Helge Roald Rein lener seg mot en bil.

Dette ga familiebedriften 390 000 kroner ekstra

På jakt etter å finne avtalen som ga mest for pengene endte bedriften opp med å finne en uventet inntekt.

I 1985 etablerte Helge Roald Rein bedriften Reins Maskinering, som driver med maskinering og levering av komponenter til industrien.

34 år senere har bedriften 20 ansatte og store produksjonsarealer, lagerplass og kontorer på Husnes på Vestlandet. I fjor omsatte familiebedriften for 28 millioner kroner.

Som følge av stor etterspørsel, behov for økt kapasitet og nye maskiner, har bedriften måttet utvide driften flere ganger gjennom årene. Med mange faste utgifter jobbet de parallelt med å finne best mulig avtaler for å øke lønnsomheten.

En av de viktigste postene var forsikring.

Sjekker prisene

Dette er kundeutbytte


Kundeutbytte er en fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.

  • Gjensidige er det eneste forsikrings- selskapet i Norge som deler overskuddet med kundene.
  • Størrelsen på det totale kundeutbyttet varierer fra år til år.
  • Om det blir kundeutbytte, og hvor stort det blir, avhenger av hvordan det går med selskapet og hvordan finansmarkedet ser ut.
  • Utbyttet som utbetales til kunden regnes som prosent av det kunden har betalt i forsikringspremie året før.
  • Se hva du kan få i kundeutbytte her

For 20 år siden så familiebedriften at kostnadene for forsikringer økte i takt med krav fra både kunder og ansatte. De gikk derfor bredt ut for å sjekke prisene i markedet og valget falt den gang på Gjensidige.

– Bedriften vår har vært kunde hos Gjensidige i 20 år nå. Gode forsikringer er viktig for alle, men det er totalpakken som gjør at vi har valgt dem. De er behjelpelige med alt og tar seg også tid til å snakke med de ansatte om pensjon, sier daglig leder Helge Roald Rein.

Han forteller at de med jevne mellomrom er ute og sjekker forsikringer hos andre. Senest for to år siden innhentet de nye tilbud.

– Da vurderer vi både pris, tjenestene og tilgjengeligheten som de viktigste faktorene. Men vi finner ingen grunn til å bytte og har holdt oss til Gjensidige, sier Rein og legger til:

– Vi tar ikke fordelen med kundeutbytte med i beregningen når vi gjør disse vurderingene. Det at vi får dette kundeutbyttet i tillegg er derfor veldig kjekt for oss og en bonus vi tar imot med åpne armer.

Dette er kundeutbytte


Kundeutbytte er en fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.

  • Gjensidige er det eneste forsikrings- selskapet i Norge som deler overskuddet med kundene.
  • Størrelsen på det totale kundeutbyttet varierer fra år til år.
  • Om det blir kundeutbytte, og hvor stort det blir, avhenger av hvordan det går med selskapet og hvordan finansmarkedet ser ut.
  • Utbyttet som utbetales til kunden regnes som prosent av det kunden har betalt i forsikringspremie året før.
  • Se hva du kan få i kundeutbytte her

Kundeutbytte i elleve år

Kundeutbytteordningen hos Gjensidige har gitt Reins Maskinering 60.000 kroner i utbytte i 2019.

– Pengene fra kundeutbyttet går rett inn i selve driften av selskapet. Ettersom det ikke er lagt inn i budsjettet blir det en innbetaling som går med til de månedlige avtaletrekkene, sier Rein.

Totalt har familiebedriften fått 390.000 kroner i kundeutbytte de siste elleve årene.

– Det er en bra sum. Jeg synes det er veldig positivt at man kan få noe tilbake av det man betaler i forsikringspremie. Vi ser at det blir en del kroner man får igjen. Privat har jeg også Gjensidige og setter pris på å få kundeutbytte også der.

Deler overskuddet

Siden 2007 har Gjensidige, som eneste norske forsikringsselskap, delt utbyttet med kundene sine.

Ordningen fungerer så enkelt som at Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, deler overskuddet sitt med kundene når selskapet går i pluss.

– Vi vet at kundene ofte blir kontaktet av våre konkurrenter, men tilbakemeldingene er at de opplever våre priser som konkurransedyktige og at vi dekker deres behov. I tillegg til at de får kundeutbytte. Det er en fordel som vi ser at gjør noe med lojaliteten deres, sier Reidar Andersen, salgssjef for Gjensidige på Vestlandet.

Utbytte til tross for skader

Salgssjef Reidar Andersen i Gjensidige
Salgssjef Reidar Andersen i Gjensidige

Han peker på at kundene nå har fått utbytte for tiende året på rad.

– Så lenge prisene er riktig i forhold til markedet så lønner det seg, og kundene er svært fornøyde med å få en bonus som dette.

I 2019 får kundene i Gjensidige tilbake 14,1 prosent av det de betalte for skadeforsikringene sine i fjor. Dette er uavhengig av om de har hatt skader eller ikke.

– De fleste kunder opplever skader innimellom. Det har også Reins Maskinering, men de får utbytte uansett. Og det er noe de opplever som en god sak, sier Andersen.

I 2019 utbetaler Gjensidigestiftelsen hele 2,2 milliarder til selskapets kunder, hvorav 1,1 milliarder går til næringslivskundene.

Les mer om Gjensidigestiftelsen

Salgssjef Reidar Andersen i Gjensidige
Salgssjef Reidar Andersen i Gjensidige