon om pensjon som finnes i digitalt dødsbo, det vil si aktiv innskuddspensjon, pensjonskapitalbevis fra tidligere arbeidsforhold, fripoliser og privat pensjonssparing i Fondskonto, Pensjonskonto Pluss eller IPS.
– Videre er planen å inkludere informasjon om livsforsikring, sier Bjørkholt.
Nyttige lenker
Altinn: digitalt dødsbo
Domstol.no: informasjon til arvinger
Domstol.no: ulike former for skifte
Sist oppdatert: