Mobil i bil. Handsfree.

Fire av ti bryter loven

Mange trosser lovverket og bruker mobilen under kjøring. Verst er de med hjemmeboende barn.

Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige
Bjarne Rysstad

Mer enn 20 år etter forskriften trådte i kraft, oppgir hele 40 prosent at de snakker uten handsfree eller bruker telefonen til meldinger, kart, musikk og andre formål mens de kjører.

– Dette er urovekkende tall, som bekrefter at mobil- og skjermbruk bak rattet nærmest har blitt en «folkesykdom», sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Han forteller at forsikringsselskapet de siste årene har gjort en rekke undersøkelser knyttet til mobil og annen skjermbruk i bil, og at tallene er illevarslende.

– Svært mange bilister oppgir å ha latt seg distrahere av mobilen under kjøring. Med oppmerksomheten på skjermen i stedet for veien, har mange også opplevd trafikkfarlige situasjoner, sier Rysstad.

Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige
Bjarne Rysstad

Vil ha månedslønn i bot

Rysstad sier tiden er overmoden for en kraftig økning i gebyrsatsene for mobilbruk i bil.

– Vi foreslår bøter på inntil en månedslønn i de verste tilfellene. Mobilbruk kan sammenlignes med promillekjøring, og bøtenivået bør følge alvorlighetsgraden. Kraftige bøter vil svi ut fra den lommeboka man har, og vi tror det vil skremme bilistene fra å fikle med mobilen mens de kjører, sier han.

Kommunikasjonssjefen sier forsikringsselskapene allerede gir avkorting på erstatninger der skadene kan knyttes til mobilbruk.

– I grove tilfeller har Gjensidige avkortet erstatninger på bilskade med mer enn 100 000 kroner, opplyser Rysstad.

– Skulle bare...

Ipsos-undersøkelsen fra 2020 viser at en av tre mellom 30 og 39 år snakker i telefonen under kjøring uten å bruke handsfree. Blant de med barn i husstanden er tallet hele 38 prosent.

Rysstad forteller at en av fem forklarer mobilbruken med at handsfree ikke var tilkoblet, at de glemte det, eller at det var en viktig samtale.

– Andre unnskyldninger er at  det var snakk om korte samtaler, at de bare skulle bare gi en beskjed, mens andre igjen hadde tekniske problemer med handsfree, sier han, og fortsetter: 

– Noen sier de hadde dårlig tid og ikke rakk å koble til handsfree, men det er heldigvis også noen som erkjenner at det var en veldig dum ting å gjøre uten videre bortforklaringer.

Kommunikasjonssjefen minner om at flere titalls liv har gått tapt de senere årene som følge av mobilbruk i bil.

– Ingen samtale er så viktig at du i verste fall risikerer livet ditt eller andres, avslutter Rysstad.

Sist oppdatert: